actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Overige 'milieubijdragen'
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 15th October 2011, 18:06
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Thumbs down België meest vervuilde land van Europa

België volgens studie het meest vervuilde land van Europa


Het Belgische milieu is het meest vervuilde van heel Europa. Dat blijkt uit een Nederlandse vergelijkende studie Ranking the Stars van de Nederlandse organisatie Natuur & Milieu, die zich beroept op bestaande cijfers van onder meer het Europese Milieuagentschap van de Europese Commissie (EEA) en Yale University.



België boekt het op een na slechtste resultaat in de Environmental Performance Index (EPI) 2010, van de Yale University. Enkel Cyprus doet het in die ranking slechter.

België heeft ook samen met Nederland en Luxemburg de hoogste gemiddelde uitstoot van stikstofdioxide (NOx) per km2 in Europa, bijna drie keer boven het Europese gemiddelde, zo blijkt uit cijfers van het EEA uit 2011.

Ons land heeft ook het op twee na grootste percentage oppervlaktewateren die risico lopen om de doelstellingen in de Europese Kaderrichtlijn Water niet te realiseren. Enkel het Verenigd Koninkrijk en Nederland scoren slechter. Vooral onze noorderburen boeken daar een belabberd resultaat, met bijna álle oppervlaktewateren die een hoog risico lopen.

Vervolgens blijkt uit cijfers van EEA uit 2011 dat België, met uitzondering van Spanje, het slechtste resultaat boekt van alle 27 EU-lidstaten als het aankomt op het instandhouden van Natura-2000 habitats.

Wat tot slot het percentage hernieuwbare energie van het finale energieverbruik betreft, komt België op plaats 22. Op plaats 21 pas komt België als het aankomt op de gemiddelde uitstoot van broeikasgassen per inwoner van de Europese lidstaten in 2009.


Blog DS, 15-10-2011
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 16th October 2011, 11:28
charlotte.vanlooy charlotte.vanlooy is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Berlaar
Posts: 106
Lang leve België seg! Geen regering en 1 van de vervuilende landen. Wij als burgers zouden er zelf al eens iets aan kunnen veranderen door beter te sorteren bv. Vooral op scholen zie je het bekende fenomeen nog steeds optreden: overal op de grond liggen blikjes, verpakkingen en plakt er kauwgom tegen alle mogelijke plaatsen,... en ga zo maar door. je zou eens moeten weten wat voor gevolgen dit heeft! Zo vond ik dat zelfs een stomme kauwgomvlek wel even 22 jaar mee gaat. Maar ook de auto's vervuilen sterk! Toch vind ik dat we hier echter niet veel aan kunnen veranderen. Meer met de fiets rijden helpt, maar sommige mensen moeten nu eenmaal te ver rijden( naar hun werk bv) of moeten steeds op een andere plaats zijn ( vertegenwoordigers) en dan is een fiets zeker niet aan te raden hoor! Auto's op elektriciteit zijn een mooie uitvinding en zal zeker bijdragen tot een mindere uitstoot van co2, maar iedereen kan nu toch niet meteen zo'n auto gaan kopen?
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 16th October 2011, 12:54
Belinda.Vandenbempt Belinda.Vandenbempt is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Boechout
Posts: 175
Om nog maar 1 grote vervuiler te noemen: de auto. Wij gebruiken maar al te graag de uitvlucht dat we de auto NODIG hebben. Nu kan ik het wel begrijpen dat mensen die in een of andere uithoek wonen hier gemakkelijker op moeten terugvallen, maar ik zie en hoor nog veel mensen die hun auto gebruiken om naar de bakker of de slager om de hoek te rijden. Vervolgens rijden diezelfde mensen, moe en stram van het zitten, 's avonds naar een fitnesscentrum om daar aan hun conditie te werken.

Te voet gaan, de fiets of het openbaar vervoer nemen, staat bij veel mensen gelijk aan 'sukkelaar' zijn. Er wordt mee gelachten of ze hebben zelfs medelijden. 'Wat, ben jij te voet? En heb jij dan geen auto?', waarop steevast het volgende zinnetje komt: 'Ik zou er niet aan twijfelen om een auto te kopen, want ik zou het niet aankunnen om al zo vroeg te moeten vertrekken'. Het nieuws gaat dan als een lopend vuurtje. Ben jij ouderwets, zeg! Iedereen moet toch minstens 1 auto hebben die staat te blinken op de oprit. Mijn auto, mijn vrijheid! (maar ben je wel zo vrij wanneer je constant knarsentandend, anderen verwensend, in de zoveelste file staat aan te schuiven?)

Toegegeven, het is comfortabel om vanuit je garage (waarvan je de poort met een knopje vanuit de auto bedient) buiten te rijden in een warme auto (soms zelfs met zetelverwarming), waarin je je lievelingsmuziek kan beluisteren. Je rijdt in één enkele trek naar je bestemming. Afstand en tijdstip hebben geen belang. Dat is wel iets anders wanneer je niet over een auto beschikt.

