actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 31st December 2007, 01:31
caroliencuypers caroliencuypers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Ekeren
Posts: 98
pubers en tv

Pubers bepalen thuis naar welk televisieprogramma wordt gekeken. Volgens een onderzoek van televisieaanbieder UPC geven bijna alle ouders toe dat kinderen de macht over de afstandsbediening hebben.

In heel Europa zijn bijna zesduizend mensen ondervraagd. Blijkt dat zeven op de tien kinderen die ouder dan twaalf jaar zijn een televisie op hun slaapkamer hebben. Voor ouders blijkt dit geen probleem te zijn. Slechts weinig ouders maken zich zorgen over de programma's die hun kroost kijkt.

De helft van de kinderen zit dagelijks anderhalf tot drie uur voor de beeldbuis. Volgens UPC wordt het televisiekijken met de paplepel ingegoten. Een op de vijf kinderen wordt vanaf het eerste levensjaar voor de tv gezet. Is de tweede verjaardag gevierd, dan laat 62 procent van de ouders het televisiekijken toe.

(hln)
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 30th January 2008, 14:51
Laurianne Laurianne is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2006
Locatie: Schilde
Posts: 93
afstandsbediening

Dit is bij mij niet het geval.
Ik kijk zelf niet zo heel veel tv maar als ik kijk ligt de macht bij mijn vader.
Ik vind dat dat vooral luxe kinderen zijn die een televisie op hun kamer hebben.
Het is toch veel gezelliger om samen tv te kijken.
Ik denk ook dat de slaap hierdoor verstoord zal worden. Als je tv kijkt en je bent aan het zappen zal je altijd wel iets vinden om naar te blijven kijken.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 22nd March 2008, 22:10
Hanne VG Hanne VG is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Ravels
Posts: 121
Ik vind het persoonlijk niet zo'n goed idee om jonge kinderen een tv te geven voor op hun kamer. Daardoor gaan ze minder werken voor school en worden ze luier. Jonge kinderen moeten buiten ravotten, het moeten geen huismussen zijn die niet van hun tv of computer weg te slaan zijn. Dit heeft alleen maar nadelige gevolgen voor hun gezondheid.

Daarnaast vind ik het ook heel associaal dat elk kind op zijn eigen kamer naar tv kijkt. Zo was ik eens bij een gezin op bezoek en daar waren zowel de vader (in de living) en het jongste kind (op zijn kamer) als het oudste kind (op zijn kamer) naar hetzelfde programma aan het zien!

Zoiets is best zielig...
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 24th March 2008, 12:46
janavanranst janavanranst is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2007
Locatie: Schoten
Posts: 103
Ik snap ergens wel dat mensen meer dan 1 tv in huis willen. Maar ik denk dat de slaapkamer daar niet de beste oplossing voor is. Wanneer zitten we dan nog is gezellig samen met heel de familie als het zelfs 's avonds al niet meer kan?

Wij hebben thuis ook 2 tv's maar daarvan staat er 1 in de veranda. Dit komt omdat mijn broer en vader nogal hevige voetbalfans zijn. Zo moeten mijn moeder en ik niet altijd mee kijken.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 24th March 2008, 19:20
stefanie Mermans stefanie Mermans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Dec 2007
Locatie: Arendonk
Posts: 56
Ik vind persoonlijk ook dat het beter is dat jonge kinderen gewoon, samen met hun ouders naar tv kijken in de living. Zo heb je er als ouder nog controle over, hoe vaak ze voor tv zitten.
Bij ons thuis is dat altijd zo geweest, pas op 14 jarige leeftijd heb ik en mijn zus een tv op de kamer gekregen. De regel is wel dat je daar enkel kijkt als het programma dat ze beneden kijken je niet interesseert.

Dit vind ik een goede methode, want eigenlijk zitten wij altijd samen in de living naar tv te kijken en enkel 's morgens kijken we op de kamer tv.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 25th March 2008, 21:52
Dieter1BASO
Gast
 
Posts: n/a
Bij ons thuis hebben we 3 tv's. 1 in de living, 1 in de veranda (voor de voetbal) en 1 in mijn spelkamer,waarop ik de PS heb aangesloten.
Toch kijken we (het gezin) veelal in de living naar een programma dat gezamenlijk of door de ouders gekozen wordt.
Mijn ouders hebben er bewust voor gekozen om geen tv's op de kamers te plaatsen, omdat dit inderdaad leidt tot minder slaap. Ik merk dat heel hard bij mezelf in de zomer. Ik ben geen persoon die vroeg kan gaan slapen. Ik kijk daarom makkelijk tot 3 uur 's nachts tv, in de zomermaanden. Mijn ouders hebben schrik dat wanneer ik een tv op mij kamer krijg, dat dit iets is voor elke periode in het jaar.
Bovendien loopt de energiefactuur hierdoor snel op.

Ik heb de indruk dat de tv de dag van vandaag beschouwd wordt als een mini-me. Tegenwoordig zijn er gezinnen die ervoor kiezen om een tv in de badkamer te plaatsen, waardoor je rustig vanuit het bad tv kan kijken. Natuurlijk springen verkopers ook hier weer op de kar. De nieuwste technologie is zelfs dat er een tv in de spiegel (badkamer) ingebouwd is. De uitleg die daaraan gegeven wordt is:' Dan moet je 's morgens het nieuws niet missen'.

