actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 14th March 2011, 13:20
stef.colebunders stef.colebunders is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Geel
Posts: 89
Plaatsgebrek in Brussels onderwijs

Vijf scholen gekozen, overal geweigerd
PLAATSGEBREK IN BRUSSELS ONDERWIJS


BRUSSEL - Verschillende ouders die voor hun kindje een klas in Brussel zochten, vangen bot. Geen plaats in de vijf scholen van hun keuze. ‘Er is een probleem', geeft de Brusselse minister toe.

Van onze redacteur

Nederlandstalige Brusselse ouders die geprobeerd hebben hun kind in een Nederlandstalige school in te schrijven, zijn van een kale reis teruggekomen. Ook al hadden ze vijf (5!) scholen van hun keuze opgegeven in het online aanmeldingssysteem, toch kregen ze te horen dat er in geen daarvan een plaats was.

‘Ongelofelijk', zegt Katleen Brokken, die in Sint-Gillis woont en bij de VRT werkt, ‘de eerste school van mijn keuze is een heel populaire, dus daar had ik niet echt op gehoopt. Maar dat het bij de vier andere niks zou worden voor mijn zoontje, dat is toch schrikken. De juffen hadden me verzekerd dat er daar geen capaciteitsprobleem was. Ik heb een ambtenaar gebeld en die zei me droog dat er in 2009 veel geboortes zijn geweest en dat mijn buurt ook een probleem was.'

Ook een moeder uit Elsene kreeg een koude douche toen ze op een weigering stootte in de vijf scholen waar ze een onthaalklas zocht voor haar zoontje. ‘Ik ben boos', zegt de moeder, die haar naam liever niet in de krant heeft. ‘Ik ontmoette zaterdag een Franstalig stel van wie het kindje naar dezelfde crèche gaat. Zij hebben wel een plaats in de school van hun eerste keuze. Waar is de voorrang voor Nederlandssprekenden? Het is een loterij.'

Haar laatste hoop is dat er alsnog plaatsen vrijkomen. Ze staat eerste op de wachtlijst van de school van haar derde keuze. Op de andere lijsten figureert ze op plaats 5 of 13.

‘Ik ga in drie van de vijf een weigeringsbrief halen. De andere zie ik al niet meer zitten. In een daarvan was één plaats vrij voor een Nederlandstalig kindje. Die komt dan in een Franssprekende groep terecht.'

Katleen staat op de vijfde plaats van de wachtlijst van haar tweede keuze. Ze weet nog niet wat ze gaat doen. ‘Wat mij stoort, is dat je geweigerd wordt maar dat er geen alternatief geboden wordt. De ambtenaar die ik belde, suggereerde een school in de Rand. Maar ik ben net in Brussel gaan wonen om dicht bij mijn werk te zijn. Hij zei me ook een Franstalige school te overwegen. Misschien wordt het wel dat.'

Wie op de wachtlijst staat, moet afwachten. Uitsluitsel komt er uiterlijk op 15 september.

Als het niks wordt, heeft de moeder uit Elsene een noodoplossing. ‘Mijn ouders wonen in de Rand. Ik zou mijn zoontje daar naar school kunnen sturen. Maar dan moet ik iedere dag door het verkeer.'

Het zit de dame zo hoog dat ze aan verhuizen denkt. ‘We zoeken een woonst van waar we met de trein naar het werk kunnen. Gaat de Vlaamse Gemeenschapscommissie in Brussel onze verhuispremie betalen?'

Katleen woont tien jaar in Brussel. ‘Ik woon hier graag, de grootstadsproblemen neem ik er wel bij. Maar geen school vinden voor je kind? Dat is toch kras.'

De bevoegde Brusselse minister, Jean-Luc Vanraes (Open VLD), is verbaasd dat er ouders zijn die voor geen van de vijf keuzes een positief antwoord krijgen. ‘Vorig jaar kon iedereen toch een plaatsje vinden, zij het in de tweede of derde school.' Hij meent dat er nog ruimte kan komen als ‘dubbele' inschrijvingen eruit gehaald worden.

Toch moet Vanraes toegeven ‘dat er een structureel probleem is'. ‘Brussel maakt een bevolkingsexplosie mee. Zowel de Franstalige als de Vlaamse Gemeenschap moet zijn verantwoordelijkheid nemen. Je mag wel eens een containerklasje bijzetten maar je kunt dat niet blijven doen.'

Vandaag geeft Vanraes meer tekst en uitleg bij het verloop van de Brusselse inschrijvingsperiode.

Het plaatstekort in de Brusselse Nederlandstalige scholen is niet nieuw. Vorig jaar bleken er na de eerste aanmeldingsronde 1.500 kinderen niet in een school van hun keuze terecht te kunnen. Er hadden zich 5.286 kinderen aangemeld voor een plekje in een basisschool.

Bron: http://www.standaard.be/artikel/det...PC&subsection=3

Mijn mening:

Ik heb al vaak gelezen dat ouders wel één of twee keer bot vangen bij het inschrijven van hun kleine proost in een Nederlandstalige school in Brussel. Dat ouders zich aanmelden bij vijf verschillende scholen en vijf keer niet binnengeraken vind ik overdreven. Het is jammer dat ouders hun kind niet naar een school naar keuze kunnen sturen door plaats tekort. Een keer een nee horen kan gebeuren maar vijf is echt wel te veel.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:52.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.