actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 5th November 2004, 15:04
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Unhappy Steeds minder grootouders met kleinkinderen

Steeds minder grootouders met kleinkinderen


Onvervulde kleinkinderwens komt steeds vaker voor. Vijfentwintig procent van Vlaamse ouderen boven de 55 heeft geen kleinkinderen. Dat blijkt uit het Leefsituatie Onderzoek Vlaamse Ouderen van het Centrum voor Bevolkings- en Gezinsstudies (CBGS).


Bij 14 procent van hen, die zelf kinderen maar geen kleinkinderen hebben, is de teleurstelling meestal groot. "Ze hadden wel verwacht dat ze, wanneer ze oud zouden zijn, kleinkinderen zouden hebben om mee te spelen en te vertroetelen", zegt onderzoeker Koen Pauwels van het CBGS. "En dan komen die kleinkinderen er niet, en dat komt vaak hard aan."

Er zijn verschillende oorzaken voor het dalende aantal kleinkinderen. "Naast mensen die bewust kiezen voor geen kinderen zijn er ook meer koppels die pas op late leeftijd aan kinderen beginnen. Dat heeft tot gevolg dat de kinderwens niet altijd vervuld wordt, en dat dus ook de kleinkinderwens onvervuld blijft. Het aantal kinderen daalt eveneens, het blijft meestal bij één of twee. Daardoor hebben ouderen ook minder kleinkinderen dan vroeger."

Ook wie het geluk heeft oma of opa te worden ziet de kleinkinderen minder dan twintig jaar geleden. In 1985 zag 80 procent van de ouderen boven 65 de kleinkinderen elke week, nu mag nog maar 60 procent zich op een wekelijks bezoek verheugen.

Weblog HLN, (voc), 05/11/04 09u16
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 7th November 2004, 22:01
katleen's Avatar
katleen katleen is offline
katleen
 
Geregistreerd op: Sep 2004
Locatie: Vorselaar
Posts: 446
Stuur een bericht via MSN naar katleen
ik heb vandaag op de zevende dag de discussie rond dit thema gezien en heb eigenlijk wel gelachen met de pop die de dame bij had. Het is een pop die ouderen zonder kleinkinderen kunnen kopen als vervanging. Die pop kunnen ze dan knuffelen.. geef toe, nen Belg is toch iets raar hé
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 24th November 2004, 22:54
KatrienS KatrienS is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2004
Locatie: 't Hasselt
Posts: 8
Arrow

Ik kan er wel inkomen dat mensen graag kleinkinderen zouden hebben.
Maar dat men klaagt dat men ze veel te weinig zien... Eerst en vooral denk ik dat wanneer de kleinkinderen iedere dag bij oma en opa zouden komen, wij het later nog lastig gaan krijgen. We hebben dan te maken met veel verwende nesten, die altijd hun goesting hebben gekregen. Bovendien grootouders, jullie hebben je hele leven gewerkt, je kinderen groot gebracht, geniet nu met volle teugen van het leven: op reis, fietsen, wandelen,breien,...
Jullie verdienen het!!!
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 25th November 2004, 12:21
jorisvs jorisvs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2004
Locatie: Vorselaar
Posts: 14
grootouders

Is het niet zo dat ouders de grootouders te vaak zien als een snelle, gemakkelijke oplossing om hun kinderen eventjes te "dumpen."
Ik vind het niet meer dan normaal dat grootouder op regelmatige basis de mogelijkheid hebben om met hun kleinkinderen bezig te zijn, hierdoor blijven ze dan ook jong van geest.
Maar grootouders opzadelen met 2 - 3 -4 kinderen, neen dat is ook niet alles. Na vele jaren van arbeid en dergelijke, verdienen onze grootouders voldoende rust en een toffe reis te Benidorm

gegroet
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 25th November 2004, 15:17
judithgielens's Avatar
judithgielens judithgielens is offline
auti-juf
 
Geregistreerd op: Oct 2004
Locatie: Borgerhout
Posts: 371
Citaat:
Orgineel gepost door KatrienS
Eerst en vooral denk ik dat wanneer de kleinkinderen iedere dag bij oma en opa zouden komen, wij het later nog lastig gaan krijgen. We hebben dan te maken met veel verwende nesten, die altijd hun goesting hebben gekregen.