We kunnen dus stellen dat de tv een medium is dat in acht gestegen is bij de jeugd. (sta mij toe het zo te verwoorden)
Ik kan mij dus enkel en alleen maar aansluiten bij de redenen die hieronder al door verschillende personen aangehaald werden.
In mijn opzicht geraken kinderen geďssoleerd. Het is zoals hanne reeds zei... kinderen dienen te spelen en zich af te reageren.
Daarnaast deel ik ook de mening dat tv op kamers leidt tot concentratieverlies bij het maken van huiswerk (dat is ook zo bij een PC) en dat het leidt tot minder slaap...

Beste mensen... vergeten we ook niet dat de dag van vandaag steeds meer geweld op tv uitgezonden wordt. Belangrijk hierbij is dat ouders bepalen wat kan en wat niet kan. Bovendien is het ook opletten voor kinderen die het agressief gedrag gaan vertonen, na het kijken van geweldadige programma's.
Kinderen simuleren namelijk veel, en dat is niet anders bij tv. Kinderen zijn geneigd om hun tvhelden na te doen... Spijtig genoeg kan dit soms leiden tot de meest ergerlijke en onsmakelijke toestanden.
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 27th March 2008, 16:03
jo.guns jo.guns is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Vosselaar
Posts: 139
Bij ons wordt er over het algemeen eigenlijk niet erg veel naar tv gekeken. Iedereen heeft andere dingen waar hij mee bezig is. Enkel om zes uur, na het eten, staat het nieuws meestal op. Echt series worden er ook niet echt gevolgd.
Vroeger zaten we eigenlijk mee voor de televisie. Vooral mijn broer en ik dan. Mijn broer zit nog in de middelbare school en kijkt ook zoweizo naar de televisie als hij thuis komt van school.
Vroeger was bij ons de regel dat de tv niet opmocht voor acht uur 's avonds. En wanneer er dan nog een slecht rapport bij kwam, mocht er gewoon geen televisie meer op.
De programma's werden ook niet altijd gekozen door ons. Als onze ouders dan al meekeken dan kozen zij wel wat er op tv kwam.
Met citaat antwoorden
  #8  
Oud 31st March 2008, 12:18
ambi-ann ambi-ann is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Westerlo
Posts: 76
hallo televisie

Ik heb sinds mijn 12 jaar een tv in mijn slaapkamer, maar dit heeft voor zover ik weet geen al te slechte invloed gehad. Ik kijk nog steeds samen met de rest van het gezin naar het toestel. Wanneer iedereen echter gaat slapen (=zelfstandigen die vroeg uit de veren moeten), ben ik vaak de enige die nog blijft zitten en waarom niet verhuizen naar mijn slaapkamer dan ?

Ik heb altijd mijn overtollige energie kwijt gekund in sport en tijdens activiteiten van de jeugdbeweging. Volgens mij ligt het verantwoord omgaan met televisie voornamelijk in de opvoeding. Als ouder moet je durven je kind stimuleren om naar buiten te gaan en aan het sociale leven deel te nemen. Tegenwoordig zijn er weinig ouders die hun kinderen durven 'op straat te sturen'. Jongeren worden meer en meer met de auto overal naartoe gebracht. Door deze beschermende behandeling zijn ze het niet meer gewend om de fiets op te springen en eens gewoon op bezoek te gaan bij vrienden. Ze gaan sneller alleen voor de tv/spelconsole/pc hangen en zich zo isoleren. Het is nogal gemakkelijk om dit op televisie te steken, terwijl we het misschien moeten zoeken bij de opvoeding... ?
Met citaat antwoorden
  #9  
Oud 21st April 2008, 16:28
Moors_Nathalie Moors_Nathalie is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Dessel
Posts: 61
Televisie

Wij hebben 2 TV's in huis. Op mijn slaapkamer, en in de woonkamer.
Ik zelf ondervind geen last van het isoleren op de kamer, het luier worden, of meer TV kijken, en minder voor school werken.
Ik denk dat wij wel op een bepaalde 'leeftijd' gekomen zijn dat wij zelf onze grenzen kunnen stellen op vlak van TV kijken. Jongere kinderen daarentegen moeten absoluut geen volledige dagen voor de TV hangen. Ik ken een jongetje van 3 dat tijdens de vakanties en in het weekend van 's morgens tot 's avonds voor de TV gezet wordt. De gevolgen zijn voorspelbaar, en al 1000keer getoond op programma's ŕ la Supernanny. Het kind kan zijn energie niet kwijt, en wordt heel opstandig. Wanneer hij zijn zin niet krijgt, kan je het horen donderen tot in Keulen.

Conclusie: Wij kunnen denk ik zelf onze grenzen trekken, maar jonge kinderen hele dagen voor de TV zetten is geen optie.
Met citaat antwoorden
  #10  
Oud 23rd April 2008, 11:13
s5050033 s5050033 is offline
Elien Wuyts
 
Geregistreerd op: Oct 2006
Locatie: Dessel
Posts: 48
Wij kennen die grenzen inderdaad maar jonge kinderen echt nog niet. Je kan het langs twee kanten bekijken. Als een kind zijn eigen tv heeft, kan het naar tekenfilms kijken en hoeft het de 'grotemensenprogramma's niet mee te volgen. Daar raakt het toch maar van in de war. Langs de andere kant stimuleren we kinderen nog meer om tv te kijken door hen een extra toestel te geven. Als mijn 2 neefjes(4 en 5 jaar oud) voor de tv zitten horen ze niks en zijn ze vastgekluisterd aan het beeld. Het is nu eenmaal een gemakkelijke babysit. Toch vind ik dat ouders een beperking moeten leggen op het aantal uren dat hun kinderen tv kijken. Ze missen zoveel van de buitenwereld door binnen te zitten met hun cartoons...
__________________
elien
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:32.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.