actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 19th April 2012, 09:53
Joren.Paulussen Joren.Paulussen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Lille
Posts: 30
Belg koopt massaal in het zwart

Belg koopt massaal in het zwart
donderdag 19 april 2012, 03u00

BRUSSEL - Bijna vier op de tien Belgen hebben in de laatste 12 maanden diensten of goederen in het zwart gekocht, blijkt uit onderzoek.
38,8 procent van de ondervraagden erkende een zwarte aankoop gedaan te hebben in die periode. De duurste zwarte aankoop in die periode bedroeg gemiddeld 1.553 euro. Zo blijkt uit een onderzoek van de KU Leuven, de Université de Liège en de ULB in opdracht van de overheidsdienst Sociale Zekerheid. Het doel was peilen naar het ‘aangeven en niet-aangeven van inkomen en arbeid'. Vooral diensten worden in het zwart aangekocht, veel meer dan goederen. Er is geen verschil tussen mannen en vrouwen wat betreft het aankopen in het zwart. Een lagere prijs wordt als voornaamste reden opgegeven om in het zwart te kopen, gevolgd door de snellere levering van zwarte goederen en diensten.

Naar de bouwsector wordt dikwijls gekeken bij zwartwerk. Een derde van de ondervraagden geeft toe dat hij voor zijn huis niet alles netjes op factuur heeft.

Maar wat in het zwart aangekocht wordt, moet ook in het zwart worden aangeboden. Niet minder dan 14,1 procent van de ondervraagden zei de laatste 12 maanden in het zwart gewerkt te hebben. Ze verdienden daarbij in die periode gemiddeld 1.332 euro. Het zijn vooral mannen die zwartwerk aanbieden.

Nog een sterk cijfer: bijna een kwart van de ondervraagden geeft toe zijn belastingaangifte niet helemaal correct in te vullen. Op die manier zou 2,3 procent van het aan te geven inkomen de fiscus nooit onder ogen komen.

Volgens professor Jozef Pacolet (KU Leuven) zijn deze indrukwekkende cijfers een onderschatting. ‘Deze studie stoelt op diepte-interviews met 246 Belgen. De oorspronkelijke opzet was om veel meer Belgen te ondervragen. Het was ons echter niet toegestaan de groep die niet spontaan wilde meewerken – met daarin waarschijnlijk de grootste fraudeurs – te overtuigen. Zo hebben bijvoorbeeld zelfstandigen minder deelgenomen. Deze studie geeft een goede indicatie, maar is slechts het topje van de ijsberg.'

Christof Vanschoubroek , Guy Tegenbos

Bron: De standaard Online: Bron

Mijn mening: Ik vind deze cijfers helemaal geen verrassing. Zwartwerk is volgens mij gewoon ingeburgerd. Veel mensen laten aan hun huis iet gedeeltelijk of volledig in het zwart doen. De prijsverschillen zijn enorm en er zijn alleen maar winnaars. De zwartwerker verdient meer, de persoon die iets in het zwart laat doen betaalt minder en het is vaak veel sneller gedaan. Ik denk wel dat het vaak om klusjes gaat zoals schilderen. Voor grote werken is het risico veel groter omdat als er iets niet goed gedaan is er niemand aansprakelijk is. Ook bij leerkrachten vind je veel zwartwerk, als je bijles geeft ben je ook een zwartwerker. Ik denk niet dat het zwartwerk snel zal verdwijnen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:56.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.