actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 22nd May 2016, 15:12
Janne.V*rbeeck Janne.V*rbeeck is offline
Janne Verbeeck
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Beerse
Posts: 77
Jongerenorganisaties tegen plannen Peeters voor flexibeler werk

Jongerenorganisaties tegen plannen Peeters voor flexibeler werk

Een 20-tal jongerenorganisaties hebben actiegevoerd voor het kabinet van minister van Werk Kris Peeters (CD&V). Peeters werkt aan voorstellen om arbeid flexibeler te organiseren. De jongeren vrezen dat vooral zij daarvan de dupe zullen worden.

De jongeren kanten zich tegen de plannen om de 38 urenweek af te schaffen en op te trekken naar 47,5 uur, of zelfs 50 uur in sommige sectoren. Uurroosters zouden bovendien slechts 24 uur op voorhand meegedeeld moeten worden.

Ze vrezen dat ze jarenlang met interimcontracten zullen moeten werken. "Wij eisen vast werk, vaste contracten voor alle jongeren, voor alle werknemers", zegt een woordvoerder van de jongeren. "Wij zijn tegen interimcontracten. Op dit moment is er al zeer veel uitbuiting. Zo is het onmogelijk voor jongeren met interimwerk om gemakkelijk een huurcontract af te sluiten of om toekomstplannen op te bouwen. Met de nieuwe voorstellen gaat dit alleen maar verergeren."

Als alternatief stellen de jongeren een collectieve arbeidsduurvermindering voor, naar bijvoorbeeld 32 uur per week: "met meer mensen minder werken om samen beter te leven". Volgens Jeff Jonckers, coördinator van ABVV-Jongeren, zijn buitenlandse projecten in die zin succesvol.

De jongeren vertegenwoordigden studentenkoepels, jeugdbewegingen en jongerenafdelingen van politieke partijen en vakbonden. Het kabinet-Peeters zegt dat de minister de dialoog met de jongeren wil aangaan.


Bron: http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/politiek/1.2660823

Eigen mening


Ik ben blij dat jongerenorganisaties tegen deze (mogelijke) nieuwe maatregelen protesteren. Deze regels zullen waarschijnlijk geleidelijk aan ingevoerd worden. De jongeren die nu nog studeren, zullen de eersten zijn op de werkvloer waarbij dit nieuwe systeem volledig van kracht is. Hoewel er ook voordelen verbonden zijn aan dat nieuwe systeem, vind ik dat er meer nadelen zijn. Zoals in het artikel wordt aangehaald zullen jongeren meer met interimcontracten moeten werken, dit zorgt voor onzekerheden op verschillende vlakken. Probeer bovendien maar eens een hypothecaire lening aan te gaan als je geen vast contract hebt.
Ik denk dat het hier vooral belangrijk is om, zoals in het artikel reeds wordt aangehaald, in dialoog te gaan tussen de beide partijen. Zo kan de minister zijn plannen eventueel nog bijsturen naar de noden of opmerkingen van de organisaties om tot een zo goed mogelijke regeling te komen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 23rd May 2016, 07:19
amina.j*cops amina.j*cops is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: zoersel
Posts: 85
Werk flexibeler organiseren, kan voor bedrijven in mijn ogen een groot voordeel zijn. Ik ben er wel absoluut niet mee eens dat dit ten koste gaat van jonge werknemers/werkzoekende. Het zijn juist de jongeren die vast contract nodig hebben om aan hun leven te kunnen beginnen, om een lening te kunnen krijgen of een huurcontract af te sluiten. Daarom ben ik van mening dat het mogelijk moet zijn voor bedrijven om in drukke periodes de werknemers meer uren te laten doen en in rustige periodes minder, maar dit moet kunnen zonder nadelige gevolgen voor jongere. Daarnaast vind ik het niet kunnen dat bazen de mogelijkheid hebben om tot 24 uur op voorhand de uurrooster aan te passen. Op die manier ontzeg je mensen de kans om dingen te plannen, af te spreken en te regelen. Werk is heel belangrijk maar mensen moeten ook nog een leven kunnen hebben naast hun werk, en met deze maatregelen wordt dit moeilijker.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 19:57.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.