actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 11th February 2013, 19:34
jana.lambrechts jana.lambrechts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Herentals
Posts: 105
Extra toezicht zodat minderjarige niet op vliegtuig raakt

BRUSSEL - Brussels Airport neemt extra maatregelen voor de toegangscontrole tot de niet-publieke zone van de luchthaven. Aanleiding is het voorval met een niet-begeleide minderjarige passagier die vorige vrijdag naar Malaga is gereisd. Dat meldt Brussels Airport maandag in een persbericht.

Bij het automatisch scannen van de boarding passes zullen voortaan ook toezichters een oogje in het zeil houden, zo zegt Brussels Airport. Dat is een voorlopige maatregel, want met bevoegde instanties moet bekeken worden welke maatregelen en procedures wettelijk voorts nog mogelijk zijn.

Daarnaast organiseert Brussels Airport meer sociale controle door via een brief alle partners op de luchthaven en vooral het personeel dat in contact komt met passagiers te vragen op te letten dat minderjarigen niet door de netten van de controle kunnen glippen.

De controle van passagiers binnen de Schengenzone gebeurt in twee fasen. Enerzijds is de luchthaven verantwoordelijk voor de toegangscontrole tot de niet-publieke zone van de luchthaven, door het elektronisch scannen van de boarding pass. Er is ook steeds een veiligheidsagent aanwezig.

Anderzijds behoort de controle op de toegang tot het vliegtuig tot de bevoegdheid van de luchtvaartmaatschappij, eveneens aan de hand van de boarding pass. Bovenop deze toegangscontroles worden alle passagiers en hun handbagage gescreend.

Ondanks deze controles is een jonge passagier erin geslaagd zich toegang tot zowel de luchthaven als het vliegtuig te verschaffen. Brussels Airport neemt dit incident zeer ernstig en verleent haar volle medewerking aan het onderzoek, maar benadrukt dat er in deze zaak nooit een veiligheidsrisico is geweest.

Eigen mening
Brussels Airport benadrukt dat er nooit een veiligheidssrisico geweest is. Waarom, omdat het maar om een kind ging? Het feit alleen al dat een kind helemaal alleen en zonder boarding pass op het vliegtuig raakt vind ik niet echt geruststellend. De veiligheid op de luchthaven laat volgens mij toch wel te wensen over, wat als deze jongen kwade bedoelingen had? Ok dit was nu niet het geval maar ik vind dat hier toch grondig over nagedacht moet worden, hoe kon dit gebeuren?! Ik snap niet dat de jongen door niemand werd opgemerkt en dus zomaar aan boord van het vliegtuig kon raken.
"Ondanks deze controles is een jonge passagier erin geslaagd zich toegang tot zowel de luchthaven als het vliegtuig te verschaffen." Blijkbaar is de controle toch niet zo grondig gebeurd. Boarding passes worden normaal gezien toch meermaals gecontroleerd, althans dat wordt toch verwacht. Men neemt de controles dus toch niet meer zo nauw. Extra maatregelen is wel het minste wat er moet gebeuren, niet enkel voor de veiligheid van medepassagiers maar ook voor de veiligheid van kinderen en minderjarigen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 15th February 2013, 23:40
Heleen.Mariën Heleen.Mariën is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Arendonk
Posts: 104
Ik kan me echt vinden in de mening van Jana. Het zou niet mogen dat mensen zomaar op een vliegtuig kunnen stappen zonder vertoon van hun boarding pass. Wel vind ik het een 'goede' zaak dat dit gebeurd is. Op deze manier gaat men de manier van werken vast en zeker aanpassen. Gelukkig ging het hier over een kind en niet om een persoon met slechte bedoelingen. Ik vind dus dat hier zeker sprake is van een wake-up effect. Wel kan ik echt niet vatten hoe dat kind zomaar op het vliegtuig is geraakt, aangezien ik telkens honderden keren mijn gegevens moet valideren of mijn boarding pass moet laten zien. jammer dat het gebeurd is, maar het zal de veiligheid op de luchthavens zeker ten goede komen!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 05:51.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.