Zelf heb ik ook een grote tijd doorgebracht bij mijn bomma en mijn bompa en als ik daarop terugblik dan denk ik dat ik bij mijn grootouders soms strenger werd aangepakt dan thuis.
Het is wel een stereotiep beeld dat je bij de grootouders altijd een koekje en een snoepje krijgt enz, maar bij mijn opa en oma moesten wij zelfs in de keuken gaan spelen, in de woonkamer mochten wij niet spelen omdat we dan teveel rommel maakten of de parket zouden beschadigen enz.
Ik denk ook dat als ik nu(of binnen x-aantal jaren liefst) kinderen zou hebben, en die naar mijn mama doe, dat ons mama der ook wel eens strenger mee zal omgaan dan mij.
Ze worden dus niet altijd rotverwend door de grootouders hoor
__________________
doe je mond maar open als je zeker weet dat wat je wil zeggen mooier is dan de stilte
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 26th November 2004, 13:11
katleen's Avatar
katleen katleen is offline
katleen
 
Geregistreerd op: Sep 2004
Locatie: Vorselaar
Posts: 446
Stuur een bericht via MSN naar katleen
Mijn mama heeft in ieder geval al gezegd dat als ik kinderen wil ik der zelf voor moet zorgen en van school halen. Zij wil ze niet bijhouden in de week. Alleen als we is int weekend wegmoeten, en dan nog!
Eigenlijk, ik zou het nog ni willen, voila We zullen wel zien als het zover is hé
__________________
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 28th November 2004, 17:41
yannick.staelens's Avatar
yannick.staelens yannick.staelens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2004
Locatie: Vlaanderen/Nijlen
Posts: 105
Bwa... mijn mama zegt da nu ook wel op de moment.. Ik hou ze niet bij, of ik wil geen meter zijn hé!! MAAR... als het er op aan komt, ik en mijn broers en zus zijn het huis uit... Zit ze samen me mijn stiefvader alleen? Dan denk ik dat ze maar al te blij gaat zijn als ik eens vraag... wil je ze eens een dagje bij houden ...(ons mama kennende hé ) Ze gaat in ieder geval niet bij de 25% zitten Kinderen is iets dat ik later zeker wil ( en dan ook nog meer as 1tje zene )
__________________
Beter een beetje raar dan doodnormaal
Met citaat antwoorden
  #8  
Oud 29th November 2004, 15:58
judithgielens's Avatar
judithgielens judithgielens is offline
auti-juf
 
Geregistreerd op: Oct 2004
Locatie: Borgerhout
Posts: 371
Citaat:
Orgineel gepost door yannick.staelens
Bwa... mijn mama zegt da nu ook wel op de moment.. Ik hou ze niet bij, of ik wil geen meter zijn hé!! MAAR... als het er op aan komt, ik en mijn broers en zus zijn het huis uit... Zit ze samen me mijn stiefvader alleen? Dan denk ik dat ze maar al te blij gaat zijn als ik eens vraag... wil je ze eens een dagje bij houden ...(ons mama kennende hé ) Ze gaat in ieder geval niet bij de 25% zitten Kinderen is iets dat ik later zeker wil ( en dan ook nog meer as 1tje zene )


Beginnen we? hihi

Ik denk dat veel ouders op de moment zeggen dat ze de kleinkinderen niet bijhouden en dat ze niet willen dienen als een goedkope kinderoppas.
Maar zoals Yannick al zei zullen er uiteindelijk toch vele (intussen) grootouders blij zijn dat ze eens een verzetje hebben en terug tussen de jeugd zitten!
Ikzelf heb vroeger veel bij mijn bomma en mijn bompa gezeten, ik heb ze nooit weten klagen eigenlijk want ik hield hen soms meer bezig dan zij mij
__________________
doe je mond maar open als je zeker weet dat wat je wil zeggen mooier is dan de stilte
Met citaat antwoorden
  #9  
Oud 30th November 2004, 10:50
Jan's Avatar
Jan Jan is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2004
Locatie: Nijlen
Posts: 19
Stuur een bericht via MSN naar Jan
Binnekort mss terug meer

Vanaf 1 januari betaalt het ziekenfonds een hele resem anticonceptiepillen niet meer terug. De producenten zijn zelf uit het terugbetalingssysteem gestapt.

