actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 22nd May 2016, 10:31
Toon.H*yselbergs Toon.H*yselbergs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Morkhoven
Posts: 77
Van Besien: ‘Oosterweel komt er niet’

De omstreden Oosterweelverbinding in Antwerpen zal er niet komen. Daarvan is voormalig Groen-voorzitter en Vlaams Parlementslid Wouter Van Besien overtuigd. Dat blijkt uit een interview met De Zondag.

Anderhalf jaar geleden gaf Van Besien de voorzittersfakkel van Groen door aan Meyrem Almaci. Een atypische beslissing want de partij had net haar derde verkiezing op rij gewonnen. ‘Ik vond dat een goed moment. Groen telde meer leden en lokale mandatarissen dan ooit. Het beeld van een one-issuepartij was verdwenen’, aldus Van Besien in De Zondag.

Als oppositielid probeert hij nu in het Vlaams Parlement thema’s onontkoombaar maken. Eén van die belangrijke thema’s voor Van Besien is de Oosterweelverbinding. ‘Die komt er niet. En dat is dankzij al die middenveldorganisaties, maar ook dankzij de oppositie van Groen’, zegt de Groen-politicus stellig.

‘De Vlaamse regering zal nooit kunnen realiseren wat ze wou. Een nieuwe autostrade door de stad is gewoon een slecht project. Het zal nooit lukken dat willens nillens door de strot van de Antwerpenaren te duwen. En de geest is uit de fles. Het alternatief, de overkapping van de ring, vindt meer en meer aanhang. Tel daarbij de juridische bezwaren. De regering zal moeten buigen. Ik ben daar rotsvast overtuigd van.’

Van Besien geeft huidig Antwerps burgemeester Bart De Wever het voordeel van de twijfel in het dossier rond racisme bij de Antwerpse politie. ‘Het is onduidelijk wat hij wist. Hij wil nu vijfjaarlijks screenen, al is dat te weinig. Hij heeft me vaak afgebrand hierover, maar ik zie nu wel dat hij mijn voorstellen overneemt. ‘

Over het energievraagstuk zegt Van Besien dat de overheid moet durven investeren en duidelijk maken dat ze voluit gaat voor hernieuwbare energie. ‘Nu blijft die onzekerheid over de sluiting van de kerncentrales. Alleen in een stabiel investeringsklimaat kan je ook privékapitaal aantrekken. Duidelijkheid en rechtlijnigheid gaan ons redden. Maar helaas blijven deze regeringen vastzitten in die besparingslogica.’

Dat ons land opgezadeld zit het met imago van een failed state is volgens Van Besien niet alleen de fout van de huidige regeringen. ‘De aanslagen van 22 maart hebben iets los gemaakt. Er zijn veel disfuncties naar boven gekomen. Die problemen zijn niet gecreëerd door deze regering alleen, maar haar maatregelen hebben ze wel versterkt. Het is deze regering die nog meer bespaart op het gevangeniswezen. En plots barst die bom. ‘

Volgens Van Besien staan we nu op een kruispunt. ‘Wordt de mantra besparen eindelijk ingewisseld voor de mantra investeren of blijft men volharden in de boosheid?’

Bron: De Standaard 22/05/2016

Eigen mening: Dat er iets moet gedaan worden een de Belgische mobiliteit staat vast. Brussel en Antwerpen zijn de voornaamste pijnpunten. Ik denk dat een nieuw stuk autostrade in Antwerpen enkel een tijdelijke oplossing is, net als een extra rijstrook aanleggen aan een autostrade. Uit onderzoek blijkt dat dit ook slechts een tijdelijke oplossing is want dat de file er na verloop van tijd gewoon terug staat. Het overkappen van de ring wordt anderzijds heel rooskleurig voorgesteld maar ik heb daar toch enkele vragen bij. Zal het bijvoorbeeld niet moeilijker zijn voor hulpdiensten om slachtoffers te vinden bij ongevallen? Wordt de lucht binnen de overkappingen niet verontreinigd door alle uitlaatgassen en (te) weinig zuurstof? Deze kwestie wordt ongetwijfeld vervolgd!

Laatst aangepast door Toon.H*yselbergs : 22nd May 2016 om 10:39.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 06:11.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.