actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 2nd May 2013, 19:34
R*ni Van Eemeren R*ni Van Eemeren is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: beerse
Posts: 105
"Kortere zomervakantie en schoolplicht vanaf 4 jaar"

"Kortere zomervakantie en schoolplicht vanaf 4 jaar"

"Kort de zomervakantie in tot zes weken en maak kleuteronderwijs verplicht vanaf 4 jaar." Dat zijn enkele van de opvallendste voorstellen die CD&V lanceert in de vernieuwingsoperatie Innesto. De partij wil ook af van de woonbonus en de benoemingen bij de ambtenaren.

Eind december lanceerde CD&V-voorzitter Wouter Beke de vernieuwingsoperatie "Innesto". Een groep moest nadenken over de veranderende samenleving en nieuwe voorstellen doen voor het verkiezingsprogramma waarmee de partij in 2014 naar de kiezer trekt.

Die denkgroep heeft haar werk afgerond en voorgesteld aan de partij. De opvallendste standpunten worden geformuleerd rond het onderwijsthema. Zo is er het voorstel om de zomervakantie in te korten tot zes weken uit pedagogische overwegingen.

Kinderen lopen achterstand op met lange vakantie

"In de huidige twee maanden durende vakantie missen de sterke leerlingen een uitdaging, terwijl de minder sterke kinderen een achterstand oplopen", stelt Mechels CD&V-lid Hamid Riffi, die de onderwijsstandpunten mee vorm gaf.

"Vandaag hebben we 9 weken schoolvakantie. Mensen die met kinderen bezig zijn, zeggen dat dit te lang is. Het is te lang omdat men datgene afleert waar men heel veel aan gewerkt heeft. Het duurt weken vooraleer men dat weer heeft opgenomen", vult CD&V-voorzitter Wouter Beke aan (foto onder).

"Men zou de vakantie ook beter kunnen spreiden. Bovendien creëert het de mogelijkheid om iets te leren uit datgene waar men nu niet aan toe komt, bijvoorbeeld stages met technische kwalificaties."

De Vlaamse christendemocraten willen ook een kinderbijslag die gelijk is voor elk kind. Dat betekent dat het tweede of derde kind evenveel krijgt als het eerste. Er zouden wel sociale correcties komen voor gezinnen met een laag inkomen.

"We gaan ervan uit dat elk kind recht heeft op dezelfde kinderbijslag, of dat nu het eerste, tweede of derde kind is. Of dat nu een kind van een ambtenaar, een statutair, een werknemer of een zelfstandige is. Laat ons alles vereenvoudigen. Laat ons ervoor zorgen dat elk kind recht heeft op een basiskinderbijslag en laat ons de kinderen die het nodig hebben en in moeilijke situaties zitten, een sociale toeslag geven", zegt Beke.

CD&V wil daarnaast ook een leertoelage invoeren om in het buitenland te gaan studeren en de kleuterschool verplichten vanaf vier jaar.

Bron: deredactie.be
Datum: 2/05/2013

Eigen mening:

Ik vind het geen goed idee om de zomervakantie in te korten. Net omdat de leerlingen 9 weken vakantie hebben, kunnen ze veel dingen gaan doen zoals op verschillende kampen gaan, sportstages doen, op vakantie gaan, om grootouderbezoek voor een week... Als men de vakantie in zou korten naar 6 weken, blijft er helemaal niet meer zoveel tijd over. Voor je het weet, begint de school weer.
Je kan ook vakantietaken geven indien men vindt dat de kinderen te weinig onthouden van doorheen het schooljaar.
Ik denk niet dat er veel verschil is ivm vergeten tussen 6 en 9 weken.

Het kinderbijslag vind ik enerzijds wel goed, maar anderzijds ook niet.
Ik vind het niet goed dat er voor elk kind eenzelfde uitkering gegeven wordt. Volgens mij moet je inderdaad meer krijgen naarmate je meer kinderen krijgt.
Dat het statuut van de ouders er niet meer mee mag te maken hebben, vind ik een goede beslissing!
En dat gezinnen met een laag inkomen een speciale uitkering krijgen, vind ik ook een zeer goed idee.

Laatst aangepast door R*ni Van Eemeren : 2nd May 2013 om 19:44.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 4th May 2013, 15:46
J*ll.Verboven J*ll.Verboven is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Vorselaar
Posts: 143
Ik weet niet wat ik moet vinden van dit voorstel. Ergens kan ik wel begrijpen dat 9 weken lang is en men zo dingen kan vergeten maar 6 weken vind ik ook lang, dan zal men ook wel dingen vergeten. En zoals hier al gezegd, kunnen kinderen op allerlei kampen gaan waardoor ze ook kunnen bijleren of hun motoriek op een andere manier kunnen ontwikkelen. Verder zouden er vakantietaken kunnen gegeven worden, ik weet dat ik in de lagere school elke zomervakantie "vakantieblaadjes" had waarvan ik er elke dag eentje moest invullen. Zulke dingen zijn toch ook allemaal goed voor de ontwikkelingen van kinderen!?
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 4th May 2013, 19:14
Suzy Buyens Suzy Buyens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Herentals
Posts: 98
Ik vind net dat de kinderbijslag voor elk kind evenveel moet zijn! Elk kind is evenveel waard. Als er al verschil zou moeten gemaakt worden, lijkt het me meer logisch dat er voor het eerste kind méér kinderbijslag gegeven wordt dan voor de volgende kinderen. Per slot van rekening moet je voor je eerste kind alles nieuw aankopen: kinderwagen, babykamer, kleding, ... je volgende kinderen kunnen hiervan ook nog gebruik maken.
De schoolvakantie inkorten heeft voor- en nadelen. Nadeel is dat meer mensen op minder tijd op vakantie moeten gaan, dus overal veel drukker en minder keuze want alles zal sneller volgeboekt zijn. Voordeel is dat ouders minder opvang moeten voorzien.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 5th May 2013, 15:24
s*ana.vervoort s*ana.vervoort is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Geel
Posts: 127
Ik heb een dubbel gevoel bij dit voorstel. Langs de ene kant zijn 9 weken aan één stuk lang en is het inderdaad zo dat leerlingen die goed meekunnen op school een uitdaging zullen missen en de leerlingen die minder goed meekunnen op school misschien een achterstand zullen oplopen. Maar anderzijds is het zo dat kinderen ook nood hebben aan ontspanning, met vriendjes spelen, op kamp te gaan, ... voor hun sociale ontwikkeling. Daarom sluit ik mij aan bij de mening van Jill. Er kunnen inderdaad vakantietaken gegeven worden om te voorkomen dat leerlingen een grote achterstand zouden oplopen of uitdaging moeten missen. De dag van vandaag wil iedereen ook een centje bijverdienen. Wanneer dit voorstel werkelijkheid zou worden, zullen jongeren vanaf 16 jaar in mindere maten vakantiewerk kunnen doen. Ik denk dat dit dus vooral voor hen een enorm nadeel zal vormen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 09:18.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.