actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 19th April 2012, 15:19
steffi.vandeneynde steffi.vandeneynde is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Poederlee
Posts: 49
Unizo en NSZ: 'Premie voor rookruimte is goed idee'

De ondernemersorganisaties Unizo en NSZ juichen het initiatief van Blankenberge toe om premies te geven aan horeca-uitbaters die een rookruimte installeren. Cafés kunnen in Blankenberge tot 1.500 euro krijgen als ze een rookruimte inrichten volgens de regels van de wet.

Sinds de invoering het rookverbod steeg het aantal faillissementen en stopzettingen van cafés met 27 procent en daalde het aantal nieuwe cafés met 40 procent. Daardoor verdwenen er in België duizend cafés op negen maanden tijd.

Het rookverbod, dat sinds 1 juli 2011 geldt, veroorzaakt omzetverlies bij twee derde van de cafés, zo blijkt volgens Horeca Vlaanderen en Unizo uit een peiling. Een rookkamer of rookterras kunnen soelaas bieden, maar veel cafébazen hebben niet de financiële kracht om nu te investeren. Deze premies zijn dus voor de horecazaken een welgekomen financieel duwtje in de rug.

Kritiek onterecht

Horeca Vlaanderen en Unizo vinden de kritiek van de Vlaamse Liga teken Kanker op de premie onterecht. Het doel van deze premie is niet het aanmoedigen van roken, maar wel het steunen van een sector die het moeilijk heeft, zeggen ze in een mededeling. De Liga tegen Kanker had in een reactie op de premie gezegd dat 'de overheid initiatieven moet subsidiëren die het roken afraden in plaats van aanmoedigen'.

'Sinds het rookverbod gaan een heel aantal mensen minder op café', zegt Danny Van Assche, afgevaardigd bestuurder van Horeca Vlaanderen. 'De uitbaters hebben hier een financiële kater aan over gehouden. Rookruimtes kunnen de rokende klant een minimum aan comfort bieden, maar men zal daarom niet méér gaan roken. De rokers staan nu vaak buiten in de kou.'

De steden en gemeenten zijn overigens zelf vragende partij voor de inrichting van rookruimtes. Het zogenaamde stoeproken brengt soms geluidsoverlast met zich mee. Deze premie zal dus ook helpen om de overlast te beperken, aldus de ondernemersorganisaties.

Herstelplan

'Lokale steun is natuurlijk altijd goed, maar we blijven toch vol ongeduld wachten op een nationaal herstelplan voor de cafésector', zegt Christine Mattheeuws, voorzitster van het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen (NSZ).

Volgens het NSZ moet het relanceplan van de federale regering een btw-verlaging naar zes procent voor voeding en drank bevatten, een verhoogde fiscale aftrek voor de plaatsing van een rookkamer of een keuken, en soepelere regels voor studenten- en gelegenheidsarbeid om piekmomenten op te vangen.


Mening

Ik vind de kritiek van de Liga tegen kanker vrij onverdraagzaam. Het rookverbod in horecazaken is er volgens mij niet gekomen om mensen te doen stoppen met roken, ook al zijn er hierdoor velen gestopt. Het is er gekomen om te voorkomen dat andere mensen moeten meeroken zonder dat ze dit willen. Ik ga akkoord dat een rokersruimte een must is in deze zaken zodat de rokers niet buiten in de kou moeten gaan staan of in de regen en vind het dan ook een zeer goed initiatief om premies te geven als men moeite wil doen om deze rokersruimtes te voorzien. Faillissementen zijn geen optie, want op deze manier is er steeds meer werkeloosheid en dat kan ook niet de bedoeling zijn van het invoeren van het rookverbod. Het opvangen van de piekmomenten vind ik ook een goed idee. Studenten maken er dikwijls geen probleem van dat er gerookt wordt op de plaatsen waar zij uitgaan. Op momenten dat een zaak vol studenten zit, zitten er meestal ook weinig tot geen mensen uit een oudere leeftijdscategorie of kleine kinderen voor wie het meeroken echt wel een serieus probleem zou kunnen zijn. Ik rook zelf niet, maar ik maak er niet echt een probleem van als er rondom mij gerookt wordt, wat niet wil zeggen dat rokersruimtes geen handigheid kunnen zijn voor andere niet-rokers die willen genieten van hun drankje of maaltijd zonder sigarettenrook.

Bron
http://standaard.be/artikel/detail....DMF20120419_136
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 09:27.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.