actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 1st December 2015, 17:34
yannickv*nbavel yannickv*nbavel is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Meerle
Posts: 20
The Empty Shop: doneer je kleren aan een lege winkel

The Empty Shop is de omgekeerde wereld. In plaats van kleding te gaan kopen in een volle winkel, brengt u uw overbodige stuks naar ... een lege shop. Het concept komt overgewaaid uit enkele wereldsteden.



De winkel werd ondergebracht in de jeugdherberg Pulcinella, gelegen in een zijstraat van de Nationalestraat in Antwerpen. Kenmerkend is een smaakvolle inrichting met veel zwart en wit en ... lege rekken.

Voor België is het de allereerste keer dat zo'n winkel wordt 'ingericht'. "In wereldsteden zoals Sao Paulo, Barcelona, Manchester, ... bestaat het al langer", vertelt Fenna Bouve, woordvoerster van de Kringwinkel Antwerpen. De Kringwinkel zette het initiatief samen met een reeks partners op poten. "We willen met The Empty Shop een unieke geefervaring creëren”.

Voor daklozen

De spelregels gaan als volgt. Vanaf vandaag tot en met 12 december kan je je spullen dagelijks doneren aan The Empty Shop. Na iedere inzameldag worden de rekken terug leeggemaakt en verhuizen de gegeven stuks naar een tijdelijke stockageruimte. Van 15 tot en met 20 december worden de beste items terug naar de winkel gebracht en is er een grote verkoop ten voordele van het goede doel: de daklozenwerking van de Antwerpse vzw Kamiano.

Heel wat designers ondersteunen mee het project. Studenten Grafische Vormgeving van Sint-Lucas zorgden voor de grafische omkadering van de winkel. Aan de Modeacademie werden exclusieve sjaals gemaakt met stoffen van onder andere Dries Van Noten.

Info: The Empty Shop, Bogaardeplein 1, 2000 Antwerpen

Bron:http://www.gva.be/cnt/dmf20151130_0...een-lege-winkel

Mening: Ik vind dit een zeer mooi initiatief. België volgt een goed voorbeeld dat gegeven werd door werd door grootsteden. De daklozen in België zullen erg blij zijn om te horen dat er zo een actie komt in Antwerpen. Nu is het alleen nog maar hopen op een groot succes. Het is ook goed voor dat kleren zo een tweede leven vinden na dat je ze gedragen hebt.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 1st December 2015, 18:43
T*ssa.Goetschalckx T*ssa.Goetschalckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Herentals
Posts: 112
The Empty Shop: doneer je kleren aan een lege winkel

Ik vind dit zeker een positief initiatief. Dit idee zet hopelijk mensen aan om minder kleren weg te gooien en om ze een tweede leven te schenken. Vaak is er niets op te merken aan deze kleren, iemand is ze gewoon beu gezien. In plaats van de kleren gewoon weg te gooien, kan je er iemand anders gelukkig mee maken. Ik heb het niet alleen over arme mensen die op die manier goedkoper kleren kunnen kopen, maar ook over mensen die graag een kledingstuk willen aantrekken dat niemand anders heeft. Mensen die goed kunnen naaien, maar het geld niet hebben om elke keer nieuwe stoffen te kopen, kunnen ook zo hun creativiteit blijven botvieren. Dit is een win-winsituatie.
Deze ingezamelde kleren moeten ook niet altijd verkocht worden, waarom worden ze niet een keer weggegeven?

Kleren maken gebeurt met grondstoffen. Aangezien we al zoveel grondstoffen van de aarde vragen, kunnen we misschien via dit soort initiatieven onze vraag verminderen. De aarde kan het namelijk niet meer bolwerken. Dus moeten we meer milieubewust leren leven. Dit initiatief is een goed begin.

In het artikel staat dat na de inzamelweek de beste kledingitems terug in de winkel gelegd zullen worden. Wat wordt er verstaan onder 'de beste kledingitems'? Is die term hier wel van toepassing? Kleren zijn kleren. Als er niet een groot gat in staat of er geen gigantische koffievlek (Kan die er niet uitgewassen worden?) op zichtbaar is, vraag ik me af waarom die 'niet-beste kledingstukken' niet tot de selectie behoren. Wat wordt hiermee gedaan? Ik hoop dat deze kledingstukken toch nog mensen zullen blij maken.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:17.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.