actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 5th December 2012, 06:00
Simon.Boddaert Simon.Boddaert is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Nov 2012
Locatie: Tielen
Posts: 85
Antisemitische chirurg' heeft nieuwe job

BRUSSEL - Frank Handelberg (60), de chirurg die in april aan de deur werd gezet bij het UZ Brussel na antisemitische uitspraken, is opnieuw aan de slag in een ander Brussels ziekenhuis.

Frank Handelberg had een topreputatie als orthopedisch chirurg. Op 17 april werd hij op staande voet aan de deur gezet door het Universitair Ziekenhuis in Jette, waar hij 33 jaar lang had gewerkt. Handelberg had een dag eerder een joodse arts-in-opleiding de huid vol gescholden. ‘Omdat hij zijn werk slecht deed', gaf de chirurg later aan.

Hij had de jonge arts toegesnauwd ‘dat hij kon terugkeren naar de gaskamers' en ‘dat hij kon doodvallen in de Dode Zee'. Hij zou zijn verbouwereerde assistent ook nog ‘Sieg Heil' toegesist hebben.

Nadat Joods Actueel de uitspraken aan de kaak stelde, bood Handelberg zijn excuses aan. Maar zijn werkgever was onvermurwbaar: ‘Zijn uitspraken zijn onaanvaardbaar, en niet verenigbaar met de waarden van ons ziekenhuis'.

Nu raakt bekend dat Handelberg opnieuw aan de slag is. Hij werkt in het Sint-Pietersziekenhuis in Brussel, opnieuw als orthopedisch chirurg. ‘Ondanks wat er over mij geschreven is, heb ik tot mijn opluchting weer werk gevonden', reageert Handelberg.

‘In het Sint-Pietersziekenhuis we*ten ze wat er gebeurd is, maar ze hebben mij een nieuwe kans willen geven. Meer nog: de algemeen medisch directeur van het ziekenhuis én de voorzitster van de medische raad zijn allebei van joodse afkomst. Maar ze hebben met mij rond de tafel gezeten, en ik mocht mijn verhaal vertellen. Die kans heeft het UZ Brussel mij nooit gegeven.'

Drie keer positief advies

De twee leidinggevenden, dokter Nathan Clumeck en dokter Isabelle Loeb, willen niet veel kwijt: ‘Dokter Handelberg is niet door enkele mensen, maar door het ziekenhuis aangeworven. De algemene directie, de algemene medische directie én de medische raad hebben zijn aanstelling besproken, en een positief advies uitgebracht. De inhoud van die debatten zijn geheim.'

De joodse student werkt overigens zelf ook niet meer in het UZ Brussel. ‘Dat heeft niets met het incident te maken', zegt het UZ. ‘Zijn resultaten waren te laag. Zijn opleiding werd daardoor niet meer gefinancierd door de overheid, waardoor wij hem niet meer in dienst konden houden.'

Bron: De Standaard 05/12/2012
http://www.standaard.be/artikel/det...121204_00391828

Eigen mening: Een dokter die anti-semitische uitspraken doet weer aannemen valt langs 2 kanten te verdedigen. Enerzijds niet akkoord omdat iemand die zo'n uitspraken doet niet thuishoort in een multiculturele samenleving zoals de onze en gestraft hoor te worden. Anderzijds wel akkoord. Er is een nijpend tekort aan dokters, diegene die capabel zijn horen aan het werk te zijn, al is het maar in dienste van de maatschappij! Persoonlijk ben ik meer voor het wel akkoord, hoewel ik zijn uitspraken absoluut niet goedkeur!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:20.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.