actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 20th November 2014, 07:20
naomi.di*rckx naomi.di*rckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Pulderbos
Posts: 82
Vrouwen haken af voor kankeronderzoek uit angst voor slecht nieuws

Vrouwen haken af voor kankeronderzoek uit angst voor slecht nieuws

Bij de gratis borstkankerscreening worden bij Vlaamse vrouwen elk jaar een duizendtal tumoren ontdekt. Toch haken veel vrouwen af na dat eerste onderzoek. Dat gebeurt omdat ze na de eerste screening vals alarm krijgen over kanker, het vertrouwen in het onderzoek verliezen en afhaken.

Meer dan 209.000 Vlaamse vrouwen tussen 50 en 69 jaar lieten vorig jaar naar hun borsten kijken na een oproep van de overheid. Daarna kregen 5.344 vrouwen een brief met het nieuws dat verder onderzoek nodig was, omdat de *radioloog ‘iets afwijkends’ had gezien. Minstens 4.000 vrouwen kregen uiteindelijk de melding dat ze geen kanker hadden, maar dat vals alarm liet sporen na.

Dat blijkt uit onderzoek van het Centrum voor Kankeropsporing, dat de screening organiseert. ‘Een deel verliest zijn vertrouwen in de screening en reageert niet meer op onze uitnodiging’, zegt dokter Patrick Martens. ‘Een ander deel is zo bang geworden dat ze de screening alleen niet genoeg vinden. Ze laten zich dan elk jaar uitgebreid onderzoeken met een mammografie en een echografie. Wat in veel gevallen niet eens nodig is.’

Sowieso haakt een deel van de vrouwen af als ze al een keer deelnamen aan de screening, maar dat aantal ligt bij de vrouwen die een ‘vals positieve uitslag’ kregen veel hoger. Meer dan vier op die tien komt de volgende keer niet langs binnen het half jaar na de oproep.

Bron: De Standaard,http://www.standaard.be/cnt/dmf20141120_01385975 , 20/11/14, 06:44.

Eigen mening: Als ik een brief in mijn brievenbus zou krijgen waarop staat dat er verder onderzoek nodig is, ga ik natuurlijk bang zijn. Als het dan uiteindelijk vals alarm is ga ik eerder opgelucht zijn en toch blij dat je naar dat onderzoek bent geweest. Ik snap niet dat je dan afhaakt, je wilt toch zeker zijn dat er niets scheelt. Ik neem dan graag het zekere voor het onzekere. Afhaken als er een vals positieve uitslag is? Neen, ik zou nog terug gaan elk jaar weer. Zelfs als ik na 1 keer niets heb, ga ik ook teruggaan. Omdat je nooit kan weten wat er in een jaar veranderd.

Laatst aangepast door naomi.di*rckx : 20th November 2014 om 07:26.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:28.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.