actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 23rd November 2015, 10:57
Esther.V*nLaer Esther.V*nLaer is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2015
Locatie: Tielen
Posts: 25
Ruim 100 doden na aardverschuiving in Myanmar

Bij een gigantische aardverschuiving in een jademijn in Myanmar zijn zeker meer dan honderd slachtoffers gevallen. Een onduidelijk aantal mensen wordt nog vermist.

De ramp deed zich zaterdagmorgen bij het krieken van de dag voor in een jademijn in de streek rond de stad Hpakant, in het uiterste noorden van het land. Een berg mijnbouwafval ging aan het schuiven en kwam terecht op tientallen geïmproviseerde hutten, waar arme mijnwerkers lagen te slapen. Het gaat om onofficiële mijnwerkers die in het mijnbouwafval ploeteren dat de graafmachines achterlaten, in de hoop er resterende stukjes jade te vinden. Een gevaarlijk werkje, waarbij regelmatig doden vallen.

Volgens de staatskrant Global New Light of Myanmar zijn al 104 lichamen teruggevonden in de smurrie, maar tal van anderen zijn nog vermist. Om hoeveel mensen het gaat, is niet duidelijk, mogelijk een honderdtal. De overheid weet niet precies hoeveel mensen op de plaats van de ramp woonden. De zoektocht naar slachtoffers gaat door, maar er is vrijwel geen hoop meer nog overlevenden te vinden.

Myanmar, het vroegere Birma, is ’s werelds grootste producent van jade. Vorig jaar verkocht het land voor bijna 27,5 miljard euro aan jade op de wereldmarkt, volgens de ngo Global Witness. Dat is het tienvoudige van het officiële cijfer. Een aanzienlijk deel van de Myanmarese economie verloopt in het zwart en corruptie tiert welig.

Oppositieleidster Aung San Suu Kyi, wiens partij een verpletterende overwinning heeft behaald tijdens de verkiezingen van 8 november, gaat begin 2016 een regering vormen. Zij heeft beloofd corruptie te bestrijden en de economie – waaronder de jadewinning - transparanter te maken.

Bron: http://www.tijd.be/politiek_economi...1&ts=1448272412
Ruim 100 doden na aardverschuiving in Myanmar. (2015, 11 23). De Tijd.

Eigen mening:
Gezien de recente gebeurtenissen in Parijs en de daaropvolgende verhoogde terreurdreiging in Brussel is het niet verwonderlijk dat onze media overlopen van de berichtgeving van deze zaken. Ik vind echter dat de rest van de wereld niet vergeten mag worden. Dit is dan ook de hoofdreden dat ik dit artikel post. Ook als er zo dicht bij ons verscheidene zaken gebeuren vind ik dat we de rest van de wereld niet uit het oog mogen verliezen. Na de positievere berichten uit Myanmar na de overwinning van de partij van Aung San Suu Kyi komt het land nu dus met minder leuk nieuws in de kranten. Zoals het artikel al stelt is de winning van Jade een gevaarlijk klusje dat de afgelopen jaren niet eerlijk verlopen is. Net nu er een nieuw bewind kan beginnen en er hoop is voor een verbetering van de omstandigheden in het land bewijst deze aardsverschuiving dat er verandering nodig is. Ik vind persoonlijk dat iedere arbeider in ieder land toch het recht zou moeten hebben op een kans om zijn arbeidsomstandigheden te verbeteren. De verkiezingen waren al een eerste stap in de juiste richting. De doden die nu gevallen zijn kunnen denk ik voor deze regering een extra stimulans zijn om de beloofde verandering zo snel mogelijk door te voeren. Samengevat denk ik dat de doden die bij deze ramp gevallen zijn nog maar eens een teken zijn dat verandering van arbeidsomstandigheden in armere landen zoals Myanmar echt nodig is. Ik kan nu alleen maar hopen dat we in de toekomst berichten zoals het deze steeds minder moeten lezen in de kranten.

Laatst aangepast door Esther.V*nLaer : 23rd November 2015 om 11:12.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 10:50.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.