actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 23rd April 2018, 17:07
Robbe.V*nweert Robbe.V*nweert is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Heist-op-den-Berg
Posts: 67
Shoppingcenters vangen e-commerce goed op

Ondanks de snelle opmars van e-commerce blijven de shoppingcenters het goed doen. In het eerste kwartaal steeg het aantal bezoekers op vergelijkbare basis met gemiddeld 1,1 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar.

Het gaat opnieuw beter met de grote shoppingcenters in ons land. Door het minder goed economisch klimaat en de terreurdreiging stond het aantal bezoekers in 2015 en 2016 zwaar onder druk.

Vooral in Brussel waren er negatieve groeicijfers voor het aantal bezoekers. De perikelen met de voetgangerszone en de tunnels kwamen er in de hoofdstad nog eens bovenop. Critici wezen ook op de opmars van e-commerce.

‘De negatieve effecten van de terreurdreiging en de aanslagen van maart 2016 zijn ook in de hoofdstad helemaal uitgewerkt’, stelt Luc Plasman, directeur van de sectorfederatie BLSC (Belgian Luxembourg Council of Retail and Shopping Centers), vast.

Hij benadrukt dat nu ook wordt bewezen dat de ‘stenen’ shoppingcenters 'in normale omstandigheden' met succes weerwerk kunnen bieden tegen de opmars van e-commerce. Die groeit nochtans in veel deelsectoren met 10 procent en meer per jaar. 'De consument wil nog veel producten kunnen zien, voelen en beleven'.

Sinds begin 2017 was er nog maar een enkel kwartaal met een terugval van de bezoekers in vergelijking met hetzelfde kwartaal een jaar voordien. 'Maar niet alle shoppingcenters kunnen voor het voorbije kwartaal groeicijfers voorleggen', zegt Hans Van Laer, marketing manager van Ceusters-SCMS, de grootste shoppingcenterbeheerder in België. Individuele prestaties kunnen sterk schommelen door promotie-acties of wegenwerken in de buurt.

De 22 belangrijkste winkelcentra in België lokten in de eerste drie maanden van het jaar 28 miljoen bezoekers. De cijfers omvatten nu ook de bezoekersaantallen van Docks Bruxsel en vijf shoppingcentra van Galimmo (Cora). Op vergelijkbare basis is er een toename met 1,1 procent.

Over de omzet zijn geen cijfers bekend gemaakt. Uit voorlopige cijfers blijkt de maand maart vrij goed te zijn, na een zwakke maand februari met zijn minder gunstige weersomstandigheden.

In tegenstelling tot in het buitenland zijn er in België weinig shoppingcenters met hoge leegstand. Shoppingcenters zijn in België minder talrijk dan in andere landen (uitgedrukt door de verhouding verkoopoppervlakte per duizend inwoners). In tegenstelling tot retailparken geraken ze veel minder gemakkelijk vergund.

Bron: De Tijd.be (23/04/2018)
Link: https://www.tijd.be/ondernemen/bouw...p/10004512.html

Eigen mening:
Ik vind het een goede zaak dat de shoppingcentra het goed doen, want e-commerce neemt steeds een groter aandeel op zich. Dat is niet slecht, maar ik heb liever winkels waar ik dingen echt kan vastnemen. Via het internet op een foto vind ik dat veel moeilijker. E-commerce gebruik ik tot nu toe enkel voor zaken waar ik zeker van ben dat ik krijg wat ik verwacht. Shoppingcentra hebben ook een sociale functie. Mensen maken er een dagje uit van en doen een uitstap, dit in tegenstelling tot wanneer je alles via je computer thuis bestelt en laat leveren. Ik vind het opmerkelijk dat de shoppingcentra in België het beter doen dan in andere landen, wat mij tot het besluit brengt dat e-commerce in die andere landen al veel verder staat of dat de meeste Belgen mijn redenering volgen. Het is een goede zaak dat e-commerce bestaat en groeit, maar het mag de materiële winkels niet teniet doen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 00:34.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.