actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 15th June 2014, 21:08
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
Taxusophaling voor kankermedicijnen

Jaarlijkse taxusophaling voor kankermedicijnen hoopt op 10.000 'haagdonoren'

'Vergroot de Hoop' wil dit jaar een recordhoeveelheid taxussnoeisel ophalen voor de productie van kankergeneesmiddelen. Door de stijgende vraag is immers een kwart meer snoeisel nodig. Dat meldt de organisator van de jaarlijkse taxusophaling vandaag, aan de vooravond van de nieuwe actie.
Bepaalde taxushagen bevatten baccatine, een werkzame stof die gebruikt wordt in celremmende geneesmiddelen. Bij de helft van alle chemokuren krijgen patiënten intussen dergelijke cytostatica op basis van taxus. Eerst ging het vooral om eierstokkanker, tegenwoordig ook om borst-, prostaat-, darm- en maagkanker.

Gratis snoeidienst
De nieuwe actie start morgen. Meer dan 280 gemeenten, 19 intercommunales en 300 containerparken doen mee. Mensen met een taxushaag kunnen zelf hun snoeisel naar hun containerpark brengen. Wie meer dan veertig meter haag heeft staan, kan beroep doen op een gratis snoeidienst.

Voor de geneesmiddelen is jong en zuiver snoeisel nodig. Het gaat dan om eenjarige scheutjes van maximum 20 à 30 centimeter hoog, of van een haag die jaarlijks gesnoeid wordt. Het snoeisel mag ook niet vermengd zijn met grond of bladeren. Meer informatie is te vinden op www.doneerjehaag.be.

Vorig jaar leverde het initiatief zowat 7.400 m³ snoeisel op, goed voor 7.400 "levensreddende dosissen voor chemotherapie", aldus nog 'Vergroot de Hoop'.

Taxusambassadeurs zijn dit jaar presentatrice Lynn Wesenbeek en Ivo Mechels van Test-Aankoop.

Bron: http://www.demorgen.be/dm/nl/993/Ge...agdonoren.dhtml
Datum: 15/06/2014 om 19u17


Mening

Iedereen kan zijn/haar centje bijdragen.Het enige dat je moet doen is een taxushaag planten en deze haag elk jaar laten snoeien. Dit lijkt mij geen te grote moeite. In mijn tuin komt in ieder geval een taxushaag. Als ik hier mensen mee kan helpen doe ik dat graag. Ik denk dat veel mensen dit denken en dat dit initiatief daarom zo’n succes heeft. Ik vind het goed dat dit bericht in de krant verschijnt. Zo bereik je veel mensen. Nog beter zou zijn dat er op veel plaatsen naast de weg affiches worden opgehangen. Reclame op de televisie zou ook een goed idee zijn. Hoe meer mensen je kan bereiken, hoe meer succes het zal hebben. Er is relatief weinig bekend over dit initiatief, dus media-aandacht kan zeker geen kwaad. Mensen kunnen uiteindelijk niets steunen wat ze niet kennen. Kanker is een veelvoorkomend gezondheidsprobleem in de wereld, iedereen kan het ontwikkelen. Het is daarom belangrijk dat er voldoende geneesmiddelen gemaakt kunnen worden om deze mensen te helpen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 10:30.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.