Het openbaar vervoer in ons land zou daarom moeten verbeteren en -waarom niet- gratis of toch minstens goedkoper moeten zijn. Met verbeteren bedoel ik o.a. meer bussen, meer bestemmingen, logische verbindingen enz. Om te illustreren: vrijdag moet ik 's middags in Westerlo zijn. Wil ik daar op tijd zijn, dan moet ik rond 9 u. in Lier vertrekken. Ik kan natuurlijk een risico nemen en een uur later vertrekken (deze bussen rijden maar om het uur), maar te laat komen is niet mijn stijl. Nu kan je je afvragen of die 3 uren geen tijdverlies betekenen. Inderdaad, ik ga daar volledig mee akkoord. Als je ziet wat een mens allemaal kan doen in die tijdspanne... maar het is nu eenmaal zoals het is. Je hebt dan twee keuzes: of je kan jezelf daar in opwinden of je kan van de situatie gebruik maken om je te proberen te ontspannen. Een boek, een tijdschrift, een krant lezen of gewoon wat dagdromen en genieten van het landschap. Soms ontstaan er zelfs gezellige conversaties tijdens de rit. Zo was ik onlangs nog in gesprek met de chauffeur (voor alle duidelijkheid: voor de bus vertrok), toen er enkele oudere dames opstapten en zich mengden in de discussie. Het werkte blijkbaar aanstekelijk, want op de duur begonnen zich nog andere mensen te mengen in het gesprek. De sfeer was gezellig. Hoeveel mensen zitten er niet eenzaam en alleen achter hun stuur? Om een beetje contact te hebben, moeten ze met hun oor aan hun gsm hangen (wat dan weer boetes kan opleveren).

Ik maak mij geen illusies. Als er geen beperkingen worden opgelegd op het gebruik van de wagen, dan zal het probleem van dichtslibbende wegen en luchtvervuiling zo mogelijk nog toenemen. Mocht men al een beperking willen opleggen - want het autogebruik is een belangrijke bron van inkomsten voor de Staat - dan komt er vast en zeker verzet. Mensen zijn kudde- en gewoontedieren. Van ingebakken gewoontes geraak je niet gemakkelijk af.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 16th October 2011, 13:48
Laura.Cabanier Laura.Cabanier is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Poppel
Posts: 82
Opnieuw niets om trots op te zijn...

Als iedereen nu eens zou beginnen met de kleine dingen aan te passen, dan zouden we al een goed begin maken.
Maar helaas, een aantal medewerkers kunnen niet op tegen de grote hoop mensen die niet hun best doen voor het milieu.

Laat dit artikel een aansporing zijn om er toch opnieuw over na te denken, en er iets aan te doen. Of nog beter: laten we ons schamen en proberen van die plaats in de rangschikking af te komen?
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 16th October 2011, 14:19
anneleen.van.saet anneleen.van.saet is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Mol
Posts: 141
Echt verrast ben ik niet met dit resultaat. Het is al lang geweten dat België het niet goed doet op het niveau van milieu. We weten dat België veel inwoners heeft op een kleine oppervlakte en dat vele gezinnen te pas en te onpas de auto gebruiken. Van waar komen anders de monsterfiles? Dit kan dus geen positief resultaat opleveren!
We kunnen de problemen gemakkelijk opsporen, maar wat me meer bezighoudt is: wat doen we er aan? Er worden volgens mij genoeg alternatieven door de regering ingericht zo zijn er bijvoorbeeld redelijk veel carpoolplaatsen waar bestuurders samen kunnen afspreken voor het werk en het openbaar vervoer richt ook voldoende ritten in naar verschillende bestemmingen. Ok, ik geef toe dat het openbaar vervoer niet altijd even comfortabel is maar laten we dit even buiten beschouwing.
Hoe meer ik nadenk over de oplossingen, zoveelste meer ik me afvraag dat er iets verandert moet worden aan onze gewoontes en onze ingesteldheid. We moeten in eerste instantie beseffen dat het 5 voor 12 is en we echt drastische veranderingen moeten doorvoeren. Dit zal niet genoeg zijn. Ik denk dat we een verandering pas kunnen doorvoeren door ook onze kinderen op te voeden met het idee dat we de aarde niet mogen belasten. Dit door ook het juiste voorbeeld te geven. Het moet een vanzelfsprekendheid worden om zo veel mogelijk de fiets te nemen en zo min mogelijk de auto in te schakelen (natuurlijk moet dit ook opgaan voor sorteren, groene energie, ...).
Ik weet dat dit een oplossing van lange duur is en dat het allemaal moet beginnen bij onszelf, ieder van ons moet nu inzien dat het niet meer verder kan en hun gewoontes aanpassen. Ik hoop dat sensibilisatie hiertoe een hulp kan zijn!
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 17th May 2013, 19:51
Caroline.vanHulzen Caroline.vanHulzen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Tongerlo
Posts: 79
Wauw, België is goed bezig.. Toch verschiet ik er niet echt van, als je in de grote steden loopt, zie je al veel afval op de grond liggen. Schandalig dat de mensen dit allemaal op de grond gooien.
Maar niet alleen in de grote steden, ook in de kleine dorpjes zie je ook veel afval, in de grachten liggen flessen of gewoonweg afvalzakken van de mensen.
Ik denk dat er ook veel te veel met de auto gereden wordt. Kijk maar eens naar al die files, dit is toch ook niet meer normaal. Dat is toch ook een teken dat er te veel auto's op de baan rijden. Mensen die in de stad wonen kunnen toch evengoed de fiets nemen of het openbaar vervoer. Willen we een toekomst tegemoet gaan zoals China? We moeten dan toch sneller initiatief gaan nemen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 20:05.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.