actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 16th October 2014, 11:12
Sharon.G*bruers Sharon.G*bruers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Geel
Posts: 64
Gratis Go Pass voor jongeren verdwijnt

Een dag lang ergerde de oppositie zich aan de afwezigheid van begrotingscijfers. ’s Avonds lekten toch de eerste gegevens uit. De voorlopige ontwerpbegroting is intussen ingediend bij de Europese Commissie.



Ondanks de belofte om Defensie opnieuw meer middelen te geven, wordt er in 2015 nog eens 220 miljoen euro bespaard. De dotaties aan de politiezones worden niet meer geïndexeerd.

De groeinorm in de ziekteverzekering wordt beperkt tot 1,5 procent, wat een besparing van 769 miljoen euro oplevert in 2015 en 2,6 miljard tegen 2018. Daarnaast zijn er nog 236 miljoen bijkomende besparingen.

De NMBS moet volgend jaar 188 miljoen besparen, Bpost 6,5 miljoen. De gratis Go Pass voor jongeren van 16 wordt geschrapt, een besparing van 1,98 miljoen. In het domein mobiliteit ziet ook het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid 1,5 miljoen subsidies geschrapt.

Fedasil, het agentschap voor asielaanvragers, krijgt jaarlijks 20 miljoen euro minder.

De hogere accijnzen op tabak moet volgend jaar al 100 miljoen extra in het laatje brengen en 325 miljoen tegen het einde van de regeerperiode. De hogere accijnzen op diesel brengen 313 miljoen euro op.

De hervorming van de btw moet 200 miljoen opbrengen tegen 2018. Het gaat om de btw op esthetische chirurgie, e-commerce en het opschuiven van het verlaagd tarief van 6 procent bij renovatie van huizen van vijf naar tien jaar.

De regels voor wachtgeld worden opgetrokken, wat 47 miljoen euro oplevert vanaf 2015 en 141 miljoen vanaf 2017.

Intercommunales worden onderworpen aan de vennootschapsbelasting. Dat moet tegen 2018 230 miljoen opleveren.

De strijd tegen fiscale fraude moet deze regeerperiode 250 miljoen opbrengen. De verhoging van de forfaitaire beroepskosten kost dan weer 450 miljoen in 2015 en het dubbele vanaf 2017.

Het aantal kabinetsmedewerkers moet dalen tot zestig minder dan bij de regering-Di Rupo. Ook de partijdotaties moeten met twee procent omlaag.

Bron: 16/10/2014, De standaard, http://www.standaard.be/cnt/dmf20141016_01324514

Mening: Het openbaar vervoer moet aanzienlijk veel besparen, dan stel ik mij de vraag 'waar gaan ze dan op besparen?'. Dit zag ik wel aankomen, elke dag zijn er jongeren die 16 worden en dus een gratis Go Pass krijgen van de NMBS. Dat is natuurlijk heel leuk, maar stel u eens voor hoeveel geld daar in kruipt? Tegenwoordig kost een Go Pass net iets meer dan 50 euro, dus dat kan wel eens optellen als er elke dag 'x' aantal Go Passen cadeau worden gegeven. Ik vind dit nu geen wereldramp, ze moeten wel besparen op sommige zaken en tegenwoordig is weinig tot niks nog gratis in onze samenleving. Ik hoop maar dat ze niet teveel treinen gaan weghalen of laten veranderen van traject, want sommige trajecten zouden net meer treinen kunnen gebruiken!

Laatst aangepast door Sharon.G*bruers : 16th October 2014 om 11:21. Reden: Mening uittypen
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:04.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.