actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 13th October 2016, 11:37
Toon.H*yselbergs Toon.H*yselbergs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Morkhoven
Posts: 77
N-VA wil Europese bevoegdheden terughalen naar lidstaten

N-VA-Europarlementslid Sander Loones werkt aan een lijst van Europese bevoegdheden die terug naar de lidstaten zouden moeten. Dat zei hij gisteravond op een KVHV-debat in Antwerpen. Het lijkt een nieuwe stap in een steeds eurokritischer houding van N-VA.

“Waar situeert u zich op het continuüm tussen 'meer Europa' en 'de EU verlaten'?”, vroeg moderator Dave Sinardet gisteravond. Toen Loones zich in zijn antwoord ergens tussen beide polen in positioneerde, legde Sinardet hem de vraag voor of er volgens hem bevoegdheden terug naar de lidstaten moeten. “Ja, en ik ben aan zo'n lijst van bevoegdheden aan het werken”, reageerde Loones.

Over welke bevoegdheden het precies gaat, wil Loones ook vanmorgen in een reactie aan De Morgen niet kwijt. “Je zal die lijst wel zien wanneer ze af is. Het is een denkoefening waar ik met verschillende experten aan werk, en die ik heel serieus neem.” Om de vraag of het nu een persoonlijk dan wel een partijstandpunt is om Europese bevoegdheden terug naar de nationale staten over te hevelen, fietst hij handig heen. “Het partijstandpunt is dat we die denkoefening maken. Grondig en onderbouwd.”

Europese liefde
Dat staat in contrast met de houding die N-VA in het verleden aannam. De partij zat ook lange tijd in de Europese EVA-fractie, met daarin naast regionalistische partijen ook de groenen, die onomwonden positief staan ten opzichte van het Europese project. “Ik herinner me een verkiezingscampagne van Bart De Wever waar hij een toespraak gaf voor een Europese vlag waarvan een ster een Vlaams leeuwtje geworden was. Dat was toen onderdeel van een pro-Europees discours”, zegt Sinardet.

Die liefdesverklaring aan Europa kwam er wel uit strategische overwegingen. Sinardet: “Dat was een reactie op het verwijt van separatisme, om te tonen dat de partij zich niet louter op zichzelf en Vlaanderen terugplooit.”

Verdampen
Voorlopig blijft de lijst met bevoegdheden een denkpiste, maar die kadert volgens professor Europese politiek Hendrik Vos (UGent) in een evolutie die al langer bezig is. N-VA is ideologisch naar rechts opgeschoven en vervelde de laatste jaren steeds meer van een pro-Europese naar een eurokritische partij. Vos: “'Moet de Europese begroting wel zo groot zijn als ze nu is', of 'Europa is te bemoeizuchtig', hoor je N-VA'ers regelmatig zeggen. De partij toonde ook veel begrip voor (toenmalig Brits premier, DBA.) David Cameron toen die met Europa ging onderhandelen over meer vrijheid en bevoegdheden voor de lidstaten.”

Het N-VA-mantra was steeds dat België moest verdampen tussen Vlaanderen en Europa. Meer bevoegdheden naar de lidstaten halen, lijkt daar haaks op te staan. Maar dat spreekt Loones tegen. “Verantwoordelijkheden hoeven niet noodzakelijk van Europa naar de Belgische lidstaat te gaan, maar kunnen bijvoorbeeld ook schuiven naar de Vlaamse regio. Ik zie de contradictie dus niet. Als we willen dat België verdampt, hebben we een veel efficiënter Europa nodig, anders is er niets om België in te laten verdampen. Wij willen kijken hoe je de burgers het best mogelijke bestuur kan aanbieden. Dan moet je de bevoegdheden soms durven verschuiven.”

Schoolmelk en fruit
Volgens Loones is hij niet alleen, en maken nog heel wat anderen binnen de EU dezelfde denkoefening. Klopt, zegt Vos, maar dat heeft tot nu toe bitter weinig opgeleverd. “Je kan wel zeggen dat de bevoegdheden terug naar de lidstaten moeten, maar eens je dat concreet gaat maken, blijkt het heel moeilijk. Want er is altijd wel een reden waarom Europa doet wat het doet. Ik ben dus heel benieuwd naar die lijst van N-VA.”

Hij verwijst naar een Nederlands voorbeeld. Ook bij onze noorderburen bogen enkele politici zich over de vraag wat de lidstaten beter weer zelf zouden doen. Het resultaat was eerder mager. “De voornaamste conclusie was dat de bevoegdheid voor schoolmelk en fruit terug naar de lidstaten moet. En dat de lidstaten ook weer zelf bevoegd moeten worden voor overstroomde rivieren, als die tenminste niet grensoverschrijdend zijn.”

Bron: De Morgen (16/10/2016)
http://www.demorgen.be/politiek/n-v...taten-b393d277/

Eigen mening: Bij NV-A beginnen blijkbaar ook al politici te twijfelen aan de kracht van de EU. Dit is een vicieuze cirkel, vrees ik. Hoe meer bevoegdheden de EU heeft, hoe krachtiger het zal worden maar helaas ook omgekeerd. Binnen de Europa Unie twijfelen al maar mensen aan de werking ervan. Bevoegdheden teruggeven aan de lidstaten zou de kracht van de EU enkel verlagen. Toch mag de kracht hiervan niet onderschat worden. De EU heeft namelijk een heel sterke economische waarde. Bovendien kunnen de lidstaten afzonderlijk niet concurreren met de Verenigde Staten of de BRIC-landen. Samen kunnen we dat wel. Dat onze unie populair is voor landen erbuiten is ook duidelijk. Verschillende landen zouden er graag bij horen en dat uitgerekend zoveel vluchtelingen naar hier komen, wil ook zeggen dat ze onze Europese Unie hoog inschatten. Het worden nog spannende maanden en jaren voor de Unie met de brexit die in aantocht is.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 20:45.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.