actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 6th October 2015, 19:19
Ellen.B*smans Ellen.B*smans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Ranst
Posts: 85
‘Voor elke zelfmoord ging iemand neerliggen op dat plein’

‘Voor elke zelfmoord ging iemand neerliggen op dat plein’

Drie zelfmoorden per dag: dat is het trieste gemiddelde dat Litouwen, waar inwoners zich tot drie keer meer van het leven beroven dan het Europese doorsneeland, vorig jaar heeft behaald. Arunas Sakalauskas, een Litouwer die acht vrienden verloor, besloot om met meer dan 1.000 mensen neer te gaan liggen op een centraal plein in Vilnius.

‘Het begon met een van mijn collega’s’, zegt de Litouwse acteur Arunas Sakalauskas. ‘Hij was verslaafd aan alcohol. Een jaar later verloor ik een vroegere klasgenoot. Niet veel later volgden twee andere collega’s en nog een vriend. Waarom? Ik weet het niet, maar heb ik al acht vrienden die uit het leven gestapt zijn.’

De vrienden van de bekende acteur vormen geen uitzondering. In 2014 pleegden zo’n 1.095 mensen zelfmoord in het land: een aantal dat volgens Sakalauskas dringend drastisch moet dalen. ‘Dus ik begon een Facebookactie en riep iedereen op om zijn ervaringen te delen. Wat bleek? Die mensen hadden allemaal wel een vriend, moeder, vader, broer, zus of geliefde verloren. Het was op dat moment dat ik besloot om iets symbolisch te ondernemen: iets wat ons zou doen stilstaan bij de waarde van een mensenleven.’

Kippenvelmoment

Sakalauskas vroeg op Facebook om met 1.095 mensen - voor elke zelfmoord van vorig jaar een - om te verzamelen op een groot plein in Vilnius. Daar gingen ze een voor een neerliggen op de koude vloer. ‘Als je erover nadacht, welden de tranen spontaan op’, zegt hij. ‘Voor bijna elke zelfmoord (er kwamen zo’n 800 mensen opdagen, red.) ging er iemand neerliggen op dat plein: een kippenvelmoment.’

Naast de actie op het plein vraagt de acteur ook aan de Litouwers om de zelfmoordlijn te sponsoren: ‘Door het gebrek aan vrijwilligers en medewerkers moet iemand die hen contacteert vier tot vijf keer telefoneren vooraleer er iemand opneemt. Dan is het vaak al te laat. Met wat extra geld nemen ze misschien toch al de tweede keer op.’

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20151006_01905600

Mening: Ik vind dit een zeer geslaagde actie. Er moet inderdaad meer aandacht besteed worden aan mensen die zichzelf van het leven willen ontnemen. De manier waarop Arunas Sakalauskas dit onderwerp onder de mensen wilde brengen, vind ik zeer mooi. Toch heb ik een beetje mijn twijfels over de boodschap die hij wil brengen ("ons doen stilstaan bij de waarde van een mensenleven"). Ik begrijp wat hij hiermee wil bedoelen, maar langs de andere kant denk ik dat dit niet zo'n impact zal hebben op mensen die ten einde raad zijn en zelfmoord willen plegen aangezien ze het leven niets meer waard vinden. Daarom vind ik het wel belangrijk dat men deze mensen helpt. Sakalauskas' oproep om de zelfmoordlijn te sponsoren, vind ik dan ook zeer terecht.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 04:21.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.