Minister van Volksgzondheid Rudy Demotte trachtte dat tegen te houden, maar de rechter gaf de farmaciebedrijven gelijk. In ons land nemen ongeveer 1 miljoen vrouwen de pil. Ongeveer drie op de vijf zal vanaf volgend jaar meer betalen. Waarom de bedrijven uit het terugbetalingssysteem stappen is onduidelijk. Ze willen niet reageren.

Op het kabinet Demotte spreekt men van "commerciële redenen". Anticonceptiemiddelen worden maar een klein stukje terugebetaald, en de belasting die het bedrijf moet betalen om in het systeem te zitten is vrij hoog. Zij die een betaalbare pil willen, veranderen best van merk, zegt Demotte.

GVA © 30-11-2004
Met citaat antwoorden
  #10  
Oud 30th November 2004, 11:15
yannick.staelens's Avatar
yannick.staelens yannick.staelens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2004
Locatie: Vlaanderen/Nijlen
Posts: 105
Dan gaat het probleem van die 25% ouderen die geen grootouder zijn mss wat opgelost geraken
In ieder geval... als judith ze niet meer wil betalen momenteel zou ik ze wel voor haar betalen Momenteel nog gene kleine zene
__________________
Beter een beetje raar dan doodnormaal
Met citaat antwoorden
  #11  
Oud 30th November 2004, 14:50
SuperJef's Avatar
SuperJef SuperJef is offline
Live fast, die young
 
Geregistreerd op: Sep 2004
Locatie: Meerhout
Posts: 142
Ik denk dat de meerderheid van de ouders wel graag kleinkinderen hebben? Waarom niet, als ze ouder zijn gaan ze heel blij zijn dat er nog jong volk op bezoek komt. Zeker met de feestdagen. Het is toch altijd gezellig, samen de nieuwjaars brief voorlezen en dan de geschenkjes opendoen. Maar ik denk dat het leven tegenwoordig zo duur is geworden dat sommige koppels daarom twijfelen om kinderen te maken. Het kost een heel pak geld en wanneer je nog zo jong bent denk ik dat het niet zo gemakkelijk is om dat te financieren. Daar komt dan nog een huisje en een tuintje bij , je auto, dan je kind nog.. Maarja, ik hou het maar gewoon bij oefenen
__________________
Met citaat antwoorden
  #12  
Oud 30th November 2004, 18:33
Inge Meeuwssen Inge Meeuwssen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2004
Locatie: Tielen
Posts: 14
Ikzelf ben vroeger ook bij mijn grootouders gebleven. Ik kan niet zeggen dat ik echt verwend ben, maar toch. Af en toe een extraatje was er wel bij. Moemoe zong liedjes voor mij, speelde spelletjes met mij, ....
Mijn ouders hebben voor deze zorg eigenlijk altijd iets betaald. (Hetzij symbolisch) Er werd niet geprofiteerd en alles met liefde gedaan.

Volgens mij is het nu zo dat wanneer je kinderen koopt de grootouders vaak zelf nog gaan werken. (of vergis ik mij) Stel dat ik binnen 10 jaar kinderen koop, dan zijn mijn ouders nog steeds aan het werken. Dus geen babysit.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong

Soortgelijke onderwerpen
Onderwerp Auteur Forum Reacties Laatste Post
Tekstevaluatie voor cursus RZL in ILSO 2004-2005... Barst Artikels & Boeken 2 9th November 2004 17:35
Het Israëlisch-Palestijns conflict Barst Politiek 4 19th August 2004 18:44
'Zure Zondag': een minder oppervlakkige analyse... Barst Cultureel-maatschappelijk 7 30th June 2004 11:50


Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 19:11.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.