actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 20th November 2015, 09:03
Graylan.B*oeckx Graylan.B*oeckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Geel
Posts: 73
1 op de 6 jongeren is verslaafd aan sociale media

Een op de zes jongeren zegt verslaafd te zijn aan sociale media. Bij meisjes speelt dat meer dan bij jongens. Meisjes zitten ook langer op Facebook, Whatsapp, Instagram, Skype en YouTube. Dat blijkt uit een onderzoek van het Nederlandse Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).
Zes op de tien meisjes in het Nederlandse onderzoek krijgen een goed gevoel als hun berichten geliket, geretweet of gedeeld worden. Bij jongens is dat minder dan de helft. Meisjes vinden het ook vervelender en worden onrustiger dan jongens wanneer ze niet online kunnen gaan. Ze zijn vaker bang dat ze dan iets missen. Ook krijgen meisjes vaker een goed gevoel als ze veel contacten hebben.

Toch vinden vrijwel alle jongeren persoonlijk contact belangrijker dan via sociale media. De diensten kunnen wel helpen bij het contact met familieleden en vrienden die ver weg wonen. Bijna de helft van de jongeren erkent dat sociale media negatieve gevolgen hebben voor hun leven. Ze slapen bijvoorbeeld 's nachts slechter, ze kunnen zich minder goed concentreren en hun cijfers op school gaan achteruit. Een kleine groep zegt zelfs dat ze slechter contact met familie en vrienden hebben door sociale media.

Eigen mening: Sociale media is goed om contact te houden met mensen die verder weg wonen of om af te spreken met je vrienden. Maar zelf vind ik persoonlijk contact ook veel belangrijker en waardevoller.
Ik merk ook dat er mensen zijn die niet kunnen weerstaan aan sociale media. Vaak zie ik mensen die op café op sociale media zitten in plaats van met elkaar te communiceren.

Bronvermelding:
• De Morgen
• Gepubliceerd: 20 november 2015 om 6:22
• Geraadpleegd: 20 november om 8:30
http://www.demorgen.be/technologie/...media-b9f00a08/
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 20th November 2015, 10:53
M*rel.Marissen M*rel.Marissen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Nov 2012
Locatie: Turnhout
Posts: 170
Ook ik schrik absoluut niet van dit cijfer. Als ik zo rondhoor bij mijn leerlingen, dan zou ik zelfs eerder een hoger cijfer verwachten.
In dit artikel wordt gezegd dat jongeren een goed gevoel krijgen wanneer bijvoorbeeld berichten geliked worden. Toch vind ik dat er ook stilgestaan moet worden bij het slechte gevoel dat jongeren kunnen krijgen van sociale media. Een tijdje geleden las ik een artikel over het feit dat mensen vaak net ongelukkiger worden van sociale media. Het risico bestaat dat mensen meer online gaan communiceren en bijgevolg minder via echt contact. Ook wanneer er negatieve commentaar komt op een bericht of foto, voelen we ons slecht.
Zelf heb ik een tijdje geleden ook meegemaakt dat ik een bericht stuurde naar iemand, waarna die persoon slechtgezind was en zich gekwetst voelde, terwijl dit helemaal niet de bedoeling was van mijn bericht. Als ik dit in real life had meegedeeld, dan had ik dit gemakkelijk kunnen uitleggen en dan had diegene aan mijn emoties ook wel gezien dat ik het niet slecht bedoelde, maar door het feit dat zulke dingen via sociale media gezegd worden ontstaan er vaak misverstanden.
Sociale media zouden zeker niet moeten verdwijnen uit onze samenleving, want ze hebben ook veel nut vb. gemakkelijker samenwerken voor school, contacten onderhouden met mensen die je anders nooit meer zou zien... Wel zouden we jongeren, en volwassenen ook in de mate van het mogelijke, moeten motiveren om toch voldoende andere bezigheden te hebben. Ouders zouden bijvoorbeeld een beperking kunnen opleggen aan hun kinderen in verband met het gebruik van het internet. Ook wanneer we jongeren kunnen overtuigen om een sociale hobby te doen, zitten ze die avond/namiddag al niet op sociale media maar zijn ze hun sociale vaardigheden in de echte wereld aan het uitbouwen.
Op sommige scholen is er geen mogelijkheid om op sociale media te gaan. Deze sites zijn geblokkeerd door de school. Persoonlijk vind ik dit een goed initiatief. Ik merk zelf dat in de school waar ik nu stage doe de leerlingen tijdens de speeltijden bijna de hele tijd op sociale media zitten in de plaats van te communiceren met elkaar. Ik vind dat dit zoveel mogelijk vermeden moet worden.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 20th November 2015, 17:32
l*tte.demeulder l*tte.demeulder is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Zoersel
Posts: 145
Dat sociale media niet meer weg te denken is uit ons leven, dat wisten we al langer. En dat mensen hier verslaafd aan kunnen geraken is ook een feit dat al langer geweten is. Enkel had ik niet verwacht dat ze dit van zichzelf zouden zeggen. Meestal hoor je dat ze wel zonder kunnen, maar dat ze gewoon niet zonder hoeven. Aangezien alle social media in app-vorm bestaat.

Ik kan wel degelijk zeggen als meisje dat ik niet verslaafd ben aan social media. Deze zomer was mijn smartphone stuk. Waardoor ik meer dan een week geen toegang had tot social media. Dit was voor mij geen probleem. Het was zelfs een week van rust en genot. Ik hoefde mij van niets iets aan te trekken. En ik had er absoluut geen probleem mee dat ik niet bereikbaar was op mijn smartphone via social media. Mijn leven was nog steeds even veel waard. Terwijl veel jongeren dit juist niet inzien. We hoeven niet op social media om te kunnen leven. We hoeven niet elke minuut van de dag bereikbaar te zijn om "erbij te horen". Echter wordt dit vaak aan elkaar gekoppeld. Want het gebrek aan social media betekent dat je niet op de hoogte bent van al het nieuws in iedereen zijn wereld. Terwijl we vroeger zonder social media konden. En nu is ons leven hier zo afhankelijk van dat we niet meer zien wat er rondom ons gebeurt. We zouden bijna kunnen zeggen dat als het niet op social media staat, het niet 'echt' of 'interessant' is. Terwijl dit niet waar is. We kunnen ook zonder social media over ons leven vertellen. We moeten het gewoon willen doen. Door onze telefoon weg te leggen en echte met elkaar te communiceren. Weet je evenveel, enkel weet je het misschien niet zo snel.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 00:45.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.