actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Global Warming
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 11th May 2017, 22:49
Jan.D*mmen Jan.D*mmen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2015
Locatie: Beerse
Posts: 70
Onweerszone met code geel trekt over ons land: wat betekent die kleurencode?

Na temperaturen vandaag van 20 graden en meer is vanavond een onweerszone over ons land getrokken. Het KMI waarschuwt voor die onweders met code geel, maar dat betekent geen uitzonderlijk weer, zegt weervrouw Sabine Hagedoren.
"Code geel betekent niet meer of niet minder dan dat er onweer op komst is", legt weervrouw Sabine Hagedoren uit. "Die kleurcode is louter voorspellend en zegt niets over de intensiteit van wind, neerslag of bliksem. Het betekent enkel dat de voorspelde buien gepaard kunnen gaan met onweer. Grote bezorgdheid is bij code groen of geel hoe dan ook niet nodig, voor gelijk welk weertype."

Wat betekenen de KMI-kleurcodes?

Het KMI werkt voor de verklaring van verschillende weersfenomen met de kleurenschaal groen-geel-oranje-rood. Zowel voor wind, regen, sneeuw, mist, storm als onweer worden de waarschuwingen gebruikt. Specifiek voor onweer hebben de kleuren een concrete betekenis.

Code groen betekent dat er geen significante problemen verwacht worden ten gevolge van onweer.

Code geel betekent dat er plaatselijk kans is op onweer met intense regenval, hagelbuien en/of hevige rukwinden, die lokaal overlast of schade kunnen veroorzaken.

Code oranje betekent dat er verspreid kans is op hevig onweer met mogelijk overlast op meerdere plaatsen. Intense regenval, hagelbuien en/of hevige rukwinden kunnen vrij grote schade veroorzaken aan gebouwen en voor wateroverlast zorgen. Ook ontwortelde bomen en blikseminslagen zijn mogelijke gevolgen. Wees op uw hoede en begeef u zo weinig mogelijk in het verkeer.

Code rood betekent dat er grote kans is op hevig onweer met waarschijnlijk overlast op meerdere plaatsen. Intense regenval, hagelbuien en/of hevige rukwinden kunnen grote schade veroorzaken aan gebouwen en voor wateroverlast zorgen. Ook ontwortelde bomen en blikseminslagen zijn mogelijke gevolgen. Blijf in de mate van het mogelijke binnen.

Bron: De Redactie, 11/05/2017, http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/binnenland/1.2975538

Mening: Deze middag rond 12u kreeg ik een melding aan op mijn GSM: 'Code geel: tot 22 graden, maar hevige buien en onweer op komst: Blijf binnen vanavond!' Toen ik dit las dacht ik echt dat er erg onweer op komst was. Ik kende de kleurencode ook niet en dus dacht ik dat het echt wel ernstig moest zijn als ze mensen met dit bericht wilden waarschuwen. Ik heb dan ook dit artikel gekozen zodat anderen nu ook eens weten wat deze kleurencodes willen zeggen en dat ze ook niet meer op het verkeerde been worden gezet door zulke berichten. Grote bezorgdheid voor code geel is er dan ook niet nodig volgens Sabine Hagedoren. Dit had ik ondertussen ook wel door want uiteindelijk heeft het niet zo erg gestormd. Ik hoop dan ook dat nieuwssites voortaan niet meer zulke berichten uitzenden tenzij het om echt erg onweer gaat.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:36.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.