actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 12th May 2011, 09:59
nic.andriessen nic.andriessen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Ravels
Posts: 331
Beke om half twaalf naar de koning

Koninklijk onderhandelaar Wouter Beke heeft zijn eindrapport klaar en stelt het om 11.30 uur voor aan de koning.

CD&V-voorzitter Beke kreeg op 2 maart van de koning de opdracht om "een akkoord over de staatshervorming voor te bereiden". In het eindverslag van Beke zouden alle grote communautaire dossiers aan bod komen, gaande van de arbeidsmarkt en de gezondheidszorg tot Brussel-Halle-Vilvoorde en de financieringswet.

De verkiezingsoverwinnaars Bart De Wever (N-VA) en Elio Di Rupo (PS) hebben gisteren vergaderd over het het verder moet na het aflopen van het mandaat van Koninklijk onderhandelaar Wouter Beke (CD&V). Die legde op dat moment de laatste hand aan zijn eindrapport.

Wat de kopstukken van de PS en N-VA precies bespraken is niet meegedeeld. De lijst zaken die ze nog moeten overlopen is in elk geval lang. Het is bijvoorbeeld nog onduidelijk of ze vinden dat de tijd rijp is om een formateur aan zet te brengen , of dat er eerst nog een andere tussentijdse functie moet komen.

Grote vraag wordt of de twee verkiezingsoverwinnaars, die over het algemeen goed opschoten in hun gesprekken, hun achterban zullen meekrijgen. Voor De Wever is die achterban zijn eigen partij, maar Di Rupo moet ook het CDH en de MR kunnen overtuigen, twee taaie klanten als het op de Brusselse rand aankomt.

Bij de vergadering van De Wever en Di Rupo was Beke zelf niet aanwezig , zijn eigen opvolging in de steigers zetten behoort niet tot zijn opdracht. Hij had eerder wel een apart onderhoud met zowel De Wever als Di Rupo.

Bron: http://www.standaard.be/artikel/det...1&kanaalid=1597

Mijn mening: Ik ben zeer benieuwd over wat er na Beke gaat komen. Men kan zeggen wat men wil: maar Wouter Beke is er wel in geslaagd om de twee overwinnaars van de verkiezingen op zeer regelmatige basis rond de tafel te krijgen én te houden. Herinner u de deadline die Bart De Wever stelde, maar die hij gewoon vlotjes mee passeerde. Ik weet niet of Beke bijzonder veel communautair resultaat behaald heeft, maar dat was niet zijn taak. Hij moest dit voorbereiden. De as N-VA en PS moet dat akkoord proberen rond te krijgen. Daarom zou het wenselijk zijn dat er opnieuw iemand van N-VA of PS aangesteld wordt. Daarbij vind ik ook dat N-VA klare wijn moet schenken. Als men op 14 juni zegt "De premier mag van de PS komen" dan is het normaal dat die partij verantwoordelijkheid neemt, dat hebben zij ook zelf gezegd. Door nu te zeggen dat zij geen verantwoordelijkheid kregen, vind ik een beetje larie. Als zij nu zeggen: wij zijn de grootste, wij willen ook premier worden, gun ik Bart De Wever het formateurschap van harte. Het is de vraag wel of de tijd echter al rijp is voor een formateur. Maar een bijkomende vaag dan: wanneer is de tijd wél rijp?
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 12th May 2011, 18:36
AVO AVO is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Grobbendonk
Posts: 122
Voor BDW kan een regering, waar de N-VA deel van uit maakt, best nog uitblijven tot na de lokale verkiezingen. Hij zou zichzelf in de voeten schieten wanneer hij nu onpopulaire besparingsmaatregelen doorvoert met een nieuwe regering, dan kan hij het burgemeesterschap in Antwerpen volgend jaar wel op zijn buik schrijven ( en dat weten ze bij de N-VA ook, hoor). ‘Overzomeren’ en nieuwe federale verkiezingen rekken de tijd genoeg tot de lokale verkiezingen dus deze zullen beide niet uitblijven.

Dit is geen ‘bash’ op de N-VA want ja, dit soort praktijken is niet ongewoon in de politiek (Omdat het systeem het gewoon toelaat). Vandaar een beetje mijn roep naar samenvallende verkiezingen om dit soort palaver een halt toe te roepen.
__________________
Everybody is a genius.
But if you judge a fish by its ability to climb a tree,
it will live its whole life believing that it is stupid.
A. Einstein
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 12th May 2011, 20:26
nic.andriessen nic.andriessen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Ravels
Posts: 331
Mocht dit waar zijn, dat er overzomerd wordt, zou ik het een schande voor de politiek vinden. Dat zou de politiek vierkant belachelijk maken en is het een schande hoe er met de kiezer omgegaan wordt. Op 13 juni 2010 kregen die partijen de steun, wel het is aan de politici om daar iets mee te doen. Overzomeren en tot 2012 de verkiezingen uitstellen is ronduit belachelijk, daarmee schiet de politiek zichzelf in de voet.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 11:54.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.