actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 21st February 2012, 19:21
Gwen.Bax Gwen.Bax is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Feb 2012
Locatie: Beerse
Posts: 36
Voedselallergie rukt op bij kleuters

Naar schatting 10 tot 15 procent van de kinderen is allergisch voor een voedingsproduct. Twintig jaar geleden waren het er nog 5 tot 10 procent.
Bijna tien procent van de kinderen die hulp zoeken bij de afdeling kinderallergologie van het Universitair Ziekenhuis Leuven, is zelfs allergisch voor drie of meer voedingsproducten, aldus een studie.

"Tien jaar geleden was het nog uitzonderlijk dat een kleuter een meervoudige, en dus ernstige, voedselallergie had", aldus Liliane De Swert, kinderallergologe aan het UZ Leuven.

Wat de oorzaak is van de oprukkende voedselallergie bij kinderen, is onduidelijk. De Swert: "We weten niet veel, maar wel dat we niet één enkele factor kunnen aanwijzen. Sommige onderzoekers gaan ervan uit dat onze kinderen te proper opgroeien. Maar echt bewezen is de hygiënetheorie niet."

Nog steeds zijn de meeste kinderen met een voedselallergie gevoelig voor ei en koemelk. Maar ook hazelnoten, aardappelen en pinda's verdragen veel kinderen met een allergie niet, schrijven de Coreliokranten. (belga/vsv)

http://www.demorgen.be/dm/nl/993/Ge...-kleuters.dhtml

Mening:

Vroeger sprak men voornamelijk over de allergie voor huisstofmijt, stof,...
Er moet toch iets veranderd zijn t.o.v. een aantal jaren geleden. De vraag is natuurlijk wat?! Zelf denk ik niet dat het ligt aan de hygiënetheorie. Ik heb zelf ook een aantal voedselallergieën, maar die zijn pas 5 jaar geleden op komen zetten... Dus niet als kleuter.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 21st February 2012, 21:51
Jonas Lievens Jonas Lievens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Geel
Posts: 29
Naar mijn mening speelt de factor hygiëne hierin mee, ook misschien het feit dat veel kinderen voeding opnemen die geproduceerd zijn in fabrieken. Hierin wordt vaak ook andere producten geproduceerd waar kinderen vaak allergisch aan worden, lees maar op de verpakkingen "Kan sporen bevatten van noten, lactose, of is geproduceerd in een fabriek waar noten,melk,schaalvruchten wordt verwerkt" Dit kan zorgen voor een verhoogde opname van zulke sporenelementen wat ook allergieën kan veroorzaken. Kortom het is een feit er meer allergieën zijn en volgens mijn mening zal dit cijfer de komende jaren nog verder stijgen en een groot probleem worden..
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 25th February 2012, 09:49
charlotte.verboven charlotte.verboven is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: malle
Posts: 112
ik denk eigenlijk dat het procentueel aandeel niet gestegen is maar dat men nu gewoon sneller een dokter opzoekt dan vroeger. Wanneer een kind nu veel weent zoeken ze direct een dokter op en wordt er sneller gekeken of het kind misschien een allergie heeft. Kinderen die vroeger veel weenden waren gewoon lastig en werden bestempeld als huilbaby. Nu wordt er veel sneller gekeken naar een oorzaak van het vele wenen. Dit is het zelfde met adhd. Kinderen die vroeger niet goed stil konden zitten waren lastig en werden gestraft enz.. nu worden deze kinderen getest en krijgen ze al snel de stempel adhd opgekleefd. Ik denk dus dat men tegenwoordig op elk kind een stempel kleeft en al snel hebben dus veel kinderen allergieën.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 25th February 2012, 13:19
Tinne Sysmans Tinne Sysmans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Merksplas
Posts: 122
Volgens mij is het een combinatie van enerzijds het stijgend aantal onderzoeken dat wordt gedaan en anderzijds het feit dat kinderen ook wel effectief meer allergieën hebben.
Het stijgend aantal onderzoeken zal vooral de kinderen met adhd, ... eruithalen, terwijl voedselallergieën eerder een fenomeen zijn van de laatste jaren. Kinderen met een voedselallergie zullen op het moment dat ze er last van hebben worden onderzocht en daar zal een eenduidig antwoord op worden gegeven. Ik vind ook dat kinderen die een beetje actiever zijn dan de anderen al snel de sticker adhd krijgen opgeplakt, wat niet altijd terecht is.
Ik vind dat er dus een onderscheid moet gemaakt worden tussen de 2.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 21:07.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.