actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > NASLAG > Sociaal-wetenschappelijke achtergronden
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 17th November 2004, 01:58
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Lightbulb Bedrieglijke reclamepraktijken...

Eén op vijf reclameboodschappen is misleidend


Eén op vijf reclameboodschappen geeft foutieve informatie en zeven op tien wetenschappelijk geïnspireerde reclames zijn misleidend. De boodschappen creëren meestal een verkeerde wetenschappelijke indruk van het product, laten informatie weg of geven een misleidende voorstelling van de werking ervan.


Dat blijkt uit het onderzoek van licentiate communicatiewetenschappen aan de VUB Martine Taelman. Voor haar eindverhandeling analyseerde Taelman tussen 12 januari en 7 maart 2004 282 reclameboodschappen. Daarvan kwamen er 55 uit tijdschriften (Dag Allemaal, Flair, Knack, P-Magazine, Humo, Weekend Knack, Libelle en Joepie), 227 boodschappen waren tv-spots (Vitaya, Kanaal 2, VTM en VT4).

In 165 boodschappen of 58 procent zaten wetenschappelijke verwijzingen -gemiddeld drie per spot. Eenentwintig procent van de wetenschappelijke reclames ging over voedingsmiddelen, 16 procent over was- en schoonmaakproducten, 38 procent over welnessproducten en 24 procent over geneesmiddelen.

Een aantal reclames gaf foutieve informatie, al dan niet in combinatie met correcte of misleidende wetenschap. "Zo vertelde een reclamespot voor waskrachtversterker dat het product 'actieve zuurstof' bevat die vlekken verwijdert. Wat de commercial er niet bij zei, is dat het product wél een bepaald percentage zuurstofbleekmiddel bevat dat het niet geschikt maakt voor stoffen als wol of zijde", schrijft Taelman.

Verder blijkt uit de studie dat sommige reclameboodschappen informatie bevatten waar nooit wetenschappelijk onderzoek naar gedaan is. "Zo is het nooit bewezen dat een mondspray snurken kan tegengaan omdat het lypozomen bevat die weefseltrillingen tegengaan. Bovendien worden die lypozomen er volgens wetenschappers louter als verkoopsargument bijgehaald, omdat die niks zeggen over het middel."

Taelman stelde ook vast dat sommige beweringen van reclameboodschappen op zich niet fout zijn, maar wel de getoonde illustratie. "In een advertentie voor een zuivelproduct wordt gezegd dat het rijk is aan vitamine D en dat die vitamine helpt om calcium vast te hechten aan de beenderen. Dat klopt, maar de voorwaarde is wel dat ze samen met andere vitamines opgenomen wordt. Een verkeerde voorstelling van de feiten dus", besluit Taelman. (belga)


Weblog HLN, 16/11/04 15u40
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 17th November 2004, 09:50
judithgielens's Avatar
judithgielens judithgielens is offline
auti-juf
 
Geregistreerd op: Oct 2004
Locatie: Borgerhout
Posts: 371
Ik had het gisteren ook al gelezen op de site van het laatste nieuws.
Het verbaasde me eigenlijk niet zo veel. Reclame dient om mensen aan te lokken dat product te kopen he, dus hoe meer aanlokkelijke eigenschappen dat product heeft, hoe sneller de mensen het zullen kopen.
Om dit allemaal zo mooi mogelijk te zeggen zal er hier en daar wel eens een draai aan gegeven worden.
Ik vraag me dan alleen af: moeten die reclameboodschappen VOORDAT ze uitgezonden op gepubliceerd worden, niet eerst gecontroleerd worden?
__________________
doe je mond maar open als je zeker weet dat wat je wil zeggen mooier is dan de stilte
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 17th November 2004, 14:20
yannick.staelens's Avatar
yannick.staelens yannick.staelens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2004
Locatie: Vlaanderen/Nijlen
Posts: 105
Idd.. ik dacht altijd dat reclame streng gecontroleerd werd op fouten.. Foute interpretaties van de kijkers of lezers tot daar toe.. maar echte fouten of leugens in reclame, dacht ik dat verboden was??? Hoe zit dat nu??
__________________
Beter een beetje raar dan doodnormaal
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 18th November 2004, 17:19
katleen's Avatar
katleen katleen is offline
katleen
 
