actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Overige 'milieubijdragen'
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 17th May 2013, 17:15
C*arlotte Lodewyckx C*arlotte Lodewyckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Turnhout
Posts: 107
Vlaamse regering verplicht grotere regenwaterputten

Wie een nieuwe woning bouwt, zal binnenkort verplicht een regenwaterput van minimaal 5.000 liter moeten voorzien. Dat heeft de Vlaamse regering beslist. Momenteel is dat minimaal 3.000 liter.

De Vlaamse regering heeft een nieuwe stedenbouwkundige verordening klaar die de opvang, infiltratie en buffering van neerslag en de gescheiden lozing van afvalwater en neerslag beter moet regelen. De verordening betekent een verstrenging van de bestaande regelgeving.

Zo zal bij elke nieuwbouw of verharding groter dan 40 vierkante meter een infiltratievoorziening moeten aangelegd worden die ervoor zorgt dat het regenwater traag in de grond sijpelt en niet in de riolering terechtkomt.

Nieuwe gebouwen groter dan 100 vierkante meter zullen bovendien moeten een regenwaterput van minimaal 5.000 liter moeten hebben. Nu is dat nog minimaal 3.000 liter.

Er is een uitzondering voor percelen die kleiner zijn dan 250 vierkante meter (2,5 are). Ook bij een beperkte uitbreiding of verbouwing is geen nieuwe put vereist. Bij nieuwe verkavelingen zullen collectieve infiltratievoorzieningen verplicht worden.

De nieuwe regeling zal pas na de zomer in werking treden. Eerst moet het besluit nog voor advies naar de Raad van State.

Bron: De Standaard

Mening

Ik vind het een zeer goed initiatief om de regenwaterputten groter te maken. Waarschijnlijk zal er op dit artikel veel kritiek komen dat deze maatregelen duur zijn en dat iedereen vrij zou moeten zijn om te doen wat ze willen met hun huis. Dat de regering hierover wetten maakt, vind ik zeker geen slecht idee. We zullen uiteindelijk allemaal ons steentje moeten bijdragen om duurzamer te leven. Of we dit nu willen of niet.

Ik betwijfel wel of dit voor iedereen financieel haalbaar is. Het bouwen van een huis is hoe dan ook duur. Ik kan begrijpen dat het maken van deze investering niet gemakkelijk is. Uiteindelijk haal je hier na een paar jaar al wel voordeel uit. Met een regenwaterput kan je de toiletten doorspoelen, de auto wassen, kledij wassen…

Laatst aangepast door C*arlotte Lodewyckx : 17th May 2013 om 17:32.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 17:14.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.