actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 13th February 2013, 11:29
w*nnes.braeckmans's Avatar
w*nnes.braeckmans w*nnes.braeckmans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Kessel
Posts: 59
Tabaksreclame ruim aanwezig in de buurt van scholen

BRUSSEL - De Stichting tegen Kanker stelde vast dat in 126 winkels vlak bij scholen nog altijd reclame wordt gemaakt voor tabak. Nochtans had België al twee jaar geleden alle tabaksreclame moeten verbieden.

In België is reclame voor tabakswaren sinds januari 1999 verboden. Maar er zijn enkele uitzonderingen: affiches en lichtreclame aan de voorgevel van of in tabakswinkels of krantenwinkels die tabaksproducten verkopen, zijn toegelaten. ‘Wij pleiten ervoor om dit te verbieden', zegt Luk Joossens van de Stichting tegen Kanker.

Dat verbod had er al moeten zijn, want België ratificeerde in 2005 de Kaderconventie ter Bestrijding van het Tabaksgebruik van de Wereldgezondheidsorganisatie (WGO). De lidstaten die die conventie ratificeren, verplichten zich ertoe om binnen de vijf jaar elke vorm van reclame, promotie of sponsorschap voor tabak te verbieden. ‘De WGO heeft België nog niet op de vingers getikt, omdat er nauwelijks of geen sancties bestaan', zegt Joossens. ‘Maar elf Europese landen hebben dat verbod ondertussen wel ingevoerd. Het schrappen van deze uitzondering (reclame in winkels, red.) is belangrijk, omdat je zo de aantrekkelijkheid van tabak voor jongeren aan banden legt.'

Tabak naast snoep

De Stichting tegen Kanker onderzocht in augustus en september vorig jaar 126 verkooppunten van tabak, in 38 steden en gemeenten, verspreid over het hele land, maar die allemaal vlak bij middelbare scholen lagen. In al die winkels, behalve één, werd ook snoep verkocht, dus kun je er ook van uitgaan dat de schoolgaande jeugd er ook komt. Uit het onderzoek bleek dat 58 winkels (46 procent) reclame voor sigaretten aan de gevel had hangen, soms zelfs aan de zijgevel, wat verboden is. In 81 winkels (64,3 procent) werd ook in de winkel reclame voor sigaretten gemaakt.

Eén op de zes winkels is ook ingericht in de kleuren van een sigarettenmerk. De foto's met de gezondheidswaarschuwingen zijn in geen enkele winkel zichtbaar. Die staan immers op de achterkant van sigarettenpakjes.

Om de aandacht te trekken naar de sigaretten worden verschillende technieken gebruikt: specifieke pakjes worden belicht door een klein neonlicht, een kleine vitrine op de toonbank toont enkele pakjes sigaretten van hetzelfde merk, veel reclame in de winkel van één merk,...

Waar Joossens het meeste moeite mee heeft, is dat sigaretten vlak naast snoep, schoolmateriaal en kinderboeken worden gelegd.

Tabaksproduct niet tonen

Naast het schrappen van alle reclame, zou België nog een stuk verder kunnen gaan, zegt Joossens. In IJsland, Ierland, Noorwegen, Finland en het Verenigd Koninkrijk is niet alleen reclame, maar zelfs het tonen van tabaksproducten op verkoopsplaatsen verboden.

‘Onderzoek in Ierland toonde aan dat het percentage jongeren dat zich tabaksreclame op de verkoopsplaats herinnerde, daalde van 81 procent voor het verbod, naar 22 procent na het verbod.'

bron:http://www.standaard.be/artikel/det...130212_00467719

eigen mening:

Het rookverbod op restaurant was een logische zet, want zo had je geen smaak meer van je eten. Het rookverbod op café daar had ik minder begrip voor maar kan ik nog wel begrijpen. Enkel de methode die ze toen toegepast hebben was slecht vond ik. Ze hadden de cafébazen niet eerst de keuze roken of eten moeten bieden om dan iedereen een jaar later een rookverbod te geven. En dan nu het geen reclame mogen maken voor sigaretten in krantenwinkels? Ik vind dat je zo de eigenheid van de krantenwinkels wegneemt. Het is toch logisch dat ze overal reclame voor sigaretten hebben hangen, zo heeft een café toch ook verlichtingsborden hangen met hun merk van pils erop? Als ze deze reclame gratis krijgen bij het inkopen van hun sigaretten en ze willen hun krantenwinkel een beter uiterlijk geven is het toch logisch dat je voor de gratis gekregen sigarettenposter gaat i.p.v. posters te kopen? Dus dat vind ik een domme regel, wel steun ik ze erin dat sigaretten naast snoep leggen en schoolmateriaal verboden moet worden. Dat is kinderen echt aanzetten tot roken, dat zou verboden moeten worden. Maar die posters, daar zie ik niks fout mee. De reclame voor sigaretten is toch al lang verboden op televisie, radio, voetbaltruitjes,... Maar om het nu in een krantenwinkel te verbieden, dat vind ik dom. Want ik blijf wel een verschil zien tussen een poster in een winkel en aanzetten tot roken en het aanzetten zou verboden moeten worden vind ik, de posters niet.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 20:24.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.