actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 11th July 2014, 15:44
M*rel.Marissen M*rel.Marissen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Nov 2012
Locatie: Turnhout
Posts: 170
Dit toestel telt de calorieën in uw maaltijd met microgolven

Dit toestel telt de calorieën in uw maaltijd met microgolven

Met de toename van zwaarlijvigheid en obesitas in het achterhoofd storten heel wat start-ups zich op een nieuwe markt. Op crowdfundingwebsites hengelen steeds meer bedrijven naar fondsen voor calorieëntellende toestellen. Een nieuwe variant maakt gebruik van microgolven om te bepalen hoeveel vet en water uw maaltijd bevat.

Calorieën tellen, kan een vervelende en tijdrovende bezigheid zijn. Meerdere bedrijfjes spelen daarop in en werken aan geautomatiseerde alternatieven.

De TellSpec is een systeem dat op basis van een spectrometer en een algoritme de allergenen, chemicaliën, voedingswaarden, calorieën en ingrediënten in voeding bepaalt. Het gelijknamige bedrijf haalde op crowdfundingsite Indiegogo 386.392 dollar op (284.000 euro).

De SCiO was zelfs nog een grotere hype op Kickstarter. In geen tijd werd 2.762.571 dollar (2.030.652 euro) ingezameld voor de "moleculaire sensor in zakformaat" die werkt met een mobiele applicatie. Daarnaast zijn er eenvoudiger modellen op basis van een weegschaal, zoals de Situ, die 39.757 pond (50.060 euro) verwierf op Kickstarter.

Microgolven
GE Global Research komt nu met een nieuw prototype dat microgolven gebruikt om de vet- en waterinhoud van voedingswaren te bepalen en de calorieën te berekenen. Het voorbereidende werk werd verricht door bioloog Matt Webster, die 6.500 voedingswaren analyseerde. Het toestel zoekt naar deze aanwijzingen en neemt voor de andere bestanddelen, zoals proteïne en koolhydraten, vaste waarden in rekening.

De GE Calorie-Counter ziet er voorlopig nog uit als een laboratoriumtoestel, zoals u kan zien in onderstaande video waarin Webster de werking demonstreert. Het bedrijf werkte een model uit van hoe het toestel er zou kunnen uitzien. Onderaan heeft het een witte plastic schaal, de deksel is deels doorzichtig en bevat elektronica en sensoren.

Datum: 11/07/2014

Bron: http://www.demorgen.be/dm/nl/993/Ge...crogolven.dhtml

Mening:

Mijn mening over dit artikel is een beetje dubbel. Het kan misschien wel goed zijn voor zwaarlijvigen dat ze op deze manier een beter beeld krijgen van normale hoeveelheden eten, maar persoonlijk denk ik dat het beter zou zijn om hen naar een diëtist te laten gaan die hen leert weer normaal te eten. Op deze manier zal er ook meer controle zijn over de variatie in voeding, want dit is ook belangrijk. Na een tijdje gezond eten onder begeleiding zullen deze mensen het uiteindelijk zelf moeten volhouden, maar ik denk niet dat het laten tellen van de kcal daarvoor de beste oplossing is. Je hoeft namelijk niet iedere dag een vast aantal kcal naar binnen te werken, terwijl ze dit eerder wel zullen gaan doen wanneer ze zo'n machine hebben. Als ze aan het einde van de dag zien dat ze bijvoorbeeld nog 400 kcal mogen eten, dan zullen ze al snel geneigd zijn om nog wat bij te eten, denk ik. Niet per se omdat ze honger hebben, maar omdat het mag. Deze mensen moeten eerder opnieuw op hun gevoel leren eten, wat volgens mij alleen lukt na een goede begeleiding van een diëtist.
Ook vrees ik dat dit toestel gebruikt zal worden door mensen met een gezond gewicht die willen afvallen. Sommige mensen zullen hier waarschijnlijk goed mee omgaan, maar er zullen ook mensen zijn die steeds "gezonder" gaan eten om maar minder kcal binnen te krijgen en zullen hierdoor misschien zelfs een eetstoornis ontwikkelen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 19:54.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.