actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 15th November 2017, 11:52
Nathalie H*ybrighs Nathalie H*ybrighs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2017
Locatie: Ham
Posts: 38
Australiërs stemmen massaal voor homohuwelijk

Australiërs stemmen massaal voor homohuwelijk

Met een overweldigende meerderheid hebben de Australiërs in een historische stemming ervoor gekozen om het homohuwelijk wettelijk te maken. Bij*de stemming per brief, waarbij meer dan driekwart van de bevolking haar stem uitbracht, stemde*61.6% van de bevolking voor, terwijl 38.4% tegen stemde.*De Australische premier Malcolm Turnbull belooft voor Kerstmis een wet klaar te hebben.

In totaal stuurden ruim 12,7 miljoen mensen - ofwel 79 procent van de Australiërs die mochten stemmen - hun antwoord op de vraag “zou de wet veranderd moeten worden om koppels van hetzelfde geslacht toe te laten om te trouwen?” op. Meer dan 7,8 miljoen van hen (61,6 procent) antwoordden “ja”, de overige 4,9 miljoen (38,4 procent) “neen”. Dat maakte de baas van het Australische statistiekbureau bekend.

De uitkomst van de stemming is niet bindend, maar de Australische regering had van tevoren al toegezegd een wetsvoorstel voor invoering van het homohuwelijk naar het parlement te sturen als kiezers hun steun zouden uitspreken: een cruciale stap in de legalisering van het homohuwelijk.

Bron : Het Laatste Nieuws, 15/11/2017
https://www.hln.be/nieuws/buitenlan...elijk~a8110792/

Mening : Ik vind het een goed idee dat de Australische regering zijn bevolking eerst vraagt om te gaan stemmen of ze akkoord gaan met een homohuwelijk. Zo kunnen ze zien of het nuttig is om er een wetsvoorstel van te maken. Ik denk dat elk land dat zo zou moeten doen. Vroeger was dit niet bespreekbaar in de maatschappij maar ik denk dat biseksualiteit ondertussen wel overal is ingeburgerd, behalve dan in de Moslimlanden. Dus ook deze mensen moeten volgens mij het recht krijgen om te kunnen trouwen. Ik denk toch dat dit niemand schaadt dus waarom zou dat niet mogen?!
Hier in België is het homohuwelijk trouwens ook volledig gelijkgesteld met het heterohuwelijk. Het enige wat nog wat moeilijk is, is natuurlijk wanneer er een kind komt want de echtgenoot(e) wordt niet automatisch als tweede ouder bezien.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 15th November 2017, 12:23
Indy.Geeraerts
Gast
 
Posts: n/a
Kleine aanvulling

“Zo kunnen ze zien of het nuttig is om er een wetsvoorstel van te maken.”

In mijn ogen, zou er geen vraag moeten zijn of een bepaalde bevolkingsgroep gelijke rechten zou mogen ontvangen. Dit zou zonder pardon ingevoerd moeten worden, zonder dat anderen (de meerderheid) over het lot van een minderheid beslist. Homo’s en lesbiennes zijn “ook maar” mensen, als heterokoppels het recht hebben om te trouwen, wat maakt homokoppels dan zo anders?

“Vroeger was dit niet bespreekbaar in de maatschappij maar ik denk dat biseksualiteit ondertussen wel overal is ingeburgerd, behalve dan in de Moslimlanden.”

Enkel biseksualiteit? Wat met transseksualiteit? Of niet-hetero, tout court? Of het vrouw zijn in generaliteit; denk hier vooral aan de ongelijke rechten voor vrouwen in bv Saudi-Arabië.

De lgbtq+’ers worden meer en meer gelijkgesteld aan de hetero cisgenders, maar er is in mijn ogen nog een lange weg te gaan. Deze weg is niet enkel in Moslimlanden een hobbelig paadje. Hier denk ik dan aan gaybashing, (negatief) nafluiten, naroepen, discriminatie, …
Zulke zaken komen, tot mijn spijt, “zelfs bij ons” voor…
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 08:43.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.