actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 20th April 2016, 08:03
Nele.D*ms Nele.D*ms is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Geel
Posts: 78
Twee keer zoveel erfenissen naar goede doel

Het aantal legaten dat naar goede doelen gaat, is de afgelopen vijf jaar verdubbeld. Dat kan afgeleid worden uit de erfrechten die de goede doelen betaald hebben op de erfenissen die ze gekregen hebben.

Terwijl in 2011 het bedrag aan successierechten of erfbelasting dat die goede doelen betaalden, nog maar 8 miljoen euro bedroeg, was dat in 2015 al opgelopen tot 15,7 miljoen euro. Zo blijkt uit cijfers die Vlaams Parlementslid Katrien Schryvers (CD&V) opvroeg bij Begrotingsminister Annemie Turtelboom (Open VLD).

Goede doelen betalen sinds 2014 allemaal een tarief van 8,5 procent op de erfenissen. Vroeger was dat 8,8 procent voor privaatrechtelijk goede doelen en 6,6 procent voor de publiekrechtelijke goede doelen. ‘Maar ook de toegenomen promotie door goede doelen van het duo-legaat heeft een grote impact gehad’, zegt Schryvers.

Successierechten

‘Alle partijen winnen dus, behalve de fiscus’, klinkt het bijvoorbeeld bij ‘Kom op tegen kanker’. Dat is een manier van successieplanning om de hoge successierechten te ontwijken die verschuldigd zijn als de erflater iemand is die geen directie familie is – zoals een nicht of een vriend.

Om het globale bedrag aan erfbelasting te milderen wordt een deel van de erfenis toegekend aan een goed doel. Dat goede doel betaalt de lage erfbelasting op zijn deel en ook de erfbelasting van de andere erfgenamen. De andere erfgenamen erven een kleiner deel, maar doordat ze daardoor in lagere tariefschijven terechtkomen, houden ze in totaal meer over.

‘Dat is inderdaad een vorm van fiscale optimalisatie, maar het is toch beter dat het geld naar een goed doel gaat dan naar iets anders’, zegt Schryvers.

België is een van de weinige landen waar goede doelen nog een belasting moeten betalen op hun legaten.

Bron: De Standaard, 20/04/2016
Mening: Dit vind ik een goede zaak. Het is inderdaad een winwin-situatie. Ik vind het een goede oplossing om op deze manier inderdaad de hoge erfbelasting voor de erfgenamen te beperken. Goede doelen kunnen dit geld zeker goed gebruiken. Het is natuurlijk jammer dat het zo ver moet komen, gewoon door de hoge erfbelastingen. Maar als we daar niets aan kunnen doen, is dit een slimme optie. Zowel het goede doel als de erfgenamen komen er uiteindelijk vaak beter uit dan als alles gewoon rechtstreeks naar de erfgenamen gaat waardoor zij in een hoge tariefschijf komen..

Laatst aangepast door Nele.D*ms : 20th April 2016 om 08:07.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 16th May 2016, 13:08
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
Erfenissen naar goed doel

Mijn mening komt overeen met de mening van Nele. Zelf denk ik er ook aan om later mijn erfenis te schenken aan een goed doel. Als het een organisatie is die zich bezig houdt met iets wat jou persoonlijk raakt, lijkt dit mij ook een goede keuze. Als je een erfenis moet verdelen over meerdere kinderen, zullen er sowieso ruzies ontstaan omdat er altijd mensen zijn die zich benadeeld zullen voelen. Enkel om de ruzies te vermijden kunnen mensen al kiezen om hun erfenis te schenken aan een goed doel. Toch blijft de financiële factor (de belastingen die we altijd en overal moeten betalen) de grootste factor bij deze keuze.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 08:14.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.