actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > Pro of Contra?
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 30th June 2004, 02:12
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Exclamation Hoofddoekverbod...

Europees Hof tegen hoofddoek. Uitspraak ondersteunt verbod op scholen in andere landen Europa
Trouw, 2004-06-30


AMSTERDAM - Turkse universiteiten mogen studentes weren die een hoofddoek dragen, zo heeft het Europese Hof voor de Mensenrechten in Straatsburg gisteren bepaald. De hoofddoek mag worden verboden als dat nodig is ter bescherming van de seculiere staat, aldus het Hof.


Het Hof oordeelde over een klacht van de studente medicijnen, Leyla Sahin, die de toegang werd geweigerd bij een examen en colleges, omdat ze weigerde te voldoen aan de kledingvoorschriften van de universiteit van Istanbul. Dat verbiedt het dragen van een hoofddoek. Sahin zette daarna haar studie in Wenen voort en stapte naar het Hof.

De zeven rechters oordeelden unaniem dat een verbod op religieuze uitingen mag om het seculiere karakter van staatsinstellingen en het principe van scheiding van kerk en staat te bewaken. Niet-islamitische studenten worden zo beschermd tegen de druk van fundamentalistische bewegingen. Het Hof is de hoogste rechtsinstantie voor mensenrechtenkwesties in de Raad van Europa. Turkije, nog geen EU-lid, is wel lid van de grotere Raad.

Het vonnis heeft grote gevolgen voor de discussie over het verbieden van de hoofddoek op scholen in andere Europese landen, want de uitspraken van 'Straatsburg' stijgen uit boven die van nationale rechters. Het Franse parlement heeft bijvoorbeeld een wet aangenomen die alle 'religieuze symbolen' op openbare scholen verbiedt, en de Duitse deelstaat Baden-Württemberg verbood de hoofddoek omdat het een 'politiek symbool' zou zijn.

In Frankrijk is betoogd vóór het recht van moslimvrouwen om hun hoofd te bedekken. Moslimorganisaties achten een verbod in strijd met de vrijheid van godsdienst. ,,De rechters beginnen de politici te volgen'', klaagde de voorzitter van de Unie van Franse Islamitische Organisaties, Lhaj Thami Breze, na de uitspraak van het Hof tegen persbureau Reuters. Hij sprak de angst uit dat het vonnis een precedent schept voor meisjes die vanwege de hoofddoek van school zijn gestuurd.
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB

Laatst aangepast door Barst : 6th July 2004 om 01:32.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 30th June 2004, 02:19
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Re: Hoofddoekverbod...

Citaat:
Originally posted by Bart Staes
De hoofddoek mag worden verboden als dat nodig is ter bescherming van de seculiere staat, aldus het Hof.


Maar laat er ons in Godsnaam geen nieuwe heksenjacht van maken... Net zomin als we dat doen tegen jonge gasten met piercings of neusbolletjes die ook door sommige schoolreglementen worden geweerd...
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 6th July 2004, 10:28
Marie's Avatar
Marie Marie is offline
Admin
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Posts: 51
Ik blijf bij mijn standpunt in deze zaak : verbieden of gebieden, wat is het verschil? Als die vrouwen nogsteeds niet zelf mogen kiezen, waarover discusiëren we dan in the first place?

Damn, mijnen tijd is op hier in het internetcafe in frankrijk, volgende keer post ik een uitgebreidere reply met wat meer uitleg ...
__________________
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 9th July 2004, 08:39
Stevie Stevie is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Jul 2004
Locatie: Gent
Posts: 23
Question

Geen heksenjachten - akkoord, maar waar ligt de grens?

Nieuwslezers met neuspiercings, vertegenwoordigers met gezichtstatoeages, consultants met hoofddoeken op klantenbezoek.... persoonlijk allemaal niets op tegen hoor, maar de realiteit is anders. Ik zou ook liever zonder das gaan werken, maar probeer me toch enigszins aan m'n omgeving aan te passen, wat mijn overtuiging ook is...

Als je niet kan leven met conventies eigen aan bepaalde omgevingen, dan moet je misschien elders je weg zoeken?
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 23rd July 2004, 11:51
Wouter's Avatar
Wouter Wouter is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: Tervuren
Posts: 923
Stuur een bericht via ICQ naar Wouter Stuur een bericht via MSN naar Wouter
Citaat:
Originally posted by Stevie

Als je niet kan leven met conventies eigen aan bepaalde omgevingen, dan moet je misschien elders je weg zoeken?


