actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 10th January 2013, 13:08
marloe.vanherck marloe.vanherck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Retie
Posts: 88
Echtscheidingen op laagste peil in vijf jaar

Er zijn de voorbije vijf jaar nooit zo weinig echtscheidingen geweest als vandaag. Volgens de notarissen heeft de crisis daar veel mee te maken, want scheiden is een groot financieel risico.


Het aantal echtschedingen is sinds het begin van dit millennium ruim gehalveerd, schrijven De Standaard en Het Nieuwsblad, die cijfers van de Belgische federatie van notarissen konden inkijken. Als er in 2000 honderd scheidingen waren, zijn dat er nu nog vijfenveertig.

Geldproblemen

Volgens de notarissen speelt de crisis een belangrijke rol in de dalende cijfers. "Koppels die anders zouden scheiden, blijven nu bij elkaar omdat ze bang zijn dat ze anders in de financiële problemen komen", luidt het vermoeden.

Ook socioloog Dimitri Mortelmans (UA) denkt dat de crisis een rol speelt. Hij verwacht een opstoot wanneer de economie weer aantrekt.

Concreet hebben de notarissen het aantal echtscheidingen met onderlinge toestemming in kaart gebracht. Dat is veruit de grootste groep en dus "een goede indicatie", aldus federatievoorzitter Bart Van Opstal.

Scherpe terugval in 2012

Absolute cijfers geven de kranten niet. Wel zijn de cijfers afgezet tegen basisjaar 2000. Waren er begin 2000 honderd scheidingen, dan waren dat er begin 2007 nog 93 en begin 2010 nog 71. Vooral vorig jaar was sprake van een scherpe terugval, aldus de notarissen.Terwijl het aantal eind 2011 nog lag op 82 procent van het aantal begin 2000, was dat vorig jaar nog slechts 45 procent. (Belga/TV)

bron: www.knack.be

mening:
Toen ik de titel van dit artikel las, dacht ik: 'Echtscheidingen die dalen, dat is goed nieuws. De mensen denken terug beter na voor ze in het huwelijksbootjes stappen en geven niet meteen op na de eerste tegenslag.' Want dat lijkt deze tijd wel de tendens te zijn. Als het even niet meer vlotjes loopt binnen een relatie, geven mensen het op. Ik denk juist dat koppels van zo'n tegenslagen vaak sterker worden.
Maar toen ik dus de échte reden las van de daling, stelde het me teleur. Ik begrijp het wel, dat de crisis ervoor zorgt dat mensen het financieel niet meer aankunnen om te scheiden. Maar het is toch niet echt meer de juiste reden om bij elkaar te blijven. Waarschijnlijk wil dit zeggen dat de koppels die bij elkaar blijven, terwijl ze normaal gezien zouden scheiden als ze het geld zouden hebben, nog steeds veel ruzie maken. En in dat geval is het koppel niet meer gelukkig en zo'n ruzies zijn heel vermoeiend. Niet alleen lijdt het koppel zelf onder het bij elkaar blijven. Ook voor eventuele kinderen kan het soms misschien beter zijn als de ouders uit elkaar gaan. Want een thuissituatie waarin mama en papa dagelijks en om het minste foutje, elkaar in de haren vliegen, is iets waar kinderen emotioneel zwaar onder lijden.
Bijgesloten Plaatje(s)
 

Laatst aangepast door Barst : 10th January 2013 om 16:13.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 11th January 2013, 18:52
Hannah.Oris Hannah.Oris is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Geel
Posts: 81
Ik sluit helemaal aan bij de reactie van Marloe. In eerste instantie dacht ik ook dat het zeer positief is dat het aantal scheidingen gedaald is. Maar als je de mogelijke oorzaken van dit fenomeen bekijkt is het eigenlijk toch een trieste zaak. Moet de reden om niet te scheiden nu te maken hebben met de crisis?
Ik ben er ook van overtuigd dat als deze koppels samen blijven dat de kinderen er ook onder gaan lijden.
Over geldzaken hadden ze op voorhand wat beter moeten nadenken.
In uitzonderlijke zaken zou het natuurlijk ook wel kunnen dat, de koppels die de intentie hadden om te scheiden maar omwille van de crisis toch bij elkaar blijven, elkaar terug vinden en besluiten om zich in te zetten voor hun huwelijk en te vechten voor hun relatie.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 01:52.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.