actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 10th December 2017, 10:05
Laura R*elofs Laura R*elofs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2017
Locatie: Beerse
Posts: 31
Brussel bindt strijd aan met ‘strooifietsen’

10/12/2017 om 09:53 door Jef Poppelmonde

Brussel bindt strijd aan met ‘strooifietsen’

Aanbieders van deelfietsen in Brussel zijn binnenkort zelf verantwoordelijk voor de veiligheid en verspreiding van hun fietsen. Ze moeten ook zelf de overlast aanpakken.

Vijfhonderd fietsen doken eind september plots op in de Brusselse straten – soms werd er zelfs eentje aangetroffen in een boom (zie foto). De bewuste deelfietsen – oBikes – werken volgens een free floating-systeem. Ze kunnen na gebruik om het even waar achtergelaten worden. Dat veroorzaakt veel frustratie in de hoofdstad, zeker omdat niemand op de hoogte was van hun komst, zelfs minister van Mobiliteit Pascal Smet (SP.A) niet. Ingrijpen is moeilijk, zolang de openbare orde niet in het gedrang komt.

Binnenkort is dat verleden tijd. De Brusselse regering keurde een regelgevend kader voor fietsdeeldiensten goed – het eerste in Europa. Zo wil ze overlast en vervuiling van de publieke ruimte tegengaan.

Strooifietsen
Niet alleen Brussel, ook steden als Amsterdam en Rotterdam hebben daarmee te maken. ‘Ik zou dit geen deelfietsen, maar strooifietsen noemen’, zei Marco te Brömmelstroet, docent stedelijke planning aan de Universiteit Amsterdam in het NRC Handelsblad. ‘De aanbieders ervan hebben een buitengewoon agressieve aanpak. Ze willen zo snel mogelijk een marktaandeel verwerven.’

Vandaag zijn in Brussel al twee aanbieders van freefloating fietsdelen actief: oBike en GoBee.bike, samen goed voor zo’n zevenhonderd fietsen. Een derde bedrijf zit in de testfase. Verwacht wordt dat nog veel bedrijven zullen volgen. Om een vergunning te krijgen moeten zij binnenkort aan bepaalde minimumvoorwaarden voldoen.

Niet op Grote Markt
Elke fiets zal technische voorschriften rond veiligheid en comfort moeten respecteren, zoals beschikken over goede verlichting en een spatbord. Dat is nu niet altijd zo. ‘Gebruikers moeten op veilige fietsen kunnen rekenen’, zegt Smet. Een kapot exemplaar moet binnen 24 uur worden hersteld of verwijderd.

Ook zal het verboden zijn om in bepaalde zones nog fietsen achter te laten, bijvoorbeeld op de Grote Markt. Er komt ook een drempel voor maximale concentratie in bepaalde zones, zoals aan stations. ‘Zo blijft de publieke ruimte ordelijk en krijg je geen overvloed aan fietsen op één plaats en schaarste op een andere.’

De regels gelden voor alle deelsystemen met voertuigen die buiten de rijweg mogen worden geparkeerd, dus ook voor scooters. Bedrijven die zich er niet aan houden, kunnen gesanctioneerd worden. Het regelgevend kader moet in de eerste helft van volgend jaar van kracht worden.

Mening: Ik had nog nooit gehoord van het bewuste 'freefloating fietsdelen'. Omdat ik me in de eerste instantie vragen stelde over hoe dat nu precies in z'n werk gaat heb ik hierna een ander artikel van de Standaard gelezen namelijk: 'oBike, de fiets die je overal kunt achterlaten'. Dit artikel stelt het concept in de eerste instantie erg rooskleurig voor. Zo moeten gebruikers hun fiets achterlaten op een vaste standplaats. Ook rijdt er iemand rond van de dienst die de gebruikers controleert en de fietsen repareert. Een heel goed en vernieuwend concept in mijn ogen. Ik denk dat de fietsen meer dan welkom zijn en dat we juist moeten investeren in dit soort projecten als we het gebruik van de auto willen tegen gaan. Natuurlijk worden de opgestelde regels niet door iedereen nageleefd en daarom vind ik het goed dat de regering nu met een regelgeving op de proppen komt. Ik vrees wel dat deze niet gaat kunnen worden nageleefd als er niet extra investeringen komen. Zo kan één medewerker onmogelijk alle fietsen controleren en herstellen binnen de 24 uur. Als iedereen hun fiets op een plek moet achterlaten die daarvoor bedoelt is denk ik ook dat er extra plekken daarvoor gecreëerd moeten worden. Ikzelf heb al vaak moeite om een plek voor mijn fiets te vinden in een 'kleine' stad dus ik kan me voorstellen dat in een grote stad het probleem nog veel groter is.

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20171208_03232482

Laatst aangepast door Laura R*elofs : 10th December 2017 om 10:22.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 05:26.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.