actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Global Warming
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 19th April 2016, 11:45
Maxime.v*ndersmissen Maxime.v*ndersmissen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Hoogstraten
Posts: 74
Vlaanderen trekt 300 miljoen euro uit voor klimaat

Vlaanderen trekt 300 miljoen euro uit voor klimaat

De Vlaamse regering wil werk maken van het klimaatbeleid. De klemtoon moet liggen bij een milieu-vriendelijker wagenpark – bijvoorbeeld de bussen van De Lijn – en een betere isolatie van scholen of sociale huurwoningen. Daarvoor trekt de regering 300 miljoen euro uit.

Bedrijven, ambtenaren, professoren, milieu- en maatschappelijke organisaties komen vandaag bijeen voor een eerste Vlaamse klimaattop. De bedoeling is de klimaatlat hoger te leggen, uit de negatieve sfeer rond het klimaat te komen en van Vlaanderen een voorloper te maken in plaats van een volger.

De top geldt als een startpunt, dat in het najaar moet leiden tot een breed pact waarbij allerhande bedrijven en organisaties engagementen doen. De Vlaamse regering wil zelf het goede voorbeeld geven door 300 miljoen extra uit te trekken voor klimaatbeleid in de periode 2016-2019. Dat geld komt boven op het miljard euro dat deze regeertermijn ter beschikking is voor klimaat.

Bevoegdheden

De Vlaamse regering wil met het geld focussen op de domeinen die tot haar bevoegdheid behoren: mobiliteit, gebouwen, landbouw en afval, plus enkele bedrijven. Zo zal ze voorstellen doen om het wagenpark van de Vlaamse overheid verder te vergroenen, bijvoorbeeld door bij de aanbesteding van nieuwe bussen van De Lijn te kiezen voor een meer milieuvriendelijke aandrijving dan de dieselmotor.

De gebouwen van de overheid, gaande van de administratie over schoolgebouwen tot sociale huurwoningen, moeten zo energieneutraal mogelijk worden gemaakt.

Zware inspanning

Met de extra inspanning wil de Vlaamse regering vooruitlopen op de resultaten van de klimaattop van Parijs. Daar verbond de Europese Unie zich tot nieuwe, strengere klimaatdoelstellingen, die voor Vlaanderen een zware inspanning betekenen.

Volgens de huidige prognoses zal Vlaanderen de beoogde vermindering van broeikasemissies met 15,7 procent tegen 2020 wel halen, maar daarna gaapt er een groot gat.

bron: www.destandaard.be, 19 april 2016, http://www.standaard.be/cnt/dmf20160418_02245298

mening:
Ik vind het heel goed dat de Vlaamse regering nu eindelijk van Vlaanderen een voorloper willen maken in plaats van een volger. Het klimaat is een erg belangrijk thema en ik denk dat we hier allemaal wel een beetje aan kunnen bijdragen. We kunnen misschien maar kleine dingetjes toepassen, maar alle beetjes helpen denk ik dan. Ik vind het zeker goed dat ze 'groenere' bussen willen en energie-neutrale scholen maken, maar het kost wel allemaal veel geld. Het is goed dat de regering een voorbeeld wil geven, maar natuurlijk moeten onze burgers ook wel helpen. Ik denk dat als we enkel deze maatregelen toepassen, we enkel op korte termijn bezig zijn en dat kan niet de bedoeling zijn. We moeten op lange termijn denken en dan moeten we ook onze burgers aansporen om hierbij te helpen. Dat gaat niet makkelijk worden, want wij zijn een luxueus leventje gewoon dat we niet zo makkelijk willen opgeven.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 19th April 2016, 18:28
Ben.D*Busser Ben.D*Busser is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Herentals
Posts: 90
Vlaanderen trekt 300 miljoen euro uit voor klimaat

Ik ben het eens met Maxime. Iedereen moet zijn steentje kunnen en willen bijdragen aan de verandering van de verandering van het klimaat. Veel hoeft dit niet te zijn. Maar zoals al aangehaald werd, leven we in een westerse luxemaatschappij waarin de burgers op vlak van klimaat de bomen door het bijna volledig verdwenen bos niet meer kunnen zien. Vaak wordt er gezegd dat er voor de klimaatsverandering een oplossing zou moeten komen. En de burgers wijzen dan altijd naar boven. De machthebbende politici moeten hiervoor maar een oplossing zoeken. Deze mentaliteit brengt ons niet veel verder. Iedereen heeft voldoende macht om een verschil, daarom niet het verschil, te maken. Enkel en alleen als iedereen samenwerkt, dan zal hét verschil gemaakt worden. De oplossing zal voor ogen zichtbaar zijn en plots binnen handbereik liggen. Want nu er van bovenaf, waar steeds naar verwezen werd, een mogelijkheid aangeboden wordt een verandering te realiseren, is het de kans om die te nemen. We moeten samen deze kans grijpen en trachten een verschil te maken.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 23rd September 2016, 14:16
stien.d*kinderen stien.d*kinderen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Ravels
Posts: 98
Ook ik ben het helemaal eens met Maxime. We kunnen niet op deze manier blijven voortleven. Ik ben heel blij dat de regering eindelijk iets doet met de feiten die al lang voor hun neus lagen. Alleen vind ik het wel zeer jammer dat ze zolang hebben gewacht met concrete maatregelen te nemen, maar beter laat dan nooit. Het is inderdaad waar dat alle kleine beetjes helpen, want als we deze niet de moeite vinden dan gaat er nooit iets gebeuren. We kunnen beter met kleine dingen beginnen en daarop verder bouwen. De regering heeft een goede beslissing gemaakt door dit een prioriteit te maken.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 06:09.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.