actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 20th October 2010, 09:26
Belinda.Vandenbempt Belinda.Vandenbempt is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Boechout
Posts: 175
In december moest Prins Filip koning worden

Bron: Het Laatste Nieuws van 20/10/2010


Er doet sinds enkele dagen in de Wetstraat een gerucht de ronde over een scenario rond de opvolging van koning Albert door kroonprins Filip op het einde van het Belgische voorzitterschap van de Europese Unie. Het bericht wordt gesitueerd in Franstalige liberale kringen, maar wordt vooralsnog niet bevestigd, schrijft de gedrukte versie van Het Laatste Nieuws.

Zowel de premier, de woordvoerder van de koning als liberale kopstukken als Didier Reynders en andere prominenten met goede connecties aan het hof zeggen van niets te weten.

Crisis is spelbreker
Volgens het scenario zou de koning zich hebben willen laten opvolgen in december, maar zou het plan volgens de krant doorkruist worden door de nieuwe politieke crisis, waarin België verkeert sinds april. Op het einde van het Belgische voorzitterschap, waarvan veel werd verwacht en dat België doorgaans een goed imago oplevert, zou de koning gebruik maken van de positieve sfeer in het land om zich te laten opvolgen.

Het plan zou zijn opgevat terwijl ons land een periode van politieke stabiliteit doormaakte. Maar toen Alexander De Croo de stekker uit regering-Leterme trok, eind april, was die kans van tafel geveegd.

'Overgangskoning' blijft aan
België kent geen traditie van aftredende koningen. Er is er één geweest, maar die had geen andere keuze: Leopold III trad af als gevolg van de koningskwestie. De andere koningen hebben geregeerd tot hun dood. Toen koning Albert aantrad in 1993 werd hij gezien als een overgangskoning, die snel plaats zou ruimen voor zijn oudste zoon. Om allerlei redenen is daar nooit wat van gekomen, aldus Het Laatste Nieuws. (belga/tw)

Eigen mening:
Of ik voor of tegen het koningshuis ben, doet niets terzake, maar ik heb wel mijn bedenkingen over het erven van het koningschap. Je moet hier alleen maar in de juiste wieg geboren zijn om koning te worden. Of je hiertoe bekwaam bent of niet, je troon is sowieso gereserveerd.
Filip werd al klaargestoomd voor de job van koning door wijlen koning Boudewijn. Hij is nu ook al jaren "in de leer" bij zijn vader en nog steeds doet hij uitschuivers. Natuurlijk, hij is ook maar een mens van vlees en bloed, maar ik stel mij de vraag of hij er zelf wel zin in heeft om koning te worden.

De échte fans van onze koning zullen het allemaal wel fantastisch vinden. Je ziet deze mensen dikwijls op televisie met vlaggetjes zwaaien. Ze trotseren regen en wind en zijn extra vroeg opgestaan, hebben dan nog een reis gemaakt van uren om toch maar een glimp op te vangen van onze koninklijke familie. Sommigen sparen brood uit hun mond om dure cadeaus te geven. Hebben zij echt dit soort sprookjes nodig? Ik blijf het iets onwerkelijks en sprookjesachtig vinden, koningen en koninginnen, prinsen en prinsessen.

Waar ik mij steeds aan erger is het feit dat onze troonbekleders steevast uit hun zonovergoten buitenverblijf moeten gehaald worden wanneer er in België iets ergs gebeurt. Ofwel zit onze koning in de Provence ofwel zitten ze in Italië. Prins Filip en Prinses Mathilde reizen de wereld rond. Uiteraard is dit een deel van hun job, maar hun vliegtuig vliegt ook niet op water en hun outfits komen niet bepaald van Zeeman of C&A. Dit terwijl duizenden mensen in ons land nog "leven" in kartonnen dozen. En in volle crisis, terwijl het land in rep en roer staat, een beeld krijgen van een troonopvolger die - nog net niet fluitend - met zijn fiets rondjes rijdt in zijn immense koninklijke tuin, dat is van het goede toch wel een beetje teveel...
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 19:23.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.