actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 16th October 2010, 13:37
stijn.sprangers stijn.sprangers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Merksplas
Posts: 21
duidelijkheid zal pijn doen

Duidelijkheid zal pijn doen
De Wever werkt compromis uit voor zeven partijen



BRUSSEL - Verduidelijker Bart De Wever (N-VA) werkt aan een tekst waarmee 'ik van mijn kant duidelijkheid zal scheppen'. 'Ik hoop en verwacht van mijn gesprekspartners maandag hetzelfde.'
LEES OOK

REACTIES
Staatsman in wording?
Bart De Wever als defibrillator
'Een uitermate moeilijke evenwichtsoefening die wellicht alle partijen een beetje pijn zal doen.' Zo omschrijft koninklijk verduidelijker Bart De Wever (N-VA) de opdracht die hij nu moet vervullen. Hij werkt aan een tekst, 'een compromis, maar dan één met duidelijke keuzes'.

Daarmee blaast hij voorzichtig nieuw leven in de onderhandelingen die hij een week geleden nog 'zo dood als een pier' beschouwde. Niet dat de zeven partijen elkaar nu huilend van geluk in de armen vallen. Maar de deur naar verdere gesprekken met de zeven partijen staat in ieder geval weer op een kier. De liberalen blijven aan de zijlijn staan.

Vandaag zal De Wever hoofdzakelijk aan zijn schrijftafel terug te vinden zijn. De tekst wordt een evenwichtsoefening zonder voorgaande. De afgelopen dagen heeft hij alle voorzitters gesproken en samen met hen de standpunten over gevoelige thema's uitgeklaard. Ook de onderhandelingsmarge die er bij iedereen nog is, werd in kaart gebracht. De Wever wil nu 'het best haalbare communautair akkoord neerschrijven dat met deze zeven partijen aan tafel te vinden is'.

'Ik zal mezelf in deze oefening boven alle partijen plaatsen. Ik zal deze tekst - en dat wil ik benadrukken - niet schrijven als N-VA-voorzitter maar als koninklijk opdrachthouder.'

Zondag legt hij het resultaat van die oefening voor aan de 'zeven partijvoorzitters'. Tegen maandag wil hij van iedereen een antwoord, zodat hij maandagnamiddag naar de koning kan trekken. Het heeft nu lang genoeg geduurd, luidt het.

'Na vier maanden wordt het tijd dat we een communautair akkoord sluiten. Na vier maanden wordt het tijd dat iedereen kleur bekent.'

Wat opvalt aan het communiqué, is dat De Wever een heel andere stijl en toon gebruikt dan degene die N-VA-fractieleider Jan Jambon donderdag in de Kamer bezigde. De Wever stelt zich erg verzoenend op, kwetsbaar, zegt hij zelf.

'Ik ga ervoor proberen te zorgen dat er voor elke partij voldoende eten en drinken is, rekening houdend met de wil van de kiezers. Maar ik wil ook waarschuwen: elke partij zal in de tekst dingen lezen die ze niet wil. Elke partij zal bepaalde verlangens niet terugvinden in de tekst.'

Dat hij een compromis moet neerpennen, wil De Wever niet gebruiken als excuus om met halfslachtige oplossingen op de proppen te komen. Hij wil komaf maken met de methodes uit het verleden waarbij 'te vaak gekozen werd voor ingewikkelde constructies die de problemen later alleen maar vergroot hebben'.

'Mijn tekst zal een compromis zijn, maar dan wel een met duidelijke keuzes.'

Elementen die in de nota naar voren zullen komen, zijn een efficiënter, zuiniger en meer responsabiliserend beleid, een slagkrachtige overheid, een gezonde financiële huishouding en 'een sociale zekerheid vóór de armen en niet ván de armen'.

Van alle kanten wordt voorzichtig positief gereageerd op de mededeling van de verduidelijker. Aan Franstalige kant houdt men het officieel op 'geen commentaar', maar wordt De Wevers voorstel wel gezien als een 'goed teken'. Aan Vlaamse kant zijn SP.A en Groen! enthousiast, maar ook zij merken op dat het afwachten is wat er in de nota zal staan die ze zondag moeten beoordelen.

'Er moet nú een doorbraak komen. Want na de staatshervorming moet er ook nog grondig onderhandeld worden over het sociaal-economisch beleid, over de gezondmaking van de staatsfinanciën en over het maatschappelijk beleid. Er is dus nog zeer veel werk.'

De Wever kijkt in zijn communiqué dus al verder dan een eventueel communautair akkoord. Er moet immers nog een regering gevormd.

Bij SP.A ziet men er geen graten in dat de N-VA-voorzitter het communautaire luik tot het einde leidt. 'Ik hoop dat we maandag of dinsdag al opnieuw kunnen vergaderen om dit af te ronden, hoe rapper, hoe liever', zegt SP.A-voorzitster Caroline Gennez.

bron: http://www.standaard.be/artikel/det...ikelid=C130O486

eigen mening:
Ik denk dat het voor alle partijen in België moeilijk zal zijn om eender welk compromis te accepteren aangezien de meningen uiterst verdeeld lijken. Dat het alle partijen pijn zal doen wil ik graag geloven, maar willen deze partijen die pijn wel en zijn zij niet bang om hiermee kiezers te verliezen? Dat is de vraag die hopelijk in de volgende dagen beantwoord zal worden.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 18:28.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.