actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 1st May 2011, 13:40
JenteAerts JenteAerts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Herenthout
Posts: 33
Bart De Wever wil zo snel mogelijk formateur aan zet

Bart De Wever wil zo snel mogelijk formateur aan zet

N-VA-voorzitter Bart De Wever wil dat er zo snel mogelijk een formateur aan zet komt, die naast de communautaire onderhandelingen ook sociaaleconomische gesprekken aanknoopt en probeert een regering te vormen. De Wever wil graag dat PS-voorzitter Elio Di Rupo die taak op zich neemt. Maar als hij het niet wordt 'dan zou ik het graag zelf doen'. Dat zei hij zondag in De Zevende Dag.
Volgens De Wever wordt een regering slechts gemaakt door wie de ambitie heeft die regering te leiden. 'In het beste geval is dat een kandidaat-premier', zei hij. Die zou naast het communautaire ook de sociaaleconomische thema's moeten aanvatten en de partijen moeten kiezen die uiteindelijk in de regering zullen komen.

Voor de N-VA-voorzitter komt het er op aan 'een dynamiek te ontketenen' waarbij de sociaaleconomische gesprekken mee de vorm van de staatshervorming bepalen. Zo kunnen beleidsdomeinen waarover op federaal niveau geen consensus meer bestaat, beter overgeheveld worden naar de deelstaten.

Samen met Di Rupo en koninklijk onderhandelaar Wouter Beke kwam De Wever naar eigen zeggen overeen om Beke 'in schoonheid te laten eindigen'. Beke gaat nog een dikke week voort, waarna er voor De Wever 'een soort finale onderhandeling' moet starten. Al is die finale fase nog geen uitgemaakte zaak. 'Er zijn nog een aantal gevoeligheden', zei hij, verwijzend naar wie uiteindelijk aan zet komt en welke partijen nog rond de tafel zullen zitten.

Bron: http://www.standaard.be/artikel/det...DMF20110501_018

Eigen mening:
Het wordt hoog tijd dat er iets gedaan wordt aan de politieke impasse waarin ons land nog steeds vertoefd. Ik vind het knap dat er nog steeds mensen zijn die hier daadwerkelijk iets willen aandoen. Ik denk dat het moeilijke aan heel deze situatie vooral het feit is dat het steeds dezelfde mensen blijven waarmee men rond de tafel moet zitten. Er waait nooit eens een nieuwe wind binnen in de onderhandelingen. Deze zijn gewoon vastgeroest en ik denk niet dat men een snelle oplossing kan/ wil vinden. Toch vind ik dit initiatief van De Wever een goed idee. Als men niets doet, kan men niet tot een oplossing komen. Daarom is het goed om elk ideetje eens uit te testen, wie weet wat valt er dan uit de bus?
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 2nd May 2011, 16:47
Thomas Cools Thomas Cools is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Dessel
Posts: 55
Het werd wel eens tijd dat de grote overwinnaar met ideeën kwam. Hij is enkel door de koning aangesteld geweest als preformateur. Voor de rest heeft Bart de Wever nog niet veel verricht, behalve dan het afkeuren van alle nota's en onderhandelingen die aan bod kwamen. Hij zei in 'de zevende dag' dat Di Rupo zich moet aanstellen als nieuwe premier, en als die dat niet wil, dan zal hijzelf die taak wel op zich nemen. Maar waarom stelt hij zich op als tweede keuze, en niet meteen als eerste? Ik vraag mij dan af ofdat meneer De Wever wel de geschikte persoon is om premier te worden. Zo zou ik ook in de politiek kunnen stappen hoor. 'Ja, ik vind dat meneer X formateur of premier moet worden. En als die meneer X dat dan niet wil doen, ja dan zal ik het wel doen.' Heel gemakkelijk natuurlijk, zo verlies je geen kiezers, omdat je dan zogezegd een initiatief neemt. Ik hoop dat er eindelijk een regering komt, want dit kan gewoon niet langer!
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 3rd May 2011, 09:11
JenteAerts JenteAerts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Herenthout
Posts: 33
Ik denk niet dat het enkel aan Bart De Wever ligt, hoor. Hij wil al maanden staatshervormingen doorvoeren en het land stevig hervormen. Maar hij stuitte telkens op het woordje 'non', komende uit de Franstalige kant van ons land. Net die mensen die nu niet meer snappen waarom ze toen tegen de staatshervormingen waren die op tafel gelegd werden. Het hele proces van onderhandelingen is gewoon vastgeroest en om alles op Bart De Wever te steken, vind ik niet echt kunnen.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 3rd May 2011, 11:16
AVO AVO is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Grobbendonk
Posts: 122
Citaat:
Orgineel gepost door Thomas Cools
Het werd wel eens tijd dat de grote overwinnaar met ideeën kwam. Hij is enkel door de koning aangesteld geweest als preformateur. Voor de rest heeft Bart de Wever nog niet veel verricht, behalve dan het afkeuren van alle nota's en onderhandelingen die aan bod kwamen. Hij zei in 'de zevende dag' dat Di Rupo zich moet aanstellen als nieuwe premier, en als die dat niet wil, dan zal hijzelf die taak wel op zich nemen. Maar waarom stelt hij zich op als tweede keuze, en niet meteen als eerste? Ik vraag mij dan af ofdat meneer De Wever wel de geschikte persoon is om premier te worden. Zo zou ik ook in de politiek kunnen stappen hoor. 'Ja, ik vind dat meneer X formateur of premier moet worden. En als die meneer X dat dan niet wil doen, ja dan zal ik het wel doen.' Heel gemakkelijk natuurlijk, zo verlies je geen kiezers, omdat je dan zogezegd een initiatief neemt. Ik hoop dat er eindelijk een regering komt, want dit kan gewoon niet langer!


Ik denk niet dat het premierschap in de ambitievijver van BDW ligt. Hoe vreemd zou het ook zijn moest een voorstander van de Vlaamse onafhankelijkheid plots premier van België zijn.
__________________
Everybody is a genius.
But if you judge a fish by its ability to climb a tree,
it will live its whole life believing that it is stupid.
A. Einstein
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 19:32.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.