actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > Thomas More Kempen > Onderwijs > Onderwijsvisie
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 12th April 2018, 22:03
Laura R*elofs Laura R*elofs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2017
Locatie: Beerse
Posts: 31
N-VA wil dat kinderen sneller naar buitengewoon onderwijs kunnen

12/04/2018 door Nico Cardone

N-VA wil dat kinderen sneller naar buitengewoon onderwijs kunnen

N-VA wil dat het zogeheten M-decreet wordt bijgestuurd. Dat schrijft Het Laatste Nieuws. Dat decreet zegt dat leerlingen met extra zorgnoden zo lang mogelijk in het gewoon onderwijs moeten blijven. "Leerlingen moeten sneller naar het buitengewoon onderwijs kunnen", zegt Vlaams Parlementslid Koen Daniëls (N-VA). "Ik heb onlangs basisscholen bezocht waar kinderen met serieuze gedragsproblemen zitten", aldus Daniëls. "Leerkrachten komen daar amper aan lesgeven toe." Onderwijsminister Hilde Crevits (CD&V) zegt dat al lang beslist werd om het m-decreet bij te sturen.

De onderwijsvakbonden eisen voor de zomer een plan van minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V) omdat de werkdruk in het onderwijs te hoog ligt. "We moeten kijken naar de redenen waarom de werkdruk verhoogd is", zegt Vlaams Parlementslid Koen Daniëls (N-VA) in "De ochtend" op Radio 1.

Een van de oorzaken van de hoge werkdruk is volgens Daniels het M-decreet. Leerkrachten moeten van heel wat zorgtaken ontlast worden, extra geld zal daarbij niet helpen. Leerlingen zouden sneller naar het buitengewoon onderwijs moeten kunnen, vindt de partij. "Daar is de expertise om voor hen te zorgen continu aanwezig", aldus Daniels.

De bedoeling van het M-decreet is inclusie bevorderen. Als leerlingen met extra zorgnoden heel hun leven "afgescheiden" leven van andere kinderen, zullen ze ook later moeilijkheden hebben om in de maatschappij te passen, redeneert het M-decreet. "Inclusie in de samenleving moet het einddoel zijn", vindt Daniëls. "Maar wij vinden niet dat leerkracht én leerling er eerst onderdoor moeten gaan voor er kan worden doorverwezen naar het buitengewoon onderwijs", aldus Daniëls.

Wij vinden niet dat leerkracht en leerling er eerst onderdoor moeten gaan voor er kan worden doorverwezen naar buitengewoon onderwijs.

Koen Daniëls (N-VA)
"Inclusie is een fetisj aan het worden", vindt Daniëls. "Een kind zonder armen en benen gaan we toch leren zwemmen."

Crevits: "Al lang beslist dat we gaan bijsturen"
Volgens minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V) werd al beslist dat het M-decreet wordt bijgestuurd. "We hebben dat beslist binnen de Vlaamse regering en ik heb dat ook al zo gezegd in het Vlaams Parlement", aldus Crevits. "Ik heb er ook altijd bijgezegd dat verdere bijsturingen altijd mogelijk zijn."

Inclusie blijft belangrijk voor de minister. "Maar het belangrijkste is dat we doen wat het beste is voor het kind. Zij die het best op hun plaats zijn in het gewoon onderwijs, moeten in het gewoon onderwijs kunnen blijven. Kinderen die beter tot bloei komen in een buitengewone school moeten naar een buitengewone school. Het belang van het kind moet altijd voorgaan."

De timing van N-VA is op z'n zachtst gezegd vreemd.

Hilde Crevits (CD&V)
Ik vind de timing van datgene wat N-VA nu vraagt op z'n zachtst gezegd wat vreemd. De Vlaamse regering heeft al beslist om het m-decreet bij te sturen in het belang van elk kind.

Bron: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2018/0...derwijs-sturen/

Mening: Iedereen weet dat het M-dicreet niet het effect heeft dat het zou moeten hebben. De opzet is mooi: ieder individu met zijn of haar kwaliteiten in onze maatschappij laten functioneren. Volgens mij is dit mogelijk, maar vergt dit veel meer inspanning dan dat gedacht werd/wordt. Er zijn kinderen die tot vorig schooljaar persoonlijke begeleiding kregen en nu in een grote 'normale' klas zijn gedropt, dat werkt gewoonweg niet. Ik heb talloze artikels gelezen met persoonlijke getuigenissen, schrijnend. Je kunt niet verwachten dat een kind gaat 'meedraaien' wanneer hij zijn frustraties hoogstens een paar keer per week kan uiten bij een zorgleerkracht of vertrouwenspersoon. Het M-decreet kan volgens mij enkel slagen als de volledige werking van het onderwijs hervormt wordt. Dit moet niet gebeuren door enkele hoge 'piefen' die misschien eens een school komen bezoeken en daar hun conclusies uit trekken. Ondanks hun toewijding en kennis zullen zij nooit kunnen aanvoelen wat er nu werkelijk nodig is. Intern is waar de verandering moet ontkiemen! We moeten luisteren en spreken met elkaar en zo proberen tot een flexibel systeem te komen waar hopelijk ieder zich in kan vinden. Dit is een loodzware taak maar ik durf te hopen dat we dit ooit zullen verwezenlijken.

Laatst aangepast door Laura R*elofs : 12th April 2018 om 22:19.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 05:32.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.