Geregistreerd op: Sep 2004
Locatie: Vorselaar
Posts: 446
Stuur een bericht via MSN naar katleen
Ik heb de vorige twee jaar marketing in de KDG gedaan en in het middelbaar Public Relations. En ja, foutieve en misleidende reclame is strafbaar. Er worden dan ook technieken aangeleerd die niet strafbaar zijn, maar even misleidend zonder dat je het weet! Reclame is een schandalig wereldje vind ik, maar echt goed doordacht! Al die psychologie dat er achter schuilt...
Ik vind het best interessant
__________________
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 24th November 2004, 19:53
kellebelle kellebelle is offline
Kellebelle
 
Geregistreerd op: Nov 2004
Locatie: Nijlen
Posts: 39
undefined
Dat reclame niet altijd eelijk is, dat zal iedereen al wel ondervonden hebben. Want "Bonux" wast waarshijnlijk even wit dan "dash" en het appelsiensap van "minute maid" en "appelsientje" zal ook wel niet veel van elkaar verschillen. Uiteraard probeert iedereen zijn product als hèt beste te verkopen en geeft men daarom alleen de positieve kanten, maar effectief foute informatie geven is regelrecht bedrog! Volgens mij zou men inderdaad eerst alle reclame moeten controleren vooraleer ze gepubliceerd wordt.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 25th November 2004, 15:48
judithgielens's Avatar
judithgielens judithgielens is offline
auti-juf
 
Geregistreerd op: Oct 2004
Locatie: Borgerhout
Posts: 371
Citaat:
Orgineel gepost door kellebelle
undefined
en het appelsiensap van "minute maid" en "appelsientje" zal ook wel niet veel van elkaar verschillen.


Nu zeg jij daar iets he!
Er is iets dat ik mij al lang afvraag
Laat Minute maid zo maar toe in een reclamespot dat Appelsientje mag zeggen dat zijn product beter is?? of hoe zit dat eigenlijk ???


Btw: producten van den aldi of nr1 vind ik soms zelfs even goe, dus waarom dan dure merkproducten kopen???
__________________
doe je mond maar open als je zeker weet dat wat je wil zeggen mooier is dan de stilte
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 26th November 2004, 13:06
katleen's Avatar
katleen katleen is offline
katleen
 
Geregistreerd op: Sep 2004
Locatie: Vorselaar
Posts: 446
Stuur een bericht via MSN naar katleen
Men heeft ooit een wet gehad dat men geen vergelijkende reclame mag maken! Maar deze wet is nog niet zolang geleden afgeschaft. Dus de reclame van Minute maid en appelsientje is volledige legaal. Hoe minute maid daarop zal reageren weet niemand. Laten ze dit gewoon aan hen voorbij gaan en verlagen ze zich niet tot zo'n niveau of reageren ze ook met zo'n reclamespot! We zullen het binnenkort wel ongeveer gaan weten!
__________________
Met citaat antwoorden
  #8  
Oud 26th November 2004, 17:44
Davy V.H. Davy V.H. is offline
Oud-student
 
Geregistreerd op: Jul 2004
Locatie: Herentals
Posts: 559
Kijk hier maar eens rond... staan wel leuke dingen tussen hoor...

http://www.kicken.com/commercials/
Met citaat antwoorden
  #9  
Oud 26th November 2004, 18:14
EllekeSmits EllekeSmits is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2004
Locatie: Oostmalle
Posts: 41
ja, daar staan best wel goeie spotjes op! Daarstraks gezien tijdens Economie!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 11:26.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.