Moslimscholen zijn een mogelijk alternatief op deze problematiek. Maar is dat wel een goede oplossing? Dan gaan we ze weer concentreren op bepaalde plaats en "ghetto's" vormen.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 29th July 2004, 23:36
Marie's Avatar
Marie Marie is offline
Admin
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Posts: 51
Citaat:
Originally posted by Stevie

Nieuwslezers met neuspiercings, vertegenwoordigers met gezichtstatoeages, consultants met hoofddoeken op klantenbezoek.... persoonlijk allemaal niets op tegen hoor, maar de realiteit is anders.


Misschien is het dan hoog tijd dat die realiteit veranderd? Een wereld waarin iedereen in maatpak rondloopt is toch super saai! Ok, mensen worden verwacht van zich te kleden naargelang hun job of functie maar nieuwslezers met een neuspiercing of vertegenwoordigers met een gezichtstatoe hebben misschien een hele andere visie op het leven waarvan wij iets kunnen bijleren?

Er lopen op deze planeet geen 2 dezelfde karakters rond en het is dan ook maar normaal dat iedereen een andere smaak heeft.

Verdraagzaamheid is toch schoon... (want daar draai het volgens mij allemaal om)


ps : "Moslimscholen" vind ik al helemaal geen goed idee, we moeten onze kinderen juist leren om met elkaar samen te leven. Ik denk dat je dat best doet door ze zo veel mogelijk mee te geven over andere culturen want wat volgens mij de grootste reden is dat extreem-rechts zoveel stemmen haalt, is dat men andere culturen niet kent en dus ook niet accepteerd, misschien zelfs vreest.
__________________

Laatst aangepast door Marie : 29th July 2004 om 23:41.
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 4th October 2004, 22:17
Pieterjan's Avatar
Pieterjan Pieterjan is offline
------
 
Geregistreerd op: Sep 2004
Locatie: Herselt
Posts: 344
Ik vind je uitleg wel heel mooi en rooskleurig Marie, maar is het niet wat logisch dat we schrik hebben van een cultuur die zulke wreedheden begaat als onthoofdingen? Ok, het zijn misschien "enkele" fundamentalisten, maar er zijn genoeg bewijzen dat verschillende islamtakken lugubere gebeden en offers maken. Enkele voorbeelden:

http://users.skynet.be/pjgoris/moslim.jpg
http://users.skynet.be/pjgoris/moslim2.jpg
http://users.skynet.be/pjgoris/moslim3.jpg

Volgens de islam zijn dit boetedoeningen voor hun god, allah. Mja het is ook een manier

Laatst aangepast door Marie : 21st October 2004 om 08:48.
Met citaat antwoorden
  #8  
Oud 4th October 2004, 22:51
Kenny's Avatar
Kenny Kenny is offline
UDHR - art. 19
 
Geregistreerd op: Sep 2004
Locatie: Hier
Posts: 581
Citaat:
Ik denk dat je dat best doet door ze zo veel mogelijk mee te geven over andere culturen want wat volgens mij de grootste reden is dat extreem-rechts zoveel stemmen haalt, is dat men andere culturen niet kent en dus ook niet accepteerd, misschien zelfs vreest.


De reden waarom extreem-rechts zoveel stemmen haalt is misschien dat de mensen de islam-cultuur net iets te goed leren kennen?


EDIT: Vóór een verbod op hoofddoeken
Met citaat antwoorden
  #9  
Oud 8th October 2004, 12:07
Marie's Avatar
Marie Marie is offline
Admin
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Posts: 51
Citaat:
Ik vind je uitleg wel heel mooi en rooskleurig Marie, maar is het niet wat logisch dat we schrik hebben van een cultuur die zulke wreedheden begaat als onthoofdingen? Ok, het zijn misschien "enkele" fundamentalisten, maar er zijn genoeg bewijzen dat verschillende islamtakken lugubere gebeden en offers maken.


Ach ja ik was vergeten dat er helemaal geen extreme christenen zijn die het ook niet al te goed voorhebben met de vrouw en haar rechten, kleurlingen en hun rechten, ... Ok onthoofdingen zijn verschrikkelijk ik ga die fundamentalisten hier absoluut niet verdedigen, maar ik betreur het dat je hierbij enkel aan islamieten denkt.

Persoonlijk heb ik dan bijvoorbeeld meer schrik van een cultuur waarbij ze vrouwen, lees kinderen tussen 6 en 12 jaar, besnijden omdat genot iets is wat enkel de man mag beleven. Maar moeten we die mensen die deze wreedheden begaan uitsluiten? Zou het niet beter zij naar hen te luisteren ( hoe absurd hun redenen ook mogen zijn) en met hen in dialoog proberen te gaan?

Je mag me naïef noemen, maar ik weiger me op zo'n jonge leeftijd neer te leggen bij het feit dat je de wereld niet kan veranderen...


En om nu even op de hoofddoeken terug te komen : nog steeds tegen het verbod.
__________________
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:05.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.