actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 14th December 2016, 14:56
Lennerd.V*ulemans Lennerd.V*ulemans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Vorselaar
Posts: 26
'UZ Gent draagt verpletterende verantwoordelijkheid voor dood meisje'

'UZ Gent draagt verpletterende verantwoordelijkheid voor dood meisje'


Het UZ Gent is schuldig aan onopzettelijke doding in de zaak rond het overlijden van een 13-jarig meisje met anorexia. Ze stierf na een verkeerd geplaatste sonde.
Een verpleegster, een vrouwelijke dokter en het UZ moesten zich voor de rechtbank verantwoorden voor de dood van het meisje, dat stikte omdat een sonde met voeding in de luchtpijp geplaatst werd in plaats van in de slokdarm. De fout werd te laat opgemerkt en het meisje overleed tien dagen later, op 20 mei 2011.
Alleen het UZ Gent werd aansprakelijk gesteld. ‘Het UZ Gent draagt een verpletterende verantwoordelijkheid. Het meisje vond de dood nadat ze op een onaanvaardbare manier werd behandeld. Het ziekenhuis moet alles in het werk stellen zodat dergelijke feiten zich nooit meer kunnen herhalen’, stelde rechtbankvoorzitter Hans De Waele.
Volgens de rechtbank was er ‘op de afdeling pediatrie een structureel gebrek aan toezicht, controle en opleiding inzake het plaatsen van maagsondes’. Het UZ Gent kreeg de maximale geldboete van 264.000 euro, waarvan de helft met uitstel.
De rechtbank was van oordeel dat de verpleegster de sonde niet in de maag maar in de linkerlong plaatste. Ze geniet echter van de strafuitsluitende verschoningsgrond, omdat het UZ de zwaarste fout maakte. De dokter werd vrijgesproken omdat er twijfel was over het oorzakelijk verband tussen haar gebrekkige controle en het overlijden.
Een college van deskundigen had eerder gesteld dat anorexiapatiënten manipulatief kunnen zijn en weigeren gevoed te worden, maar ze achtten de piste van het uittrekken en dan opnieuw plaatsen zeer onwaarschijnlijk. Dat de sonde door de zwaartekracht of braken verplaatst zou zijn naar de luchtwegen was hypothetisch mogelijk maar onwaarschijnlijk volgens de deskundigen.


MOTIVATIE:
“AMAI”, dat was de reactie die ik spontaan uitte na het lezen van de titel. Dat een universitair ziekenhuis verantwoordelijk is voor de dood van een patiënt, doet bij mij toch enkele vragen rijzen. Het doet bij mij de wenkbrauwen fronzen als het blijkt dat je opgenomen wordt in het ziekenhuis en je het moet bekopen met je leven, terwijl het net de bedoeling is om er te genezen. Zo zie je maar dat ook de best opgeleiden in het verzorgingswezen niet onfeilbaar zijn. Een menselijke fout is snel gemaakt. Zo blijkt ook dat je je lot vaak in de handen van anderen legt, meestal zelfs in vreemde handen. De rechtbank heeft in deze zaak naar mijn gevoel een juiste beslissing genomen om het ziekenhuis verantwoordelijk te stellen en in mindere maten het personeel op zich. Het ziekenhuis, alsook andere ziekenhuizen, zullen hier hun les uit dienen te leren en in de toekomst misschien beter dienen te controleren. Verder kan ik enkel maar benadrukken dat dit een zeer uitzonderlijke gebeurtenis is en dat volgens mij het geen probleem is te vertrouwen op de nodige zorgen in een Belgisch ziekenhuis. Waarschijnlijk zal ik bij een volgende opname in het ziekenhuis weleens denken aan dit artikel, maar zal toch het verplegend personeel dankbaar zijn voor de zorgen.

Bron: De Morgen door Belga ‘'UZ Gent draagt verpletterende verantwoordelijkheid voor dood meisje' http://www.demorgen.be/binnenland/-...rexia-b844b024/ geraadpleegd op 14/12/2016
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 14:14.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.