actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 15th March 2017, 17:59
steven.w*uters steven.w*uters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Hoogstraten
Posts: 73
Meer en verder fietsende Vlamingen geteld

Meer en verder fietsende Vlamingen geteld

Er worden meer fietsers geteld langs Vlaamse wegen. Ze leggen ook langere afstanden af. Dat is vastgesteld tijdens de Fietstelweek van september 2016.

Volgens de tellingen neemt het fietsverkeer in Vlaanderen jaarlijks met ongeveer 2 tot 6 procent toe. De groei tekent zich af in de kernen van steden en gemeenten en langs de fietssnelwegen.

Er werden meer dan 2 miljoen fietsbewegingen geregistreerd. Het merendeel van de verplaatsingen gebeurt van, naar of binnen een stedelijke of gemeentelijke kern. De Vlaming fietst gemiddeld 5,75 km. In 2015 was dat nog 5,4 km.

De Vlaming blijkt dus bereid om langer te fietsen, hoofdzakelijk langs de fietssnelwegen en voor verplaatsingen naar het werk.

De tellingen gebeurden tijdens de Fietstelweek die tussen 19 en 26 september 2016 liep in 161 gemeenten. De week vindt plaats onder impuls van het kenniscentrum Fietsberaad. De Vlaamse overheid, gemeente- en provinciebesturen en vrijwilligers van de Fietsersbond verzamelen gegevens over het fietsgedrag van de Vlamingen.

‘Meer fietsstraten en zone 30 nodig’

‘De resultaten vragen om meer fietsvriendelijk beleid en meer ruimte voor fietsers in de woonkernen’, zegt Wout Baert van Fietsberaad. ‘Gemeenten kunnen hierop inspelen door de afbakening van een zone 30, de aanleg van fiets- en schoolstraten en door maatregelen die het autoverkeer beperken, in snelheid of in aantal wagens.’

Ritten langs een fietssnelweg zijn gemiddeld 11,8 km lang. Een stuk langer dan de algemene ritlengte. Ook de snelheid langs die fietsostrades ligt, niet geheel verrassend, een stuk hoger: gemiddeld 23,8 km per uur, tegenover 20,6 km per uur langs de gewone wegen. ‘Het beleid zal meer rekening moeten houden met snelheidsverschillen tussen fietsers,’ stelt Wout Baert.

In een reactie op deze tellingen zegt de Vlaamse minister van Mobiliteit, Ben Weyts (N-VA), dat het investeringsbudget voor de fiets met een kwart verhoogd wordt. Daarmee zou de kaap van de 100 miljoen euro per jaar gerond worden. De klemtoon ligt op 80 nieuwe fietssnelwegen en het wegwerken van enkele ontbrekende schakels.

Files op de fiets

Het Agentschap Wegen en Verkeer in het kader van de Fietstelweek vast dat er op sommige complexe kruispunten al heuse fietsfiles ontstaan in Leuven, Gent en Antwerpen. Niet alle tweewielers geraken bij groen aan de overkant. Dat is onder meer het geval aan de Naamsepoort in Leuven en de Heuvelpoort in Gent.

Bron: DS, 15-03-2017
http://www.standaard.be/cnt/dmf20170315_02781545

Mening: Ik vind het goed dat de Vlamingen meer en meer fietsen. Dit is zowel goed voor het milieu als voor uw gezondheid. Ik denk dan ook dat we dit moeten blijven stimuleren, maar meer zone's van dertig maken vind ik niet de juiste oplossing. De meeste fietsers zitten tussen 9 uur en 17 uur op hun werk om dan de mensen die wel nog met een auto dertig te laten rijden, vind ik geen goed idee. Een tijdelijke zone dertig zou dan meer gepast zijn op de uren dat er veel fietsers actief zijn. Een andere stimulans zou het gebruik van elektrische fietsen kunnen zijn. Dan heb je geen excuus meer om toch de auto te pakken. Het enige probleem is dat dit wel een zeer kostelijke zaak is. Dat de Vlaming meer de fiets gebruikt is natuurlijk ook positief voor het klimaat. Zo zijn er minder auto's op de baan, die zorgen voor veel uitlaatgassen en er zijn ook minder files. Dus iedereen heeft er voordeel bij dat je met de fiets naar je werk gaat.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 15th March 2017, 21:33
Aurélie.J*cobs Aurélie.J*cobs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Wechelderzande
Posts: 70
Ik ben het grotendeels eens met Steven zijn mening. Ik vind het dan ook zeer aangenaam om te horen dat het aantal fietsers in Vlaanderen stijgt. Ik vraag me wel af of ze dit elk jaar in september meten, dit wordt niet vermeld in het artikel maar kan het resultaat natuurlijk wel beïnvloeden. Ik vind het horen van dit cijfer toch positief in een tijd waar er vaak zaken over onze gezondheid in de media komen. We eten te veel suiker, we sporten te weinig, we eten te veel fastfood, enzovoort. Ik vind dat je vandaag de dag vaak in aanraking komt met de twee uitersten in dit verhaal. Ofwel kom je in contact met jonge meisjes en jongens die lijden aan een eetstoornis waardoor ze steeds magerder willen zijn. Langs de andere kant zie je het grote contrast met de personen die lijden aan obesitas als gevolg van ongezond eten. De laatste tijd is er in de media al wel een verandering op vlak van gezond eten. Hier wordt meer aandacht aan besteed. Enkel en alleen eten is niet voldoende, we moeten ook bewegen. Met de fiets naar het werk of een paar zaken gaan halen in het dorpswinkeltje is al een goed begin. Ik sluit me dan ook aan bij Steven zijn verhaal als hij zegt dat de zone dertig tijdelijk moet worden doorgevoerd. Je moet het andere verkeer niet gaan ophouden omdat er een lichte stijging is bij het fietsverkeer. Ik pleit wel zeker voor veiligere fietswegen/fietspaden. Ik persoonlijk mag vaak niet met de fiets op pad omdat ik langs wegen moet rijden waar geen fietspad/fietssuggestiestrook aanwezig is. Dit is jammer want ik rijd graag met de fiets. Door ongeruste ouders zal ik minder met de fiets rijden en sneller de auto nemen, wat weer slechter is voor het milieu. Ik denk dat we op vlak van mobiliteit moeten blijven evalueren. Als we dat blijven doen, geloof ik in een blijvende stijging van dit cijfer.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 06:26.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.