actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 28th March 2017, 20:23
célinefrison célinefrison is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2015
Locatie: Geel
Posts: 55
Dermatologen waarschuwen: ‘Belgen beschermen hun huid te weinig tegen de zon’

Euromelanoma, het netwerk van Europese dermatologen, heeft dinsdag - op een zonovergoten voormiddag - de campagne ‘Je hebt maar één huid. Bescherm ze.’ gelanceerd. Want hoewel ruim negen op de tien Belgen de gevaren kennen, beschermt amper zes procent zich het hele jaar door. Daarmee scoren we nog slechter dan de gemiddelde Europeaan.

Huidkanker is vandaag de meest voorkomende vorm van kanker in Europa. Ook in ons land blijft het aantal huidkankerpatiënten jaar na jaar zorgwekkend stijgen, met 32.000 nieuwe gevallen per jaar. Schadelijke UV-blootstelling vermijden, is de sleutel om je kans op huidkanker te verkleinen. En dat weten we, want bij een recente Euromelanoma-enquête bij 13.000 Europeanen gaf maar liefst 93 procent van de Belgen aan dat de zon gevaarlijk kan zijn voor onze gezondheid.

‘Slechts 14 procent van de Europeanen beschermt zich het hele jaar door tegen de zon. Wij Belgen blijken nog slechtere leerlingen met amper 6 procent’, zegt dermatoloog Thomas Maselis, voorzitter Euromelanoma België.

‘Veel te weinig natuurlijk, want blootstelling aan de zon en gebrek aan zonbescherming hebben een opstapelend, blijvend effect op onze huid. Met de sensibiliseringscampagne ‘Je hebt maar één huid’ willen we mensen hun huid laten zien als hun meest kostbare kleding.’

Om je huid fatsoenlijk te beschermen, moet je zo veel mogelijk onnodige UV-blootstelling vermijden, zonnecrème gebruiken en een zonnebril of beschermende kledij dragen. Wat dat laatste betreft, zijn Belgen heel laks: 7 procent draagt beschermende kleding, terwijl het gemiddelde voor Europa 16 procent bedraagt. Ook in ons land is er dit jaar een preventieweek, van 8 tot 12 mei, waarbij je bij de deelnemende dermatologen terecht kan voor een gratis huidonderzoek.

Bron: De Standaard (http://www.standaard.be/cnt/dmf20170328_02804187)
Datum: 28/03/2017

Mening:
Spijtig genoeg moet ik zelf ook toegeven dat ik te weinig aandacht besteed aan het beschermen van mijn huid tegen de zon. Tijdens de zomer en op reis in warme landen let ik hier enorm hard op. Ik smeer me vaak in en let erop dat ik niet te lang in de zon zit. Op momenten dat de zon hard schijnt, ben ik hier dan ook bewust mee bezig. Ik vind het wel belangrijk om mijn huid te beschermen, maar denk er nog te weinig aan in het algemeen. Zoals men in het artikel ook beschrijft, zou je het hele jaar door jezelf moeten beschermen tegen de zon. De cijfers in verband met huidkanker zijn zorgwekkend en ik vind het dus zeker goed dat men de campagne 'Je hebt maar één huid. Bescherm ze.' gelanceerd heeft. De preventieweek in mei is een goed initiatief om mensen hierop attent te maken. Het gratis huidonderzoek zal hopelijk veel mensen overtuigen om eraan deel te nemen. Zo kunnen ook eventuele ziektes voortijdig opgespoord worden.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 21:09.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.