actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 28th March 2011, 20:48
nelleke.aerts nelleke.aerts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Testelt
Posts: 83
Europa wil auto's uit steden weren

Europa wil auto's uit steden weren
maandag 28 maart 2011, 18u03Auteur: bpr, avb


Over veertig jaar zullen er geen benzine- of dieselauto's meer in de steden mogen rondrijden. De totale CO2-uitstoot moet tegen dan bovendien met 60 procent omlaag. Dat staat alleszins in een plan dat de Europese Commissie tegen 2050 graag verwezenlijkt zou zien.

Om de files aan te pakken en minder afhankelijk te worden van olie, ziet Siim Kallas, vice-president van de Europese Commissie en verantwoordelijk voor transport, maar één uitweg: we moeten onze verkeersgewoonten drastisch herzien.

Concreet wil dat zeggen dat er tegen 2030 de helft minder vervuilende auto's in stadscentra mogen rondrijden. In 2050 moet er dan een absoluut verbod staan op benzine- en dieselauto's. Zo wil de Europese Commissie een overstap naar milieuvriendelijke wagens in de hand werken.

Een tweede ingrijpende maatregel is dat we voor vervoer over middellange afstand de switch zullen moeten maken naar alternatieven over het spoor of het water. Voor personenvervoer betekent dat de wagen thuis gelaten moet worden voor afstanden vanaf 300km.

Ook het transport over lange afstanden en intercontinentaal vrachtverkeer wordt herzien. De lucht en het water bieden hier de uitweg, meent de Commissie. Daarvoor zullen allerhande nieuwe systemen uitgedokterd worden zodat de efficiëntie geoptimaliseerd wordt en de uitstoot drastisch beperkt.

En daar stopt het niet. ‘We hopen ook het personenvervoer te liberaliseren. Daartoe zullen we volgend jaar al een voorstel indienen’, aldus Kallas.

Bron: www.nieuwsblad.be 28 maart 2011

Eigen mening: ok, ik kan dit begrijpen en kan hier ook achter staan. Maar moeten we niet even realistisch zijn. Stel dat we allen met elektrische wagentjes gaan rijden. Kan iemand mij dan zeggen waar we al die extra stroom vandaan gaan halen? Ja, windmolenparken doen zeker hun werk, en de zonnepanelen ook. Maar moeten wij dan zelf die zonnepanelen bekostigen? Op zich toch wel een grote investering.
Ik stel mij hier dus wel vragen bij maar vind het idee op zich zeker wel de moeite waard...
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 21st November 2011, 20:17
Daan.Nijs Daan.Nijs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Retie
Posts: 42
Dit klinkt allemaal als science fiction, maar wie weet wat we allemaal kunnen tegen 2050. Nu zou ik zeggen dat dit allemaal niet zal lukken. Het zou natuurlijk geweldig zijn moest het lukken natuurlijk. Maar we zitten momenteel inderdaad met het probleem van energie. Misschien zal kernfusie ooit een oplossing kunnen bieden, maar met zonnepanelen en windmolens alleen gaat het niet lukken denk ik. En daarbij blijken die zonnepanelen toch niet zo milieuvriendelijk te zijn als we aanvankelijk dachten.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 21st November 2011, 20:31
liselotte.glassée liselotte.glassée is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Grobbendonk
Posts: 86
Dit lijkt mij een utopie. Het zou allemaal mooi zijn als zoiets zou kunnen gebeuren maar ik denk dat dit eerder een droom is. Hoeveel mensen rijden momenteel met een auto? Inderdaad een heleboel. In deze tijd zowat iedereen die over een rijbewijs kan beschikken. Al de mensen die zo veel kilometers afleggen en een strak tijdschema hebben. Hun auto afpakken of hen maximum 300 kilometers laten rijden is onmogelijk. De trein gebruiken in zo'n geval kan je beter afraden als we kijken naar hun strak 'tijdschema'. Wie is er dan nog ooit op tijd? Ze willen het brandstof gebruik voor de auto's ook drastisch verminderen maar vergeten hierbij wel dat men dan ook wel energie moet opwekken om eventuele elektrische wagentjes op te kunnen laten. Zoals men hier voor mij al heeft verteld zal dit niet zo simpel worden. Men mag mooie dromen hebben zoals deze maar men moet realistisch blijven. Die elektrische wagentjes op zich vind ik nu ook niet de beste uitvinding ooit. Zolang ze niet meer als 300 km kunnen rijden denk ik niet dat hier een toekomst in ligt. Wanneer zo'n auto meerdere kilometers zou kunnen doen denk ik dat hier wel een toekomst in ligt.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 06:56.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.