actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 29th October 2010, 12:31
stef.colebunders stef.colebunders is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Geel
Posts: 89
Regering smukte begroting op met misdaadgeld

Regering smukte begroting op met misdaadgeld

Een onderzoek van het Rekenhof heeft uitgewezen dat de federale regering 115 miljoen euro misdaadgeld onjuist heeft aangewend om de begroting op te smukken. Minister De Clerck erkent dat dit gebeurd is, maar spreekt van een boekingsfout.
Het gaat om inbeslaggenomen gelden die nog niet door een rechtbank verbeurd waren verklaard. Toch heeft de regering-Leterme de 115 miljoen in oktober 2008 voor de begroting van 2009 geboekt als 'bedragen die de staat definitief heeft verworven', schrijft De Tijd.

In de brief van het Rekenhof aan de drie verantwoordelijke ministers Stefaan De Clerck (Justitie, CD&V), Guy Vanhengel (Begroting, Open VLD) en Didier Reynders (Financiën, MR), wordt omschreven hoe de federale regering het geld op een illegale manier heeft weggehaald bij het Centraal Orgaan voor Inbeslagneming en Verbeurdverklaring (COIV).

'Het Rekenhof meent dat dat bedrag niet legaal kon worden geboekt als inkomsten van de staat', zo staat in de brief. 'Die geldsommen komen niet toe aan de Belgische staat. Het COIV moet ze beheren totdat er een definitieve uitspraak is over hun bestemming. Want ze kunnen worden verbeurdverklaard, maar ook vrijgegeven.'

'Geen illegaliteit'

In een gesprek in De Ochtend op Radio 1 erkent minister De Clerck dat het geld inderdaad onjuist is aangewend en hij wil dat Financiën het geld terugstort op de Deposito- en Consignatiekas, het staatsorgaan dat het inbeslaggenomen geld beheert. Hij zegt er wel meteen bij dat het om 'een boekingsprobleem' gaat, niet om 'een truc'. 'De overschrijving is niet correct, dat klopt, maar het is niet meer dan een boekingsprobleem. Intussen zijn de nodige initatieven genomen om de fout recht te zetten', aldus De Clerck. 'Het gaat niet om een probleem van illegaliteit, er is geen geld verdwenen, het is geen fraude.'

Dat de begroting zo niet meer klopt, 'is een probleem voor Begroting',

De minister van Justitie benadrukt ook dat 'dit probleem' los staat van het ontslag van de directeur van het COIV, Francis Desterbeck, eerder deze maand.

'Belastingbetaler verliest er geen eurocent aan'

Ook ontslagnemend premier Yves Leterme (CD&V) reageert via zijn woordvoerder. Hij zegt dat verbeurdverklaard geld sinds jaar en dag aan de overheid toekomt. Hij wijst er ook op dat het om een boekhoudkundig probleem gaat dat zal worden rechtgezet en benadrukt dat het geld er nog is. De belastingbetaler verliest er geen eurocent aan, luidt het.

Bron: www.destandaard.be

Mening
Ik twijfelde om dit artikel bij sociaal-economisch te plaatsen of bij politiek. Ik heb het uiteindelijk toch maar bij politiek geplaatst omdat het vooral om het creatief omspringen van het misdaadgeld gaat door de politiekers.
De begroting is in evenwicht gebracht door een boekingsprobleem zoals De Clerck het zo mooi verwoord. Ik vind dit nogal straf dat dit weer gebeurt. Als er zo nog vele "boekingsproblemen" het licht komen te zien kunnen vele begrotingen niet meer in evenwicht zijn. Ik vind het persoonlijk dan ook verassend dat men dit pas na de goedkeuring van de begroting te weten komt. Of komt dit weer maar is perongeluk naar buiten. Uiteindelijk zegt Leterme wel dat het voor de belastingbetaler geen verschil uitmaakt. Laat het ons hopen want dit is weer maar eens een voorval dat wantrouwen opwekt tegenover de politiek.

Laatst aangepast door stef.colebunders : 29th October 2010 om 12:40.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 29th October 2010, 12:42
Eva Thijs Eva Thijs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Gierle
Posts: 423
Deze boekingsfout is wel een serieuze, grote fout. Ik vind dat het geld teruggestort moet worden, natuurlijk als dit nog kan want het geld is al uitgegeven. De boekhouding van de regering mag wel wat ordelijke gemaakt worden zodat zulke incidenten niet meer zullen voorkomen. Het gaat wel om een erg groot bedrag.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 30th October 2010, 00:19
Sabrina's Avatar
Sabrina Sabrina is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Turnhout
Posts: 106
Thumbs down

Dit is werken met geld dat je nog niet hebt he. Zo is het natuurlijk wel gemakkelijk. Het is een zeer grove fout als je het mij vraagt. Het geld zou inderdaad uiteindelijk wel bij de staat terecht komen, maar moet eerst een vaste procedure doorlopen.
Dat de staat het geld moet terugstorten maar dat ze waarschijnlijk niet bestraft zullen worden vind ik ook weer niet logisch. Moet er na elke fout geen gevolg zijn? Op deze manier zeggen we: 'Doet u maar! Volgende keer weer problemen? Doe het dan maar opnieuw, we zullen het wel door de vingers zien.' In mijn ogen is dit ook een vorm van oplichting. Zorgen voor een goed imago om investeerders te lokken. Als er nog meer nieuws zoals dit uit komt gaan we binnenkort al het vertrouwen nog kwijt spelen. Zelfs dat kleine beetje dat er nog rest.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 16:42.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.