actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 26th March 2013, 13:05
w*nnes.braeckmans's Avatar
w*nnes.braeckmans w*nnes.braeckmans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Kessel
Posts: 59
Berlijn is toeristen beu

Berlijn houdt niet van jullie. Dat is de niet mis te verstane boodschap die een beweging van Berliner aan toeristen meegeeft. Veel inwoners van Berlijn zijn de grote toestroom van toeristen en de stijgende prijzen die ze met zich meebrengen in sommige wijken, beu.

De actievoerders zijn van mening dat de steeds groter wordende toeristenstroom het authentieke, alternatieve, karakter van de Duitse hoofdstad bedreigt. Zo moeten veel kraakpanden plaatsmaken voor hotels. 'Alleen al in de eerste helft van dit jaar komen er negen hotels bij in Berlijn', vertelt Tim De Wit, reporter en inwoner van Berlijn, in De Ochtend op Radio 1.

Veel Europeanen zien Berlijn ook als één van de laatste steden waar het veilig investeren is in vastgoed. 'Daardoor gaan ook de huizenprijzen voor de Berliner naar omhoog', legt De Wit uit. Ook de huurprijzen en de prijs van een restaurantbezoek zijn zo serieus gestegen.

'Horeca weigert toeristen'

Vooral in de alternatievere wijken van Berlijn, zoals Kreuzberg en Neukoln, sluiten meer en meer bewoners zich aan bij de anti-toeristenbeweging. In het Berlijnse straatbeeld duiken meer en meer stickers op met de slogan 'Berlin doesn't love you', naar analogie van de 'I love Berlin'-merchandising.

Sommige Berlijnse horeca-uitbaters gaan volgens De Wit zelfs zo ver dat ze toeristen weigeren in hun etablissementen.

Die toeristen zorgen met 10 miljard euro per jaar echter voor meer dan 10 procent van de inkomsten die Berlijn vergaart. De kans dat het stadsbestuur oren heeft naar het protest van de groep bewoners, is dus klein.

bron: http://www.standaard.be/artikel/det...ampaign=seeding

eigen mening:
Toen ik dit artikel las kreeg ik een raar gevoel. Ik ben al in Berlijn geweest en ik vond het een heel gezellige, mooie en vooral goedkope stad. Berlijn was na de reis mijn favoriete stad, en ik heb er wel al een paar op mijn lijstje staan die niet moeten onder doen zoals Milaan, Venetië, Munchen, Londen, Barcelona en Madrid. Om dan nu te horen dat de inwoners van Berlijn kwaad zijn op toeristen omdat zij de prijs doen stijgen, vind ik niet meer dan logisch. De prijzen zo goedkoop houden was nooit haalbaar geweest. Als ik vergelijk met de andere grootsteden waar ik al geweest ben vond ik Berlijn heel goedkoop. De prijs van fastfood in Berlijn lag zelfs lager dan de prijs van een klein gehucht zoals Nijlen.

Ik vind het wel schandalig dat ze hotels aan het maken zijn uit kraakpanden. Ik vond dat de kraakpanden Berlijn een extra dimensie gaven. Die kraakpanden zorgde ervoor dat je duidelijk het verschil zag tussen het rijke deel van West-Berlijn en het arme Oost-Berlijn. Als men nu de kraakpanden gaat vervangen door hotels blijft enkel de muur nog over. Ik begrijp dat de stad Berlijn er zelf niet tegen is want zoals iedereen wel weet is het crisis en zorgt toerisme voor een grote bron van inkomsten. Maar ik vind niet, zelfs in deze tijden, dat je het authentieke van een stad mag verwaarlozen voor geld. In elke stad, vooral Berlijn, moet je de geschiedenis kunnen zien vind ik en dat mag niet verloren geraken voor extra inkomsten.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:16.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.