actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 28th October 2015, 20:23
Jill.V*rstrepen Jill.V*rstrepen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Kessel
Posts: 109
Euthanasiezaak voor het eerst aan Justitie doorgespeeld

De federale controle- en evaluatiecommissie euthanasiewetgeving heeft voor het eerst een dossier overgemaakt aan Justitie. Een vrouw liet euthanasie toepassen omdat ze ‘genoeg had van het leven’ en dat valt volgens de Belgische euthanasiewet niet onder de toegelaten voorwaarden om euthanasie uit te voeren. Dat schrijft La Libre Belgique en bevestigt commissievoorzitter Wim Distelmans.

De commissie komt één keer per maand samen om na te gaan of de euthanasie is uitgevoerd onder de voorwaarden en volgens de procedure die de euthanasiewet bepaalt. Voor het eerst sinds haar oprichting, in oktober van 2002, heeft de commissie een zaak moeten doorspelen aan Justitie. De betrokken arts heeft de door de wet opgelegde voorwaarden niet gerespecteerd, oordeelden de 16 leden dinsdagavond unaniem. Palliatief arts en co-voorzitter van de commissie Wim Distelmans bevestigt het nieuws aan deze krant. 'Als er twijfel is over de voorwaarden, moeten wij het doorspelen naar het gerecht.'

De arts in kwestie is Marc Van Hoey, tevens voorzitter van de vereniging ‘Recht op waardig sterven’. Hij paste euthanasie toe op Simona De Moor, een 85-jarige vrouw die op 22 juni van dit jaar stierf in Antwerpen.

Van Hoey bevestigt aan onze krant dat hij dinsdag tussen 17.15 en 18 uur bij de bevoegde commissie geroepen is voor een evaluatie. Maar dat het een zaak voor het gerecht is geworden, wist hij niet. ‘Ik betreur dat de beslissing om de zaak door te spelen naar het gerecht mij nog niet bekend is, terwijl de pers er wel al van weet’, zegt hij. ‘Ikzelf én het dossier zijn volledig ter beschikking van Justitie. En alles is op de documentaire te zien, waarin de vrouw zelf aangeeft dat ze wil sterven.’

Die documentaire werd gemaakt door een Australische journalist voor de zenders SBS News. Daarin brengt de man euthanasie in België in beeld. In de uitzending vertelt de 85-jarige vrouw, op haar laatste dag, dat het verdriet om haar dochter, die drie maanden eerder stierf, ‘een ondraaglijk leed’ is. ‘Ze wil niet sterven omdat ze depressief is, neen’, aldus Van Hoey toen voor de camera. ‘Maar omdat ze er genoeg van heeft.’

Dat leed valt volgens de commissie evenwel niet onder de voorwaarden van de Belgische euthanasiewetgeving. Bovendien heeft de arts geen derde dokter geraadpleegd. En dus wordt het een zaak voor het parket. Van Hoey zag er toen geen graten in, hij zei ‘uit ervaring’ te weten dat het geen probleem zou opleveren. Ook vandaag zegt de arts dat hij geen fouten gemaakt heeft. ‘Ik geloof dat dit een schokgolf zal teweegbrengen bij alle artsen en mensen die in eer en geweten bij euthanasie betrokken zijn.’

Bron: De Standaard, http://www.standaard.be/cnt/dmf20151028_01943198

Datum: 28/10/2015

Eigen mening: Ik ben persoonlijk voor euthanasie. Ik vind dat dit een keuze is van de persoon zelf en op deze manier is het misschien draaglijker voor familieleden en vrienden om afscheid te nemen van de persoon in plaats van dat deze persoon zelfmoord pleegt. Euthanasie is wel nog maar op negen plaatsen in de wereld legaal (onder bepaalde voorwaarden) en ik vind dit persoonlijk heel weinig. Er zijn waarschijnlijk heel veel mensen op de wereld die ondraaglijk lijden en euthanasie willen, maar dit niet kunnen krijgen omdat het illegaal is in hun land. Hier in België is het legaal, maar dan onder bepaalde voorwaarden en dit vind ik ook niet meer dan normaal. Als een persoon ondraaglijk zou lijden en dit wil, dan vind ik dat ze hem niet mogen tegenhouden. Ik kan wel begrijpen dat er bepaalde onderzoeken aan vooraf moeten gaan en dat er bepaalde mensen zijn die dit moeten goedkeuren. Ik vind het dus wel goed dat er hierrond een wet bestaat. Zoals in het artikel vermeld is, is er een dokter die deze wet overtreden heeft omdat hij een vrouw heeft geholpen die het leven beu was. Hij heeft heel veel regels omtrent euthanasie overtreden, dus ik vind het dan ook niet meer dan normaal dat dit dossier naar Justitie gaat. Hij had deze vrouw op een andere manier moeten helpen in plaats van met euthanasie, want fysiek en mentaal was ze nog wel in orde.

Laatst aangepast door Jill.V*rstrepen : 28th October 2015 om 20:48.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 11:18.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.