actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 14th October 2013, 08:53
M*chael.Ceulemans M*chael.Ceulemans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Westmeerbeek
Posts: 54
Muyters en De Coninck kibbelen over stageplaatsen

Muyters en De Coninck kibbelen over stageplaatsen


ma 14/10/2013 - 07:44 Joris Truyts

De 10.000 stageplaatsen voor jongeren zonder diploma die vorig jaar werden aangekondigd door de federale regering, raken voorlopig amper ingevuld. De federale en Vlaamse ministers van Werk, Monica De Coninck (SP.A) en Philippe Muyters (N-VA), geven elkaar de schuld voor de mislukking. Dat staat in De Standaard.
De federale regering maakte vorig jaar geld vrij om 10.000 jongeren zonder diploma een stageplaats te kunnen aanbieden, als onderdeel van een pakket relancemaatregelen. De jongeren zouden zo een eerste werkervaring kunnen opdoen om gestart te raken op de arbeidsmarkt.

De overheid betaalt de stagiairs maandelijks 700 euro loon, de werkgever doet daar nog 200 euro bovenop. Dat geld komt dus van de federale regering, maar de uitvoering van het plan is een bevoegdheid van de gewesten. Vlaanderen moet dus op zoek gaan naar de stageplaatsen en moet de jongeren aanmoedigen om zo'n stage te doen.

Volgens de laatste cijfers van federaal minister van Werk Monica De Coninck waren er eind augustus 251 stageplaatsen ingevuld in Vlaanderen. Vlaams minister Philippe Muyters legt het cijfer wat hoger, op 479. Maar in alle geval is dat ver verwijderd van het aantal dat voor Vlaanderen was ingepland, namelijk 4.450 van de 10.000 plaatsen.

De Coninck wijst in de richting van Muyters. "Het federale niveau is niet verantwoordelijk voor de begeleiding van jongeren. Ik wil het morgen doen, ik heb het al honderd keer gezegd, direct en met veel plezier. En ik zal resultaat halen ook. Maar u kunt mij niet verwijten dat wij dat moeten doen, terwijl we het niet mogen doen."

"De Coninck moet ons niet verwijten dat we niet willen meewerken", reageert Muyters in De Standaard. Hij wijst erop dat in Wallonië pas onlangs de eerste stages gestart zijn. "Wij waren het eerste gewest dat intern de regels heeft aangepast om stageplaatsen mogelijk te maken." Muyters verwijst ook onder meer naar de gebrekkige taalvaardigheid van de kandidaat-stagiairs en hun beperkte mobiliteit als hindernissen. Bovendien is de federale regelgeving volgens hem gebrekkig.

Muyters zegt dat er de komende maanden niet veel beterschap zal zijn, maar wil volgend jaar wel verandering zien. "We bereiden ons voor op januari volgend jaar om opnieuw van start te gaan met volle kracht en met de lessen die we intussen hebben geleerd."

Bron: DeRedactie
Mening: Ik vind het idee zeer goed. Werkloze jongeren een stageplaats geven om zo gestart te raken op de arbeidsmarkt. Maar zoals zo vaak in België is het plan voor een groot deel in het water gevallen. Ik snap echt niet waarom de politici elkaar verwijten maken. Ze zouden beter eens iets goed regelen voor ze met modder beginnen gooien naar elkaar.
__________________
Opleiding is de beste proviand op de reis naar de ouderdom
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 14th October 2013, 09:20
eline.de.roover eline.de.roover is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Pulderbos
Posts: 93
Het concept van de stageplaatsen lijkt me zeker een goed initiatief, hoewel het ook weer wat dubbel is. Jongeren hebben het steeds moeilijker om vast werk te vinden, vaak is hier ook het gebrek aan ervaring de boosdoener. Dus de stageplekken met een beperkt loon zou dit probleem al zeker verhelpen. Jongeren doen extra ervaring op en kunnen zo doorstromen naar een vaste plek. Wel is het zo dat jongeren die afstuderen erop gebrand zijn véél geld te verdienen en dit vaak zo snel mogelijk. Maar dat neemt niet weg dat ik het een goed initiatief vind. Jongeren moeten blij zijn met de ervaring die ze kunnen opdoen en het loon is dan eigenlijk een mooi extraatje. Maar aan de andere kant is dit geld ook weer van de overheid en maakt het deel uit van het zoveelste tekort nadien. Persoonlijk denk ik dat wie wil werken ook werk kan vinden, misschien niet meteen het werk dat ze willen doen, maar zeker jobs die een meerwaarde kunnen betekenen voor hun job die ze later zullen beoefenen.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 14th October 2013, 19:37
Valerie.Pandelaers Valerie.Pandelaers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Vorselaar
Posts: 99
Ik ga zowel met Eline als met Michael akkoord.
Ik kan me vooral vinden in het feit dat pas afgestudeerde werkzoekenden hier baat bij hebben op gebied van ervaring. Al doende leert men, en dat is hier zeker een mooi voorbeeld van.
Wat ik dan wel weer jammer vind is het feit dat deze politica hier in een vicieuze denkredenering zitten. Als ze elkaar verwijten maken die volgens beide kanten niet kloppen, dan denk ik dat het dringend tijd is dat ze samen aan tafel gaan zitten om duidelijk en eenduidige afspraken gaan maken inzake de bevoegdheden. Dit kan alleen maar ten goede komen van het invullingsprobleem. Als het duidelijk geworden is wie er verantwoordelijk is voor deze begeleiding en de invulling van deze 'jobs' dan kunnen deze volgens mij een snellere en betere invulling krijgen!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 02:44.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.