actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Mensenrechten
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 11th October 2016, 12:33
Alina.D*ms Alina.D*ms is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Geel
Posts: 79
"Elke 7 seconden trouwt meisje jonger dan 15"

"Elke 7 seconden trouwt meisje jonger dan 15"

Elke zeven seconden trouwt ergens ter wereld een meisje van jonger dan vijftien. Dat schrijft BBC op basis van een rapport van 'Save the Children'.

Volgens de studie worden meisjes van niet ouder dan tien jaar gedwongen om te trouwen met veel oudere mannen in landen als Afghanistan, Yemen, India en Somalië. Zo'n huwelijk op jonge leeftijd betekent vaak het begin van een hele reeks nadelen in het leven van die meisjes, waarschuwt 'Save the Children'.

"Meisjes die op te jonge leeftijd trouwen gaan vaak niet naar school, en lopen meer kans om het slachtoffer te worden van huiselijk geweld, misbruik en verkrachting. Ze worden zwanger en worden blootgesteld aan soa's, onder meer hiv", licht Helle Thorning-Schmidt, CEO van Save the Children, toe.

In situaties van oorlog, armoede en humanitaire crisissen lopen meisjes een groter risico om een kindbruid te worden. Volgens het rapport huwelijken heel wat vluchtelingenfamilies hun dochters uit, in de hoop hen zo te beschermen tegen armoede en seksuele uitbuiting.

Save the Children haalt het voorbeeld aan van Sahar, de schuilnaam van een Syrisch vluchtelingenmeisje in Libanon. Zij werd als 13-jarige uitgehuwelijkt aan een 20-jarige man. Nu is ze 14 en twee maanden zwanger. "Ik voel me gezegend dat ik een kind krijg. Maar ik ben een kind dat een kind moet opvoeden."

Het rapport haalt ook de ebolacrisis aan. Toen Sierra Leone door de verspreiding van het ebolavirus de scholen sloot, zou dat volgens Save the Children tot naar schatting 14.000 tienerzwangerschappen in het land geleid hebben.

Vandaag zijn ongeveer 700 miljoen vrouwen ter wereld getrouwd op minderjarige leeftijd. Unicef schat dat die groep tegen 2030 nog zal groeien, tot 950 miljoen vrouwen.

Bron: De Morgen (BBC), 11/10/2016
http://www.demorgen.be/buitenland/-...an-15-b9639138/

Eigen mening: Elke 7 seconden... Wat zijn nu 7 seconden? Ik verschiet enorm van deze cijfers, je staat er vaak niet bij stil. Zoals ik het nu lees, is dit een groot probleem, een héél groot probleem zelfs want naar schatting zijn er 700 miljoen vrouwen die getrouwd zijn op minderjarige leeftijd. Een kinderhuwelijk kan naar mijn mening niet goed verlopen, het is altijd in het nadeel van het kind. Allereerst worden deze kinderen hier vaak toe gedwongen en als tweede hebben jonge meisjes totaal geen weerstand tegen een oudere man. Vaak kunnen families niet anders, toch denk ik dat dit vermeden zou kunnen worden als de ouders hierover worden aangesproken en hulp krijgen. Vluchtelingenfamilies huwelijken hun dochters juist uit, in de hoop hen zo te beschermen tegen armoede en seksuele uitbuiting. Maar dit is een foute inschatting van hen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 20:13.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.