actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 4th December 2013, 14:30
J*liette.Boonen J*liette.Boonen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Kasterlee
Posts: 59
ACV: ‘1 job op de 10 verdwijnt bij gemeenten en provincies’

Door de besparingen bij OCMW’s, provincie-, stads- en gemeentebesturen verdwijnen de komende jaren 25.000 jobs in heel Vlaanderen, zegt het ACV. Dat is één job op de tien. ‘Niet alleen slecht nieuws voor de personeelsleden, maar ook voor de burgers’, zegt secretaris Luis Jimenez.

Voor zowat alle openbare diensten is het duidelijk wat er de komende legislatuur moet gebeuren: besparen. ‘En de gemakkelijkste oplossing is dan om personeel te ontslaan’, zegt vakbondssecretaris Luis Jimenez van het ACV.

De vakbond is gesprekken begonnen met heel wat steden en gemeenten en daaruit blijkt dat de vooruitzichten bijzonder slecht zijn. ‘25.000 jobs zullen verdwijnen in de komende legislatuur. Dat is dus één ambtenaar op de tien die zijn job verliest.’

In Limburg alleen, waar de gesprekken al het verst gevorderd zijn, gaat het om 2.500 jobs. ‘Bij de gemeentebesturen verdwijnen in totaal 900 jobs. Een derde daarvan zijn naakte ontslagen, de rest gebeurt door mensen niet te vervangen.’

Die ontslagen zijn een spijtige zaak, zegt Jimenez. ‘Niet alleen voor de betrokken personeelsleden, maar ook voor de burgers. Het spreekt voor zich dat het effect op de diensten voelbaar zal zijn voor de burgers.’

Bron: De Standaard, 4 december 2013 om 13:38 door Guy Stevens
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 4th December 2013, 14:51
J*liette.Boonen J*liette.Boonen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Kasterlee
Posts: 59
Eigen mening: In het artikel kunnen we lezen dat door besparingen bij het OCMW's, provincie-, stads- en gemeentebestuur de komende jaren in heel Vlaanderen 25000 jobs gaan moeten worden geschrapt. Besparingen is zowat het voornaamste dat op de agenda staat. Deze besparingen zullen natuurlijk invloed hebben op de betrokken personeelsleden maar ook op de burgers. Zo weet Luis Jimenez (vakbondssecretaris van het ACV) ons te vertellen. Het zal een effect hebben op de diensten die worden verleend door het OCMW, de provincie, de stad en de gemeente. Ik merk dat er van de burger steeds meer verwacht wordt zelf dingen in orde te brengen via het internet. Men probeert zoveel mogelijk dingen door de burger zelf te laten doen zodat men minder moet investeren in personeel. Deze tendens zagen we al bij de banken door de opkomst van online bankieren. Nu ook steeds meer en meer bij het OCMW, provincie-, stads- en gemeentebestuur. Het doet mij er aan denken dat ik onlangs voor de jeugdvereniging waar in ik actief ben een beamer moest reserveren in het gemeentehuis. Ik kreeg daar te horen dat het systeem onlangs vernieuwd was en dat het de bedoeling was dat je via het evenementenloket van de site van de gemeente een online aanvraagformulier moest indienen om een beamer te kunnen huren. Zo gezegd, zo gedaan. Ik kan mij echter voorstellen dat dit voor een heel deel van de inwoners van mijn gemeente veel moeilijkheden met zich meebrengt.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 10:21.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.