actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 9th May 2012, 10:42
Caroline_Van_Tendeloo Caroline_Van_Tendeloo is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Zoersel
Posts: 118
Monsterboetes voor aftrek privékosten

Monsterboetes voor aftrek privékosten

Bedrijfsleiders die reizen, etentjes met vrienden, communiefeesten of andere privé-uitgaven verrichten op kosten van hun vennootschap krijgen binnenkort monsterboetes in de bus. Wie wordt betrapt, moet 309 procent van het aangegeven bedrag ophoesten. Dat schrijft De Morgen woensdag.

De fiscus wil voortaan paal en perk stellen aan deze onwettige praktijken. Het gaat immers om verdoken bezoldigingen. Vanaf juli zal er streng worden opgetreden tegen bedrijfsleiders die privé-uitgaven in hun belastingaangifte van hun vennootschap smokkelen.

Een privéaankoop van 1.000 euro die als bedrijfsuitgave wordt geboekt, zal dan resulteren in een boete van 3.090 euro. Deze monsterboete bestaat vandaag al, maar wordt zelden toegepast Boekhoudkantoren zijn al een tijdje op de hoogte dat de strengere aanpak op komst is.

Door privéaangiften te boeken op kosten van de vennootschap kunnen bedrijfsleiders goederen en diensten veel goedkoper verwerven dan loon- of weddetrekkenden. Michel Maus, professor fiscaal recht aan de Vrije Universiteit Brussel, vindt het een goede zaak dat de fiscus strenger optreedt tegen deze vorm van belastingfraude.

"Op het vlak van rechtvaardigheid en gezien de budgettaire context waarin de overheid zich bevindt, is het logisch dat de fiscus kiest voor een strengere aanpak", zegt hij. Maus vreest evenwel voor negatieve gevolgen voor de economie.

Bron: De Standaard

----------------------------------------------------------------------
Mijn mening:
Ik vind het niet meer dan logisch dat er hiervoor zo'n hoge boetes moeten betaald worden, want door zulke privéaangiften te boeken op kosten van de vennootschap kunnen zij zaken goedkoper kopen, dit in tegenstelling tot de mensen die zelf geen vennootschap hebben. Als zij hun reisjes volledig zelf moeten betalen, moeten diegene met een vennootschap dat ook doen.
Ik hoop dus dat hier veel strenger op toegekeken zal worden, zodat die boetes ook effectief uitgevoerd worden en het boeken van privékosten zal dalen.

Laatst aangepast door Caroline_Van_Tendeloo : 9th May 2012 om 10:50.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 9th May 2012, 13:19
Annelies.Roofthooft Annelies.Roofthooft is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Zoersel
Posts: 106
Ik vind het heel goed dat er eindelijk een maatregel komt want ik ergerde mij hier al veel langer aan. Mensen met een hoge functie in een bedrijf hebben al een loon dat hoger ligt dan dat van de gemiddelde burger maar zij worden nog rijker door privékosten af te trekken van de belastingen. Ik vind dit echt schandalig dat dit zoveel gebeurt. Het is zo enorm oneerlijk tegenover de gewone werkende mens die deze kans niet heeft.
Ik hoop dat velen na het krijgen van zo'n monsterboete, hun lesje wel geleerd zullen hebben.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 16:19.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.