actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 24th September 2004, 02:43
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Exclamation 'Liberale' Danneels over de islam...

Danneels: islam behoeft Franse Revolutie


BRUSSEL - Voor kardinaal Godfried Danneels is in Europa alleen plaats voor de islam als die godsdienst, net als het christendom, een Franse Revolutie doormaakt. Danneels deed de opmerkelijke uitspraak tijdens een lezing aan de universiteit van Antwerpen.


Danneels was een van de gastsprekers op een driedaagse conferentie over 'Solidariteit in Europa', georganiseerd door het Ucsia, het Universitair Centrum Sint-Ignatius Antwerpen. Het uitgangspunt van Danneels' lezing was de vaststelling dat ,,de eenheid in verscheidenheid nergens ter wereld zo uitgesproken is terug te vinden als op het Europese continent. En dat groeiend pluralisme is dan ook een uitdaging voor de Europese cultuur en samenleving'', zei hij.

Voor de kardinaal is een van de cruciale vragen voor Europa ,,de uitbouw van en de ontmoeting met een Europese islam. De vraag naar welke vormen de Europese islam aanneemt, is onvermijdelijk en in de huidige ontwikkelingen zelfs hoogst dringend.''

Danneels liet verstaan dat de islam in Europa een grondige gedaanteverwisseling moet ondergaan. ,,In een eengemaakt Europa is alleen plaats voor de islam, als die, net zoals destijds het christendom, een soort Franse Revolutie doormaakt'', zei Danneels. Voor hem betekent dat: een islam die open op de wereld staat, de scheiding tussen kerk en staat en tussen godsdienst en politiek erkent, en bovendien waarden als verdraagzaamheid, solidariteit en menselijke waardigheid aanvaardt. ,,De vorming van een dergelijke Europese islam lijkt mij heel belangrijk voor de toekomst van ons continent. Scholen en andere instellingen voor opvoeding en vorming kunnen daartoe een onmisbare bijdrage leveren.''

Eerder liet de kardinaal weten dat hij in katholieke scholen geen plaats ziet voor lessen islam. Moslimkinderen zijn wel welkom.


24/09/2004 (domi)

©Copyright De Standaard
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 30th September 2004, 23:33
Jan_VT's Avatar
Jan_VT Jan_VT is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2004
Locatie: Noorderwijk
Posts: 7
Ergens kan ik mij vinden in deze uitspraak. Als je terugkijkt in de geschiedenis. Wat hebben wij gedaan als Christen? Vandaag de dag dropt de Islam (ik veralgemeen hier even) een bom op de WTC, wat natuurlijk totaal niet aanvaarbaar is. Maar, ze moeten het doen, het staat in hun geloof geschreven. Maar zijn we al vergeten hoe er indertijd een bende zotte Christenen onder leiding van een zekere Godfried van Bouillon naar de Turkse gebieden zijn getrokken om daar de zogezegde heidense saracenen te bekeren. Aanvankelijk met een bende pastoors, later met wapens, omdat het eerste niet lukte. Gevolg toen ... een moordpartij.

Ik wil maar zeggen, jaren is de katholieke kerk te werk gegaan op een wijze die toch vergelijkbaar is met die van de Islam nu. Een bisschop was toen niet iemand die zoals nu lui in de zetel zit. Neen die trok zijn harnas aan, nam zijn zwaard, een leidde zijn troepen de oorlog in. Kerk en staat waren ook bij ons zo verstrengeld, tot op een gegeven moment de bevolking in opstand kwam tegen het zogenoemde Ancien Régime wat leidde in de Franse Revolutie.

Ook wij hebben een zekere periode moeten doormaken die ons tot een bepaald besef heeft doen leiden. Misschien moet ook de Islam dit eens doormaken, en kan dit dan leiden tot een betere samenleving.

Hoewel.... toen ik net aan het typen was. Dan denk ik weer. Gaan we dan een bepaalde levenswijze niet opleggen. Is onze democratie zo goed? Zoals altijd zijn die discussie's zo complex, en zijn er veel pro's en con's. MOEILIJK.

Ik denk dat het uiteindelijk neer komt op een zekere WIL OM SAMEN TE LEVEN. Van mekaar willen leren, van vorig gebeurtenissen willen leven,... Dit SAMEN doen, om dan uiteindelijk SAMEN te leven.

Ik hoop dat het er nog van komt, en heb er ook nog vertrouwen in. Want ten strijde trekken om de Saracenen te bekeren, ga ik zeker niet doen, want wie ben ik he...
__________________
Sommige zeggen: "Live sucks until you die" Ik geloof er niet in. Het is maar wat je er zelf van maakt...
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 1st October 2004, 13:18
Davy V.H. Davy V.H. is offline
Oud-student
 
Geregistreerd op: Jul 2004
Locatie: Herentals
Posts: 559
Die revolutie zal nog lang op zich laten wachten denk ik. En zolang de politieke situatie niet minder-bedreigend voor hen overkomt zal het nog veel langer duren. Ik denk dat veel islamieten hun geloof bedreigd zien door de Westerse wereld. Ze hebben al veel van hun kinderen zien "te prooi" vallen aan de westerse manier van leven.

Nu schakelen ze over tot een haatbewind tegen het westen. Het is een bedreiging voor hun geloof. Ze gaan hun eigen geloof versterken. Terug naar de tijden van vroeger toen iedereen minstens 5 maal per dag zijn gebed deed (nu veel jongeren niet meer).

Andere islamieten die hun voorbeeld niet volgen worden dan ook als een bedreiging beschouwd. En op één op andere manier verplicht om de fanatieke islam te volgen (Taliban, ...).

Dit met geweld oplossen door het westen met het oog op de 'bevrijding van de Taliban' heeft juist dat omgekeerde effect dat de Islamitische wereld nog sterker naar die fanatieke kant trekt denk ik. En ze verzamelen zich nog harder...

Islam is nu geen godsdienst die samen wil leven met de 'andere' wereld. Dat is tenminste mijn mening...

Greetz

Davy
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 6th October 2004, 20:51
Pieterjan's Avatar
Pieterjan Pieterjan is offline
------
 
Geregistreerd op: Sep 2004
Locatie: Herselt
Posts: 344
Het grote probleem bij de islam is dat de godsdienst té variërend is van plaats tot plaats. Er zullen zeker en vast gematigde islamieten zijn, maar elders zijn het dan weer fundamentalisten. De kerk heeft een gecentraliseerd "bestuur" die alles in goede bane behoeft de leiden. Dat heeft de islam niet, zij bepalen zelf de regels van hun geloof, zij volgen hun eigen interpretatie van de koran.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong

Soortgelijke onderwerpen
Onderwerp Auteur Forum Reacties Laatste Post
Islam in België... Barst Cultureel-maatschappelijk 5 24th November 2004 23:39
"Islam gekaapt door neanderthalers" Barst Artikels & Boeken 0 23rd June 2004 15:48


Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 03:10.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.