actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 4th May 2016, 23:27
Emiel.D*uyts Emiel.D*uyts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Geel
Posts: 77
Europa schiet (opnieuw) op Google

De Europese Commissie vindt het niet oké dat smartphone-makers die Android gebruiken, verplicht zijn om bepaalde Google-apps op hun toestellen te installeren als ze de Play Store willen aanbieden. Mocht Google het onderspit delven, zou dat een lelijke streep door zijn Europese rekening kunnen zijn.

Google krijgt vandaag naar alle waarschijnlijkheid een onaangename brief van *Margrethe Vestager, Eurocommissaris voor Concurrentiebescherming, in de bus. Zij is het er niet mee eens dat smartphonefabrikanten die Googles Android-besturingssysteem gebruiken, verplicht zijn om een hele set Google-apps op hun telefoon te installeren als ze gebruik willen maken van diensten zoals Googles Play Store. Die digitale winkel is noodzakelijk om andere apps te installeren. ‘Google zou zo de voornaamste weg kunnen hebben geblokkeerd waarop nieuwe apps klanten bereiken’, stelde Vestager op een speech in Amsterdam. Volgens onderzoeksbureau Gartner draait 80 procent van de smartphones wereldwijd op Android.

Voor Google is het cruciaal dat ook de apps van het bedrijf op zo veel mogelijk smartphones staan. Die apps – denk maar aan Gmail en Youtube – zorgen voor advertentie-inkomsten, waar Google van leeft. Naarmate mobiel internet op smartphones steeds belangrijker wordt, neemt het belang van die mobiele advertenties ook toe. De zaak zou dan ook een lelijke streep door Googles Europese rekening kunnen worden.

Prestigezaak

Verschillende media berichten dat de mededeling van de Commissie, een ‘statement of objections’, vandaag bij Google in de bus zal vallen. Dat is een gemotiveerd verslag waarin ze zegt te vermoeden dat het bedrijf inbreuken pleegt op het mededingingsrecht. Het onderzoek in deze zaak startte in april vorig jaar. Google krijgt daarop toegang tot het dossier en de kans om zich te verdedigen.

‘De Commissie doet dit alleen als ze overtuigd is van haar gelijk’, zegt Léon Korsten, partner bij advocatenkantoor DLA Piper. ‘Zeker in een prestigieuze zaak als deze.’

‘Al zou het niet de eerste keer zijn moest ze de zaak nadien opdoeken’, zegt Yvan Desmedt, advocaat in mededingingsrecht bij het bureau *Jones Day. Omdat de verwerende partij goede tegenargumenten aanbracht, bijvoorbeeld.

Gebeurt dat niet, dan kan de zaak twee kanten op: Google verwerpt alle kritiek en clashtfrontaal met Brussel of er wordt een vergelijk gezocht. ‘Daarbij zegt Google dat het de visie van Europa weliswaar niet deelt, maar wel bereid is om aan de bezorgdheden tegemoet te komen’, zegt Desmedt. ‘Het kan zich dan bereid verklaren om enkele stappen te zetten, in ruil voor het stopzetten van de procedure.’

Niet de eerste zaak

Die tegemoetkomingen kunnen van alles zijn. Google zou zich bijvoorbeeld bereid kunnen tonen om ook andere, concurrerende apps met Android te bundelen of het zou akkoord kunnen gaan om de Play Store ook zonder andere apps te installeren. Er zijn veel variaties mogelijk.

Desmedt acht het alvast waarschijnlijk dat er eerder voor het overleg zal worden gekozen. *‘Google heeft die strategie ook al gevolgd in die andere zaak die de Commissie aanbond rond de zoekactiviteiten.’

Want het is niet de eerste keer dat Google onder Europees vuur ligt omtrent concurrentievervalsing. De Europese Commissie startte in 2010 al een onderzoek, toen ze vermoedde dat Google sommige partijen systematisch benadeelt tegenover andere bij het weergeven van zoekresultaten.

Lange adem

Die procedure loopt al bijna zes jaar. En ook bij deze nieuwe zaak ziet het er niet naar uit dat ze snel zal zijn afgehandeld. ‘Dit gaat eerder om jaren dan om maanden’, zegt advocaat Léon Korsten. ‘De Commissie zal uiterst zorgvuldig proberen zijn in zo’n prestigezaak en Google zal proberen alle procedures uit te putten.’

Mocht het toch tot een frontale botsing komen waarbij Google het onderspit delft, dan riskeert het bedrijf een boete die kan oplopen tot tien procent van zijn omzet. Op basis van de omzet van 2015 zou dat om 7,4 miljard dollar gaan. ‘Maar dat is erg onwaarschijnlijk’, aldus advocaat Yvan *Desmedt. Google was niet bereikbaar voor commentaar.
DECKMYN, D. Europa schiet (opnieuw) op Google. De Standaard, 2016-04-20, 23.

Bron: De Standaard
Link: http://methodes.pelckmans.be/secund...tuablog/?p=8230

Eigen mening: Ik begrijp uiteraard de bezorgdheid van de Europese Commissie, en toch begrijp ik ook de werking van google. Het is namelijk zo dat er bij andere systemen, Apple bijvoorbeeld, ook reeds voorgeïnstalleerde apps staan op deze toestellen. Oké, je kan Apple en Android niet zodanig vergelijken, omdat Android meer open source is, maar als je weet dat Google het voornamelijk moet hebben van advertenties, dan is deze keuze ook niet zo gek. De bedrijven die met Android werken, betalen dan voor de licentie, en moeten hierbij dan de bepaalde programma's installeren.

Ik begrijp wel, en daar knelt vooral het schoentje denk ik, dat dit voor de Europese Commissie als een verplichting gezien wordt. Dit is ook zo, maar als je dit langst de andere kant bekijkt, is het maar een kleine moeite om deze apps er bij in te brengen. Nadien zou je dan meteen aan de slag kunnen. De standaard geïnstalleerde apps, zijn ook erkende apps, wat wil zeggen dat er mensen deze wel degelijk gebruiken. Als je op een Androidsysteem werkt, zou je deze apart ook installeren denk ik (bijvoorbeeld Gmail). Het stoort mij niet echt.

Het is wel zo dat je als andere app-designer hier dan weer een nadeel hebt. Als Gmail standaard geïnstalleerd staat, zullen de Android gebruikers ook hoogstwaarschijnlijk hierop een account aanmaken. Je hebt nog tal van andere apps (Outlook, mail, ...) die deze service kunnen aanbieden, dus in dat opzicht is het inderdaad niet fair tegenover de concurrentie.

Kortom: Ik denk dat de Europese Commissie er goed aan gedaan heeft om hen hier alvast van op de hoogte te brengen, en toch denk ik niet dat Google effectief een verandering zou doorvoeren. Zolang het de consumenten niet stoort, denk ik niet dat er iets gaat veranderen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 09:07.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.